Variabelt ND-filter

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Brugeravatar
Eftersidderen
Rang: Bruger
Kamera: Canon eos 800d
Geografisk sted: Sønderborg/Højer
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Variabelt ND-filter

Indlæg af Eftersidderen » 26 nov 2017 09:38 am

Hej,

Ville lige høre jeres mening, da I ofte giver gode inputs, som er værd at have med i sine overvejelser inden et evt. køb.

Jeg påtænker, at investere i et variabelt ND-filter. Er der nogle fabrikater I vil anbefale eller måske ligefrem fraråde?
Jeg er med på, at filteret skal passe til det største objektivs diameter, så kan man altid bruge mellemringe, hvis man vil ned i diameter.

Vh
Lars alias Eftersidderen
Når udtryk gør indtryk

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Variabelt ND-filter

Indlæg af Søren N » 26 nov 2017 10:08 am

Jeg har fravalgt variable og foretrækker de faste. 3stop(8x) og 10 stop(1000x), måske også et 6 stop (64x)ville være min anbefaling. Hvad forventer du at bruge ND filter til?
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 26 nov 2017 10:27 am

Det kommer meget an på, hvilket objektiv du vi bruge det på.

På vidvinkel kan der være problemer.

Og generalt er problemet også om det giver farvestik.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 26 nov 2017 10:30 am

Et variable ND filter består et et lineært polfilter og et cirkulært polfilter, der kan drejes i forhold til hinanden.
Jeg har fravalgt løsningen og bruger almindelige ND filtre. Jeg har en holder, hvor jeg kan have et par filtre, og yderligere et polfilter, der kan drejes.
Farve"fejl" forekommer også på ND filtre, uden polarisering.
Ideen om at købe det stort, og bruge step-down ringe er fin,
Bo //

Brugeravatar
Eftersidderen
Kamera: Canon eos 800d
Geografisk sted: Sønderborg/Højer
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Eftersidderen » 26 nov 2017 11:21 am

Jeg tænker, det som en slags "solbrille", der kan lukke mere eller mindre lys ind gennem objektivet. Herved tænker jeg, at overeksponering ville kunne begrænses særligt i skarp solskin
Når udtryk gør indtryk

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 26 nov 2017 11:25 am

Jeg ville som de’ herre herover holde mig til ikke variable ND filtre. Jeg anvender hhv. et 2-stop og 3-stops ND-filter til at kunne skyde på største blænde i stærkt sollys. Min subjektive vurdering er at jeg anender 2-stops filteret ofstest.
Senest rettet af 9ck 26 nov 2017 11:28 am, rettet i alt 1 gang.
Mvh. 9ck

Søren N

Indlæg af Søren N » 26 nov 2017 11:27 am

Alternativt har man muligheden for at øge ISO til 200 med 3stop filteret :) et polfilter æder også omkring 2 blændetrin
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 26 nov 2017 11:30 am

Enig Søren - Nu har jeg bare den luksus og gør derfor brug af den.

PS: Tanken med at have både et 2 og 3 stops filter er/var at jeg kan kombinere de to og således have mulighed for 2-stop, 3-stop og 5-stop foruden mit 10-stop. Man skal selvfølgeligt være opmærksom på evt. begrænsninger for brændevidde med flere filtre sat sammen.
Senest rettet af 9ck 26 nov 2017 12:10 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 26 nov 2017 11:45 am

Eftersidderen skrev:
26 nov 2017 11:21 am
Jeg tænker, det som en slags "solbrille", der kan lukke mere eller mindre lys ind gennem objektivet. Herved tænker jeg, at overeksponering ville kunne begrænses særligt i skarp solskin
Hvad er det du gerne vil opnå?

Du kan også undgå overeksponering ved at ændre på din eksponering når du tager billedet. Her vil et ND filter ikke hjælpe.

ND-filter bruges
- Hvis du gerne vil have lange belysningstider og der er for meget lys. F.eks bevægelses i skyerne, blødt vand.
- Hvis du har et objektiv med meget stor blændeåbning og du gerne vil fotograferer i meget stærk sollys ved fuld blændeåbning. Men da du har et Tamron 18-200??. Er det ikke noget problem hos dig.

Søren N

Indlæg af Søren N » 26 nov 2017 11:53 am

I øvrigt hedder de step (up/down) ringe ikke mellemringe som er dem man sætter mellem objektivet og kameraet for at kunne komme tættere på motivet ifbm makro o.l. :) bare så du undgår forviklinger. Vær opmærksom på at få beskrevet hvilken diameter der er filter og hvilken der er objektiv, jeg har fået præsenteret en forkert type hos fotohandleren.
Søren Nielsen

David Duchemin

Søren N

Indlæg af Søren N » 26 nov 2017 12:31 pm

Bo Bjerre skrev:
26 nov 2017 10:30 am
Et variable ND filter består et et lineært polfilter og et cirkulært polfilter, der kan drejes i forhold til hinanden.
Jeg har fravalgt løsningen og bruger almindelige ND filtre. Jeg har en holder, hvor jeg kan have et par filtre, og yderligere et polfilter, der kan drejes.
Farve"fejl" forekommer også på ND filtre, uden polarisering.
Ideen om at købe det stort, og bruge step-down ringe er fin,
Bo //
Sad og kiggede lidt på udvalget og så at nogle af de dem har et begrænset område, kun op til 8x, 3 blændetrin/EV. Mon ikke det er 3 polfiltre sat sammen med to i en eller anden vinkel.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar