Objektiv

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
MLPhotography
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon eos 600d

Objektiv

Indlæg af MLPhotography » 29 nov 2017 11:03 am

Hej med jer :)

Jeg har lige købt mig et Canon EOS 7d mk2, jeg overvejer dertil at købe et Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM Lens. Men jeg ved jo at dette er et ''full frame'' objektiv.

Vil i mene jeg ville kunne få nok ud af objektivet, til at det kan betale sig, at smide de 3-4000 ekstra for at få et redline, frem for et alm canon objektiv?

Jeg tager hovedsageligt billeder af arkitektur, action og landskab

Ser frem til at høre fra jer :)

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Re: Objektiv

Indlæg af 9ck » 29 nov 2017 11:29 am

Et 24-105mm vil svare til et 38-168mm på FF. De fleste vil mene at dette begrænser objektivets anvendelighed på APS-C (inkl. undertegnede), men det er jo helt op til den enkelte. 38mm er ikke særlig stor betragtningsvinkel til eks. arkitektur og landskab - hvis det er det man søger. Hvis du har planer om opgradering til FF på sigt og/eller evt. er dækket i området op til de 24mm på andet objektiv er det måske et OK valg.
Senest rettet af 9ck 29 nov 2017 11:32 am, rettet i alt 1 gang.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 29 nov 2017 11:31 am

Hvis Du er til arkitektur og landskaber, vil Du sikkert stille krav til at objektivet har høj opløsningsevne, og er randskarpt.
Hvis Du senere skifter til full frame kamera, vil det være en god ide allerede nu at være på forkant. Erfaring viser, at man beholder gode objektiver i mange år, og skifter kamerahus undervejs.
Jeg er ikke canon'er, og kender ikke den aktuelle model.

Bo //

MLPhotography

Indlæg af MLPhotography » 29 nov 2017 12:27 pm

9ck skrev:
29 nov 2017 11:29 am
Et 24-105mm vil svare til et 38-168mm på FF. De fleste vil mene at dette begrænser objektivets anvendelighed på APS-C (inkl. undertegnede), men det er jo helt op til den enkelte. 38mm er ikke særlig stor betragtningsvinkel til eks. arkitektur og landskab - hvis det er det man søger. Hvis du har planer om opgradering til FF på sigt og/eller evt. er dækket i området op til de 24mm på andet objektiv er det måske et OK valg.
Lige pt. har jeg ikke planer om FF forløbelig, da jeg gerne vil have mindst 10 fps, hvilket kun er muligt på 1d, så vidt jeg er orienteret om. Hvilket jeg bestemt ikke har råd til.
Du har nok ret i, at det ikke er så stor en betragtningsvinkel.
Er lige nu heller ikke dækket ind på op til 24mm, men regner med at købe to objektiver på en gang.

Men jeg takker mange gang :)

MLPhotography

Indlæg af MLPhotography » 29 nov 2017 12:29 pm

Bo Bjerre skrev:
29 nov 2017 11:31 am
Hvis Du er til arkitektur og landskaber, vil Du sikkert stille krav til at objektivet har høj opløsningsevne, og er randskarpt.
Hvis Du senere skifter til full frame kamera, vil det være en god ide allerede nu at være på forkant. Erfaring viser, at man beholder gode objektiver i mange år, og skifter kamerahus undervejs.
Jeg er ikke canon'er, og kender ikke den aktuelle model.

Bo //
Det er jeg bestemt, så ja det sætter jeg da pris på :)
Har lige pt. ikke planer om at skifte til fullframe, da det er så dyrt, for at jeg kan få det ønskede antal fps. :)
Men jeg takker :)

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 29 nov 2017 13:21 pm

Jeg er ikke ekspert ud i Canon. Men mig bekendt, er alle Canons "Red-line" objektiver designet til FF. Det udelukker ikke, at der kunne være Aps-c objektiver, der gør det lige så godt på det mindre format. Ulempen ved FF objektiver er jo, at du får en ekstra vægt og betaler for ekstra glas, så du reelt ikke har behov for på Aps-C formatet.
Mvh Erik

Besvar