Valg af objektiver til Sony

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Tjalde
Rang: Aktiv
Kamera: Sony A57
Geografisk sted: Odense

Valg af objektiver til Sony

Indlæg af Tjalde » 04 dec 2017 19:49 pm

Hej.

Jeg må erkende, at jeg vist har brug for et "reset" af mine fotograferingsvaner, da de ved de seneste lejligheder ikke har båret frugt. Groft sagt fotograferer jeg indendørs til festlige lejligheder og dagligdagsbilleder af mine børn (uden blitz, men har ekstern Yongnuo YN 560 II eller III) og udendørs (ikke makro men alt muligt andet).

Mit kamera er et Sony A57. Af objektiver har jeg Minolta 70-210mm F4 (Beer can) og 18-55 Kit. Derudover har jeg et Minolta 50mm F1.7 og Minolta 28-85mm F3.5-4.5 på vej med posten. Dem glæder jeg mig til at stifte bekendtskab med.

Jeg kunne godt bruge lidt sparring på følgende:

1) Er det håbløst at få gode billeder indendørs med de objektiver uden blitz? Hvis jeg skal bruge blitz, er YN560 så markant bedre end den interne blitz?

2) Hvilke objektiver bruger I indendørs, f.eks. til festlige lejligheder?

3) Hvilke objektiver bruger I udendørs?

4) Hvis I skulle have ét objektiv med på ferie, hvilket skulle det så være?

Hvis I har andre kamerahuse, må I også meget gerne byde ind, så jeg kan blive klogere på specifikationerne på objektiverne.

På forhånd MANGE tak.

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Re: Valg af objektiver til Sony

Indlæg af Søren N » 04 dec 2017 20:11 pm

1) Sikkert ikke men der er ingen grund til at være bange for flashen.
https://neilvn.com/tangents/tutorial-bo ... otography/
Den tilkøbte er langt bedre end pop uppen
2-3) Jeg er mest til faste brændvidder mest 12, 24 og 60mm på apsc men 55mm og 105mm makro anvendes også.
4) hmm 24mm, 16-50mm eller 16-70mm
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 04 dec 2017 20:34 pm

1) Så må jeg prøve at have flashen frem og forsøge at blive gode venner med den.

2) Jeg glæder mig også til at modtage mit 50mm objektiv. Har du et galleri, så jeg kan se din sammensætning af motiver? Jeg er lidt spændt på udfordringen med manglende mulighed for zoom.

3) Spændende. Jeg har primært brugt min Beer can, som er stik modsat.

Søren N

Indlæg af Søren N » 04 dec 2017 20:59 pm

Jeg har ikke nogen familiebilleder i mit galleri
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 04 dec 2017 21:08 pm

Jeg nappede dette af svigerfar forleden dag:
Billede

55mm f/4 (FF) med en flash bouncet fra loftet. En flash er ret uundværlig, synes jeg efterhånden. Det har dog taget mig noget tid at komme dertil, og jeg er stadig ret blank, når det kommer til det mere avancerede lys. helt klart et punkt jeg godt gad at forbedre.

Hilsen Jonas

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 04 dec 2017 21:21 pm

Søren N skrev:
04 dec 2017 20:59 pm
Jeg har ikke nogen familiebilleder i mit galleri
Jeg mente egentlig også billeder i al almindelighed, selvom det ikke fremgår ret tydeligt at min formulering.
raj skrev:
04 dec 2017 21:08 pm
Jeg nappede dette af svigerfar forleden dag:
Billede

55mm f/4 (FF) med en flash bouncet fra loftet. En flash er ret uundværlig, synes jeg efterhånden. Det har dog taget mig noget tid at komme dertil, og jeg er stadig ret blank, når det kommer til det mere avancerede lys. helt klart et punkt jeg godt gad at forbedre.

Hilsen Jonas
Det ser virkelig godt ud! Imponerende. Var der baggrund bagved eller anden belysning?

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 04 dec 2017 22:00 pm

Tjalde skrev:
04 dec 2017 19:49 pm
Hej.

Jeg må erkende, at jeg vist har brug for et "reset" af mine fotograferingsvaner, da de ved de seneste lejligheder ikke har båret frugt. Groft sagt fotograferer jeg indendørs til festlige lejligheder og dagligdagsbilleder af mine børn (uden blitz, men har ekstern Yongnuo YN 560 II eller III) og udendørs (ikke makro men alt muligt andet).

Mit kamera er et Sony A57. Af objektiver har jeg Minolta 70-210mm F4 (Beer can) og 18-55 Kit. Derudover har jeg et Minolta 50mm F1.7 og Minolta 28-85mm F3.5-4.5 på vej med posten. Dem glæder jeg mig til at stifte bekendtskab med.

Jeg kunne godt bruge lidt sparring på følgende:

1) Er det håbløst at få gode billeder indendørs med de objektiver uden blitz? Hvis jeg skal bruge blitz, er YN560 så markant bedre end den interne blitz?

2) Hvilke objektiver bruger I indendørs, f.eks. til festlige lejligheder?

3) Hvilke objektiver bruger I udendørs?

4) Hvis I skulle have ét objektiv med på ferie, hvilket skulle det så være?

Hvis I har andre kamerahuse, må I også meget gerne byde ind, så jeg kan blive klogere på specifikationerne på objektiverne.

På forhånd MANGE tak.
Jeg har et Sony A77 med 16-50/2.8 - derudover har jeg faktisk både Minolta 50/1,7 og Sony 50/1,8 - samt et Sigma 30/1,4 - det plejer at være blandt disse glas jeg vælger når det foregår indendørs og uden flash...
For nu at tage dem i rækkefølge :
1 - Nej det er bestemt ikke umuligt, men meget afhænger af hvor meget lys der er og hvor meget du kan presse dit kamera på iso/i efterbehandling. Og (næsten) enhver ekstern flash slår den indbyggede - alene pga muligheden for at få den lidt længere væk fra linsen... Selvfølgelig er det bedst hvis den kan arbejde trådløst og samtidig styres af kameraets automatik/lysmåler...
2 - Det fik jeg vist svaret på i starten...
3 - det afhænger sandelig af om jeg skal skyde makro, street, landskab eller noget helt fjerde ;-)
4 - På mit A77 ville valget stå mellem Sony 16-50/2,8 eller Minolta 35-70/4, evt Minolta 28-135/4-4,5 På mit A7 ville valget stå mellem Minolta 35-70/4 eller Minolta 28-135/4-4,5

/Jesper
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 04 dec 2017 22:06 pm

Tjalde skrev:
04 dec 2017 21:21 pm
Det ser virkelig godt ud! Imponerende. Var der baggrund bagved eller anden belysning?
Tak, han står foran en åbning ind til en mørk vinkælder, så der var ikke ret meget andet lys end flashen. Den smule der var, har jeg fjernet i Lightroom.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 04 dec 2017 22:20 pm

Jeg benytter godt nok ikke Sony, men Nikon D7200, der også er et Aps-C format kamera. Så nogle af udfordringerne er sammenlignelige.

1. Det kan godt lade sig gøre at tage indendørs billeder uden blitz, men f/2.8 eller større er at foretrække og god håndtering af højere iso værdier. Ellers frem med blitzen, hvor den omtalte YN560 vil være bedre end den indbyggede. Ikke fordi den giver mere lys - det kan den sikkert - men fordi g bruger den kan bounce lyset i vægge eller loftet, så du får et blødere lys på motivet. Der er også mindre risiko for at du får en skygge fra objektivet - især når objektivet fylder mere end en lille prime eller et standard zoom objektiv.

2. Jeg bruger primes fordi de giver adgang til større blænder end mine zoom objektiver. Nikon 24 mm f/1.8 eller Nikon 35 mm f/1.8 eller lidt sjældnere Tokina 11-16 f/2.8. Det korte objektiver fordi der ofte er begrænset plads og jeg alligevel er tæt på.

3. De samme, men også zooms der har længere brændvidde. Der er oftest også mere lys udendørs så muligheden for mindre blænder generer ikke nødvendigvis helt så meget.

4. Det lyder lidt angstprovokerende. Er ved at planlægge en måned i Argentina og er igen ved at få argumenteret mig ind i en mindre overbelastning af ryggen, for der er så mange ting og jeg vil kunne det hele... O.K. med den tvungne dagsorden så ville det bliver mit Nikon 18-105 mm f/3.5-5.6.
På en tur på en måned står det nok for 60% af mine fotos. 20-25% af tilfældene bruger jeg et længere-kortere eller større blænde. De sidste 15-20% bruger jeg primes fordi de er skarpere og fordi de tvinger mig til at arbejde mere kreativt med kompositionen end zoom.
Jeg synes det kan være udfordrende at montere en prime på kameraet og tage afsted med den kombination, for så at klare hele dagen med det setup. Det tvinger dig til at arbejde mere med din placering i forhold til motivet og til at tænke mere over kompositionen.

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 04 dec 2017 22:43 pm

Det lyder som om, jeg skal sadle helt om og prøve noget nyt fremover. Det vil jeg glæde mig til.
Hvor tit udnytter I de meget lave blændetal (mindre end 3)? Kan det godt lade sig gøre ved almindelig fotografering indendørs af f.eks. børn der leger side om side?

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 05 dec 2017 00:00 am

Jeg synes ofte, at en flash, skudt mod et lyst loft eller en væg, giver bedre resultater, end billeder taget uden flash. Skal man tage uden flash, vil man være lidt bundet af, at der skal komme lysindfald på den rigtige side af motivet. Og det er et problem, uanset hvor lysstærkt objektivet er.

Udendørs bruger jeg forskellige objektiver mellem 20 og 500 mm - nogen gange et makroobjektiv og nogen gange også en 1,4 x converter - alt afhængig af situationen og motivvalget !!! Det er jo derfor, at jeg har et spejlreflekskamera.

Til feriebrug bruger jeg en 35 mm f/1.8 eller en 24-70 f/2.8 (på full-frame)

Om blænden skal være stor eller lille afhænger mest af, hvordan du vil komponere billedet. Vil du have en smal dybdeskarphed, eller er der flere objekter, der skal stå skarpt. Der kan selvfølgelig også være så småt med lys, at man er tvunget til at bruge en stor blændeåbning.

Mvh Erik

Brugeravatar
Tjalde

Indlæg af Tjalde » 05 dec 2017 08:22 am

Tak for input. Beklager hvis jeg stiller nogle dummeste spørgsmål, men der presser sig endnu et på.
Hvad er fordelen ved at bruge et objektiv med lavt blændetal, hvis man ikke fotograferer ret meget med lavt blændetal? Og er et objektiv med specifikation F1.7 mere lysstærk end et F4 ved f.eks. F5?

Søren N

Indlæg af Søren N » 05 dec 2017 08:41 am

Tjalde skrev:
05 dec 2017 08:22 am
Tak for input. Beklager hvis jeg stiller nogle dummeste spørgsmål, men der presser sig endnu et på.
Hvad er fordelen ved at bruge et objektiv med lavt blændetal, hvis man ikke fotograferer ret meget med lavt blændetal? Og er et objektiv med specifikation F1.7 mere lysstærk end et F4 ved f.eks. F5?
Nej f/5 giver dig samme eksponering uanset brændvidde og sensorstørrelse. For at få mere lys ind skal du have en større åbning altså et mindre tal efter f/ og her er det et f/1,8 f.eks giver dig mulighed for at lukke mere end 2 EV mere lys ind end et f/4 som du så enten kan veksle til en hurtigere lukketid, lavere iso eller et mere lyssvagt miljø. Fidusen med de lysstærke optikker så også mere muligheden for at bruge en snæver dybdeskarphed kreativt ved at kunne isolere dit motiv fra en rodet baggrund ved at sløre denne.
Søren Nielsen

David Duchemin

Søren N

Indlæg af Søren N » 05 dec 2017 09:16 am

Bounce flash. Ganske vist stillet på sofabord til højre for kamera men alligevel. i øvrigt taget med 12mm samyang
DSC04332 resized.jpg
Søren Nielsen

David Duchemin

Søren N

Indlæg af Søren N » 05 dec 2017 09:20 am

Her har jeg rettet den lille pop up på mit A6000 mod væg til højre og den gamle SB26 står også her på et sofabord(nu til venstre) rettet mod væggen bag dette. sel1650 ved 50mm.
DSC00671 resized.jpg
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar