Filtre - kan man købe for billigt!

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Re: Filtre - kan man købe for billigt!

Indlæg af 9ck » 28 dec 2017 21:33 pm

Testen fra petapixel er for åndsvag. Sæt nok linser med forskellig karrakteristika foran hinanden og få samme resultat.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 28 dec 2017 21:47 pm

9ck skrev:
28 dec 2017 21:33 pm
Testen fra petapixel er for åndsvag. Sæt nok linser med forskellig karrakteristika foran hinanden og få samme resultat.
Den er ikke for åndsvag!

Det er så ikke petapixel der har lavet den, men LensRental.

Og i testen har de også bare sat 5 gode UV filtre og 5 dårlige filtre foran og her er der også stor forskel kontra ingen filter.

9ck

Indlæg af 9ck » 28 dec 2017 21:51 pm

Enligt min opfattelse er den “åndsvag” / ubrugelig. Undskyld udtrykket. Det er/var ikke min mening at provokere.

Hvis man er af den opfattelse at alt glas er “ondt” eller “evil” som de siger, ja så skal man jo holde sig til gamle primes med så få elementer som muligt.

1. spørgsmål man kan stille sig i fht. testen er jo ganske ligetil. Er disse filtre skabt til at blive stakket ovenpå hinanden?

2. spørgsmål. Er de relevant at kende resultatet af 5 stakkede filtre?

3. spørgsmål. Giver resulteret er retvisende billede af hvoledes et filter evt. påvirker billedkvaliteten?

Dette er ikke en seriøs test af noget som helst.
Senest rettet af 9ck 28 dec 2017 22:12 pm, rettet i alt 3 gange.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 28 dec 2017 21:56 pm

Testen viser at der er forskel på gode og billige filtre.

Og hvis man har et objektiv med et stort frontglas, så er de gode beskyttelsesfiltre også rimelige dyrer. Så har man 5 objektiver man så køber filtre til der koster 600-1000 kr pr stk. Så er det mpske mere hensigtmæssigt at skifte frontglas på et enkelt objektiv, hvis man skulle være uheldig. Og så er det ikke alle objektiver man kan få beskyttelsesfiltre til.

Søren N
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 28 dec 2017 22:02 pm

9ck skrev:
Øhh nok linser???? :zconfuse :zconfd
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

9ck

Indlæg af 9ck » 28 dec 2017 22:10 pm

Søren N skrev:
28 dec 2017 22:02 pm
9ck skrev:
Øhh nok linser???? :zconfuse :zconfd
Jeg antager at det står klart for alle at vi taler om optiske linser grundet forummets karakter. Ikke Linse der optræder på TV og ikke dem vi spiser, men linser som objektiver er opbygget af. Spørgsmål...? Ellers er der altid Wiki vi kan spørge... :love:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Optisk_linse
Mvh. 9ck

Søren N

Indlæg af Søren N » 28 dec 2017 22:31 pm

I optikker er linseelementer omend af forskellig karakteristika nøje afstemt til hinanden med det mest optimale samlede slutresultat som formål. Det er et filter ikke nødvendigvis.
En groft overdrevet og generaliserende observation. Man spenderer kassen på et sublimt kamerahus for at få den optimale billedkvalitet kun for at opdage man nok hellere må købe en billig superzoom dertil og foran den det billigste filter man kan opdrive :zconfd
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

9ck

Indlæg af 9ck » 28 dec 2017 22:47 pm

Søren N skrev:
28 dec 2017 22:31 pm
I optikker er linseelementer omend af forskellig karakteristika nøje afstemt til hinanden med det mest optimale samlede slutresultat som formål. Det er et filter ikke nødvendigvis.
Jeg er helt enig med dig Søren og det er jo altafgørende hvorledes elementerne er blevet afstemt med hinanden. UV filtre er beregnet til at montere (i et lag) på et objektiv, men selvfølgelig med den potentielle svaghed at dets karakteristika ikke nødvendigvis er afstemt optimalt med det pågældende objektivs karakteristika. De er ikke designet med det formål at man skal montere dem hverken i to eller fem lag.

Hvis man overvejer et UV-filter, så tag et kig på den test jeg har linket til. Den er mere seriøs.
Mvh. 9ck

9ck

Indlæg af 9ck » 28 dec 2017 22:51 pm

Søren N skrev:
En groft overdrevet og generaliserende observation. Man spenderer kassen på et sublimt kamerahus for at få den optimale billedkvalitet kun for at opdage man nok hellere må købe en billig superzoom dertil og foran den det billigste filter man kan opdrive :zconfd
Jeg er ikke enig i din ensidige fremstilling, men syntes at din signatur siger det jeg tænker...
Mvh. 9ck

Søren N

Indlæg af Søren N » 29 dec 2017 11:09 am

9ck skrev:
28 dec 2017 22:51 pm
Søren N skrev:
Jeg er ikke enig i din ensidige fremstilling, men syntes at din signatur siger det jeg tænker...
Jeg skrev også "groft overdrevet og generaliserende"
Han har også et andet udtryk "Gear is good, vision is better"
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 29 dec 2017 11:28 am

Aspirant: "Og filtre beskytter ikke mod noget som helst"

Den køber jeg godt nok ikke, men desværre kan jeg ikke lige finde fotoet af et filter, der sparede mig for USD 1,500 plus. Jeg tog min rygsæk af, og desværre ramte hjørnet af en træstol, og det viste sig, at hjørnet ramte nøjagtig i centret af filtret, som så ud ligesom, når en sten ramte forruden i bilen i gamle dage. Jeg er overbevist om, uden filter havde jeg ikke haft noget Nikon 24-70mm efterfølgende. Det var et B&W UV filter til ca USD 100, som måske kunne have været et billigere Hoya med samme resultat.

9ck

Indlæg af 9ck » 29 dec 2017 12:41 pm

Søren N skrev:
29 dec 2017 11:09 am
9ck skrev:
28 dec 2017 22:51 pm
Søren N skrev:
Jeg skrev også "groft overdrevet og generaliserende"
Han har også et andet udtryk "Gear is good, vision is better"
Det er jeg helt med på Søren. Min pointe er bare 1) at der ikke nødvendigvis altid er sammenhæng mellem pris og kvalitet - jeg mener at jeg har fundet et godt UV-filter til billige penge og det deler jeg gerne, og 2) at der er mere væsentlige faktorer, hvor vi i vores daglige snap-shooting går på kompromis, til at sikre den bedste mulige billedkvalitet (både målbar og ikke målbare) end den betydning som et UV-filter har.

Jeg har fuld forståelse og respekt for dem der ikke anvender UV-filtre, men køber bare ikke argumentet at det er grundet billedkvalitet.
Senest rettet af 9ck 29 dec 2017 12:56 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 29 dec 2017 12:53 pm

Nogen gange kan det give god mening at yde beskyttelse for frontlinsen. Men løsningen vel mere et protectionfilter, end et UV filter. Eftersom bl.a Nikon bruger deres egne neutrale NC filtre som en del af den optiske formel for flere af deres high-end objektiver (fx Nikkor 500 og 600 f/4), så kan det ikke være helt tosset.
Jeg bruger selv et originalt NC filter på min Nikkor 24-70 f/2.8. Hvis nogen melder sig til en blindtest, så skal jeg gerne optage en serie test-fotos med og uden filter.

Mvh Erik

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 29 dec 2017 14:11 pm

9ck - " jeg mener at jeg har fundet et godt UV-filter til billige penge"
gode på dit objektiv, men er jo ikke sikker det er optimalt på andres objektiver, jvf hvad der blev konkluderet tidligere. At Nikons sandsynligvis er bedre på Nikon objektiver er nok rigtigt.

9ck

Indlæg af 9ck » 29 dec 2017 16:20 pm

youngman skrev:
29 dec 2017 14:11 pm
9ck - " jeg mener at jeg har fundet et godt UV-filter til billige penge"
gode på dit objektiv, men er jo ikke sikker det er optimalt på andres objektiver, jvf hvad der blev konkluderet tidligere. At Nikons sandsynligvis er bedre på Nikon objektiver er nok rigtigt.
Hverken den test som Jens G linker til herover eller den jeg har linket til er foretaget på specifikke mærker af objektiver. Begge test omfatter det omtale filter.

Jeg er sikker på at både byggekvalitet og optisk kvalitet på et orginalt Nikon filter er bedre end et prisbilligt Hoya-filter - men spørgsmålet er jo hvor meget forskellen har at sige i praksis til vores “daglige skud” og hvor meget man vil betale i forudbetalt “selvrisiko”. Sidstnævnte er man selvfølgeligt nødt til at holde op mod hvad det koster at få skiftet et frontelement - jeg har valgt en lille selvrisiko.
Mvh. 9ck

Besvar