Filtre - kan man købe for billigt!

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Re: Filtre - kan man købe for billigt!

Indlæg af Søren N » 29 dec 2017 16:23 pm

youngman skrev:
29 dec 2017 11:28 am
Aspirant: "Og filtre beskytter ikke mod noget som helst"

Den køber jeg godt nok ikke, men desværre kan jeg ikke lige finde fotoet af et filter, der sparede mig for USD 1,500 plus. Jeg tog min rygsæk af, og desværre ramte hjørnet af en træstol, og det viste sig, at hjørnet ramte nøjagtig i centret af filtret, som så ud ligesom, når en sten ramte forruden i bilen i gamle dage. Jeg er overbevist om, uden filter havde jeg ikke haft noget Nikon 24-70mm efterfølgende. Det var et B&W UV filter til ca USD 100, som måske kunne have været et billigere Hoya med samme resultat.
Test har vist at filtre modstanddygtighed over for slag er endda meget ringe i forhold til hvad frontelementet og coatingen kan klare. Ofte og især ved billigere objektiver er det indre smadret til uendelighed inden frontlinsen får væsentlige skader. Derudover tilfører man potentielt systemet uhensigtsmæssig schrapnell i form af glassplinter i stand til at lave ridser og mærker som f.eks træarmlæn osv ikke selv kan påføre.

Prøv at Google: Steve Perry UV filters do you need them or not

Færdes man derimod hvor der er saltsprøjt, støv og/eller sand i luften er jeg enig i at filtre er en god idé.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 29 dec 2017 17:12 pm

Søren N - jeg bor og færdes faktisk nogle få meter fra - Færdes man derimod hvor der er saltsprøjt, støv og/eller sand i luften er jeg enig i at filtre er en god idé.
Jeg har gennem langt tid haft problemer med eye piece shutter level både på D700 og D810 af samme årsag, og har derfor købt en dry cabinet - off topic, men det er hovedårsagen til, at jeg bruger filer på alt, selvom jeg også fotograferer andre steder, men ofte ved havet.

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 29 dec 2017 17:16 pm

Søren N skrev:
29 dec 2017 16:23 pm
Steves test er sjov og han har heldigvis en yderst fornuftig holdning til tingene. Et frontalt styret sammenstød ala hans test hører enligt min subjektive vurdering dog til sjældenheder - den mindste afvigelse i krafternes retning og situationen vil resultere i en helt anden kraftoverførsel der ikke blot er vinkelret på frontobjektivet - hermed sandsynligvis et andet udfald af testen :-)...
Mvh. 9ck

Søren N

Indlæg af Søren N » 29 dec 2017 18:27 pm

9ck skrev:
29 dec 2017 17:16 pm
Søren N skrev:
29 dec 2017 16:23 pm
Steves test er sjov og han har heldigvis en yderst fornuftig holdning til tingene. Et frontalt styret sammenstød ala hans test hører enligt min subjektive vurdering dog til sjældenheder - den mindste afvigelse i krafternes retning og situationen vil resultere i en helt anden kraftoverførsel der ikke blot er vinkelret på frontobjektivet - hermed sandsynligvis et andet udfald af testen :-)...
Dog stadig i mine øjne den bedste afprøvning af emnet jeg har set og han slutter jo af med faldt tests. Endvidere hvis man tænker at der er et kamera monteret er der jo helt andre dele af systemet der påvirkes og med filterets ring modstandkraft og afbødningsevne kan jeg ikke forestille mig mange 0/00 eksempler hvor filtret rent faktisk gør en positiv forskel. Jeg smed mit a6000 på stenene under Møns Klint da jeg ikke have fået spændt det ordentligt fast til stativet. Et fald på 1,7m både kamera og 12mm f2 samyang overlevede uden skader.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Peterpan
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 30 dec 2017 13:27 pm

Har man brug for et beskyttelsesfilter af hensyn til vejrliget er det et almindeligt beskyttelsesfilter man bør vælge.
Det er unødvendigt at anskaffe et UV filter da der er indbygget et UV filter foran billedsencoren.
/ Peter Pan

9ck

Indlæg af 9ck » 30 dec 2017 14:28 pm

Peterpan skrev:
30 dec 2017 13:27 pm
Har man brug for et beskyttelsesfilter af hensyn til vejrliget er det et almindeligt beskyttelsesfilter man bør vælge.
Hvilke fordele i fht vejrliget har et beskyttelsesfilter frem for et UV-filter?
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 30 dec 2017 14:44 pm

Hejsa
Jeg har ikke læst hele tråden så bær venligst over med mig hvis diskussionen allerede har rundet filtre med Multi Resistant Coating (MRC). Jeg bruger MRC filtre på hhv mit 135mm og 300mm og de har den fordel at de næsten aldrig bliver beskidte. Faktisk har jeg kun støvet filtret på mit 135mm af to gange i de to år jeg har haft det og begge gange har det været meget nemt.

I min optik er det bedre med et rent filter af høj kvalitet end et beskidt frontelement.

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 30 dec 2017 15:02 pm

Esben Sørensen skrev:
30 dec 2017 14:44 pm

I min optik er det bedre med et rent filter af høj kvalitet end et beskidt frontelement.

Mvh. Esben
Nu er frontelemenetet også Coated. Så hvorfor skulle ens frontelement være beskidt??

Søren N

Indlæg af Søren N » 30 dec 2017 22:42 pm

phw skrev:
30 dec 2017 15:02 pm
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Nu er frontelemenetet også Coated. Så hvorfor skulle ens frontelement være beskidt??
Man kunne jo også sige "Hellere et rent frontelement end et beskidt filter"
Søren Nielsen

David Duchemin

9ck

Indlæg af 9ck » 30 dec 2017 23:06 pm

Søren N skrev:
30 dec 2017 22:42 pm
phw skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Jeg foretrækker nu at det er et filter til små penge som jeg står og gør rent “i marken” frem for et frontelementet på et objektiv til flere tusinde kroner. Ud over den økonomiske side i det er der så også forholdet at et filter skifter du på 30 sek. Det får du ikke skiftet meget frontelement på. Men vores forudsætninger, vores holdninger og vores brug adskiller sig fra hinandens - så det er og forbliver op til den enkelte at vurdere hvad der giver mest mening og værdi.

PS: Min holdning til dette emne er baseret på en formodning / delvist kendskab til at det er dyrt at få skiftet et frontelement på et objektiv, men hvis jeg skal være ærlig, så kender jeg faktisk ikke til prisen i DK.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Roadhouse
Kamera: Sony NEX-7
Geografisk sted: Bjæverskov

Indlæg af Roadhouse » 31 dec 2017 02:18 am

Hej alle.
Tak for mange råd - og holdninger. Jeg har simpelthen købt et beskyttelsesfilter (http://www.hoyafilter.com/hoya/products ... protector/) og det er dét. Da jeg kiggede på mine filtre jeg havde liggende i original emballage, men som har været brugt på det udsnit af kameraer jeg har haft gennem tiden, så må de alt andet lige beskytte objektivet i en eller andet grad, for jeg kunne konstatere at de var pænt ridsede - en hel del små, fine ridser spredt med rund hånd. Og da jeg er hysterisk pertentligt (!) og passer meget på mine ting, ja så må de være fremkommet ude i den fri natur. Så de 142,- for dette ikke-filter (!) giver jeg gerne. Jeg vidste bare ikke - da jeg oprettede denne tråd - at der findes ikke-filtre som udelukkende er fremstillet til at beskytte, og intet andet. Derfor skrev jeg UV filtre - da det altid er det første jeg har købt til mine kameraer!

Ha' en god nytårs aften :-)
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 31 dec 2017 16:08 pm

phw skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Jeg mener naturligvis dem med nano coat. Vand kan blæses væk med en blæsebold og skidt hænger nærmest ikke ved.

Nikon har vidst et par teleobjektiver i den dyre ende der har et sådant filter indbygget fra fødslen og Tamron 15-30mm f/2.8 har vidst nano coated front glas. Almindelig multicoatede glas har ikke samme egenskaber.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 31 dec 2017 16:11 pm

Søren N skrev:
30 dec 2017 22:42 pm
phw skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Pointen er filtret ikke bliver beskidt og når jeg kommer i situationer hvor filtret skaber problemer (ja, det sker desværre også med filtre i den dyre ende), så ved jeg der altid sidder et rent glas bagved når jeg skruer filtret af. :)

Mvh. Esben

Søren N

Indlæg af Søren N » 31 dec 2017 18:50 pm

Esben Sørensen skrev:
31 dec 2017 16:08 pm
phw skrev:
Esben Sørensen skrev:

Mvh. Esben
Jeg mener naturligvis dem med nano coat. Vand kan blæses væk med en blæsebold og skidt hænger nærmest ikke ved.

Nikon har vidst et par teleobjektiver i den dyre ende der har et sådant filter indbygget fra fødslen og Tamron 15-30mm f/2.8 har vidst nano coated front glas. Almindelig multicoatede glas har ikke samme egenskaber.

Mvh. Esben
Til gengæld er objektivets coating betydeligt hårdere og mere modstandsdygtig over for ydre påvirkning end filtret.
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 31 dec 2017 19:14 pm

Søren N skrev:
31 dec 2017 18:50 pm

Til gengæld er objektivets coating betydeligt hårdere og mere modstandsdygtig over for ydre påvirkning end filtret.
:zviolin
:cheers:

Besvar