Hvilken flash skal jeg købe?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
SWA-FOTOGRAF
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon eos 700D

Hvilken flash skal jeg købe?

Indlæg af SWA-FOTOGRAF » 20 jun 2018 12:52 pm

Hej :D

Jeg har fået en masse fotojobs til diverse arrangementer her hen over sommeren - efter egen erfaring tænker jeg det ville være godt at have en flash med sig..?

Spørgsmålet er så hvilken en i kan anbefale at jeg skal anskaffe mig?

Jeg bruger Canon 700D og er pt kun under uddannelse som fotograf og derfor må det gerne være budget venligt :D

Håber nogen har noget erfaring og kan hjælpe med nogle gode råd :D

Mvh

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvilken flash skal jeg købe?

Indlæg af Søren N » 20 jun 2018 13:46 pm

Godox V860IIC eller TT685C
Yongnou skulle også være gode men godox har fordelen af at du har adgang til et komplet system. Det er nyttigt da mange gerne vil have noget mere lys og derfor også bruger de kraftigere flash som AD200, AD360 og AD600
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 21 jun 2018 08:34 am

Et virkelig billigt flashsystem (praktisk talt uafhængig af dit kameramærke) er Yongnuo en Yongnuo YN560-TX radioudløser kombineret med et antal YN560 III eller IV flashenheder. Fx én YN560-TX radiosender og to YN560 III flashenheder koster ca. 1100 kroner samlet på eBay.
Med en YN560-TX kan du styre udladningseffekten på én eller flere YN560 III eller IV flashenheder trådløst i op til 6 grupper. Det sker med kameraet i Manual Mode M eller X (flash-sync). Du skal altså arbejde fuldt manuelt, men da du har LCD-skærm med histogram på dit kamera, kan du følge helt eksakt med i, hvad der sker. Du kan styre så mange flashenheder du vil, men antallet grupper er maksimalt 6. Det er alligevel en del.

Fordel: super billigt, og manuel M eller X er en god måde at arbejde på i forbindelse med flash.
Ulempe: du får ikke TTL (styring af flash gennem kameraet på en auto-indstilling) eller HSS (high speed sync).

Nogle kritiserer byggekvaliteten, men jeg er faktisk imponeret over, hvad man kan få til en så lav pris. Hvis en enhed skulle gå i stykker, koster det ikke en herregård at erstatte denne.

Jeg har anvendt dette system med held ved flere anledninger, fordi jeg kan have senderen på mit digitale kamera og fyre en række test-billeder af, for derefter at flytte senderen over på et (ældre) filmkamera og tage billeder med dette (ved samme iso) og vide at lyslægningen passer.

Man kan sige, at et sådant system er "fremtidssikret", for det benytter ikke nogen af de moderne automatiserede funktioner. Det er rent manuelt - bare trådløst. Det er også "bagudkompatibelt", fordi det kun benytter centerkontakten i en traditionel "hotshoe". Derfor kan det samme system bruges til Canon, Nikon, Pentax ... nyt og gammelt, you name it.

Der er kommet en YN560-TX II sender, men den er vist helt magen til den gamle, bortset fra at den er gjort lidt mindre.
Der er også kommet en YN660 (II) flashenhed, der er lidt kraftigere end 560-serien, men det er lidt lige meget, da det jo er billigt bare at lægge til en ekstra flashenhed.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 21 jun 2018 11:08 am

:goodpost: Lars
Det er også det system jeg bruger.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 21 jun 2018 12:24 pm

Jeg har også et sæt Yongnou; 2 flash og en transmitter. Jeg er glad for dem de arbejder fint MEN de er ikke så mekanisk stabile: Jeg har haft camera stående på et bord med transmitteren på og det rullede rundt, ikke noget vildt men transmitteren knæggede lige over soklen (jeg har limet det så det virker igen) Den ene flash har jeg problemer med batteri lågen der ikke er rigtig god til at holde lukket, elastikker er min ven her, den har aldrig været tabt eller lignende ved ikke hvorfor den er dårlig.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 jun 2018 12:54 pm

En Godox TT685 og X1T koster 1300.- hos flashfotovideo I Glostrup. For de ekstra 200.- får du bl.a TTL og HSS :) og så køber du "lokalt"
Byggekvaliteten synes jeg er fin, der er ikke slør eller slaphed i hoved og knapper og plastikken virker gedigen. Eneste problem jeg er rendt ind i var da jeg købte en Xpro-F trigger der skulle styre mine TT685-S flash fra mit Fuji kamera. Det løstes dog med en firmware opdatering af de to flashenheder så nu spiller de :)
Senest rettet af Søren N 21 jun 2018 13:01 pm, rettet i alt 1 gang.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 21 jun 2018 13:00 pm

Ja og så en flash mindre

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 21 jun 2018 13:07 pm

Pyt :D
Ja jeg havde vist lige overset (2) :) OK TTL er måske ikke uundværlig, især ikke hvis flash og motiv altid er i samme afstand fra hinanden men til events med "run & gun" har det i høj grad sin beretigelse. Jeg vil mene der går for meget tabt hvis der skal chimpes konstant bare for at styre eksponering
Søren Nielsen

David Duchemin

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 22 jun 2018 09:12 am

Søren N skrev:
21 jun 2018 13:07 pm
... Jeg vil mene der går for meget tabt hvis der skal chimpes konstant bare for at styre eksponering
Det skulle man tro, men sådan er det ikke i praksis. Det går hurtigt at skyde sig ind på en rigtig eksponering.
Derefter er spørgsmålet effekten til den enkelt flashenhed, men sådan vil det jo også være med TTL, hvor man vil prøve at justere enkeltenheder op eller ned for at opnå bestemte effekter.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 22 jun 2018 11:40 am

Lars Holte skrev:
22 jun 2018 09:12 am
Søren N skrev:
21 jun 2018 13:07 pm
... Jeg vil mene der går for meget tabt hvis der skal chimpes konstant bare for at styre eksponering
Det skulle man tro, men sådan er det ikke i praksis. Det går hurtigt at skyde sig ind på en rigtig eksponering.
Derefter er spørgsmålet effekten til den enkelt flashenhed, men sådan vil det jo også være med TTL, hvor man vil prøve at justere enkeltenheder op eller ned for at opnå bestemte effekter.
I tilfælde hvor flash-motiv afstanden ikke varierer væsentligt f.eks ved mere formelle opstillede portrætter o.l. ja men ved events hvor man er meget mobil vil man jo hurtigt rende ind mere end to trins fejl på flash eksponeringen med manuel styring fordi man halverer eller fordobler afstanden til motiverne. Til R&G herunder bouncing-flash med enheden på kameraet vil jeg ikke undvære TTL, hvor jeg kan kontrollere afstand og bruge lampestativer osv er det ligemeget men rart at kunne falde tilbage på.
Søren Nielsen

David Duchemin

Besvar