Vælge objektiv? 6 muligheder :) Søger gode råd

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Pernille O.
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 77D

Vælge objektiv? 6 muligheder :) Søger gode råd

Indlæg af Pernille O. » 15 okt 2018 20:58 pm

Hejsa Foto-entusiaster :photosmile:

Jeg kigger på objektiver, og jeg har "indsnævret" min søgning til 6 objektiver :zconfd
Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle råd omkring valg af objektiv, hvilke objektiver passer bedst til det jeg skal bruge og andre gode fif.

Jeg skal bruge objektivet til wildlife, travel, dyr generelt (også zoo-øveture) og lidt landskab. Jeg er nybegynder/let øvet, men det er en hobby jeg virkelig interesserer mig for, og jeg forventer at bruge maaange timer på det fremover :)

Jeg har set på følgende:
-Tamron SP 150-600mm f/5-6,3 VC USD.

-Tamron SP 150-600mm f/5-6,3 DI VC USD G2.
Her tænker jeg særligt på kvalitet og vægt.

Så har jeg set på
-Sigma AF 50-500mm, f/4,5-6,3 DG
-Sigma AF 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM Sports
-Sigma AF 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM
Her tænker jeg særligt på, om Sports-"delen" er nødvendig for wildlife fotografering, men jeg vil samtidig gerne have et rigtig godt objektiv.
Til sidst har jeg læst, at Sigma kommer med et 60-600mm f/4,5-6,3 DG OS HSM Sports snart.

Hvad ville I vælge og hvorfor? :drinking

Pernille

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Re: Vælge objektiv? 6 muligheder :) Søger gode råd

Indlæg af ERK » 15 okt 2018 22:26 pm

Jeg kender ikke nogen af objektiverne - men jeg kender noget til "wildlife" fotografering. Generelt kan jeg sige, at det er den lange ende af objektivet, der er interessant. Det er alligevel altid den, du bruger. Og så skal du tænke på lysstyrken. Du får brug for hurtige lukkertider, derfor er et blændetrins forskel i lysstyrken ikke helt uvæsentlig. Det bedste (og dyreste) vil som regel være en fast brændvidde på 5 - 600 mm. Jeg ville ikke indtænke, at det samme objektiv skulle bruges til både wildlife, rejser og landskab. Find noget andet til de 2 sidste ting.
Mvh Erik

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 15 okt 2018 23:09 pm

Hej Erik
Ja det var også min tanke med 500-600mm :) Jeg havde mit 70-300mm med til Sydafrika og det var OK, men 500-600mm giver bedre muligheder.
Fast brændvidde på 500-600 mm: Uf, det ligger vist udenfor mit budget det næste stykke tid.. :D

Da vi sad i safaribilen, synes jeg det var rart at jeg kunne zoome ind og ud, alt efter hvor tæt dyrene var på. Nogle gange kom dyrene ret tæt på.
Ville det så være muligt at tage billeder med en fast brændvidde?

Du har ret i jeg nok skal adskille de tre ting. Jeg tror, jeg køber det næste objektiv til "wildlife". (Dyrefotografering på dansk??)

Tak for dit svar :)

Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 16 okt 2018 01:53 am

Jeg mener, at de fleste, der bruger fast 500-600mm objektiver til safari, har 2 kameraer med ud, da som du selv har erfaret, så er der dyr, der er kommer meget tæt på, og der kan man ikke bruge det lange objektiv – nogle bruger 70-300mm eller sågar 70-200mm. Her er en sammenligning mellem 3 objektiver - glem Nikon der bruger jeg derfor havde jeg dette link ved haanden - https://photographylife.com/nikon-200-5 ... 50-600mm-c

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 16 okt 2018 09:27 am

Endelig er der jo også muligheden for at leje et 5-600 mm objektiv og evt. kamera til safariturene og så "nøjes" med dit 70-300mm objektiv til de mere daglige fototure....dem er der vel flest af ;-)

Nu skriver du ikke om det er fugle eller større dyr du vil fotografere under betegnelsen wildlife, og det kan måske være udslagsgivende for hvilket objektiv du kan investere i næste gang.
Den smule jeg kender til wildlife siger mig at f.eks. fugle ofte kræver lange brændvidder og hurtig autofokus og det peger mod IS-objektiver (sport) ?
Endelig vil lysstærke objektiver ( blænde 2,8 -3,5 ) vel også være at foretrække ?

/preben

Brugeravatar
jannikfoto
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D7100 og D700

Indlæg af jannikfoto » 16 okt 2018 11:12 am

Hej Pernille. Jeg benytter Tamron 150-600 (gammel model) til fugle- og dyrefotos og er meget tilfreds med dette objektiv. Til landskaber benytter jeg mindre zoomobjektiver, bl.a. en 18-55 og 80-200. Jeg tror ikke du skal satse på ét objektiv til det hele. Det bliver for stort et zoomområde med deraf mulighed for forringet billedkvalitet.

Hilsen
Jannik

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 16 okt 2018 11:36 am

Youngman:
Tusind tak for link!!! :) Lige sådan en artikel jeg har ledt efter, men ikke ledt godt nok :D Fedt :)

Preben:
Jeg undersøgte muligheden for at leje et objektiv inden rejsen til Sydafrika, og det var en dyr fornøjelse (400mm +). Det var næsten halv pris af selve objektivet, hvis man køber det fra nyt. Så fik jeg betænkeligheder ved at leje - hvis nu der kom sand i objektivet fx :O (Safarirejse).
HA HA ja, desværre kan jeg ikke tage på safarirejser hele tiden, det gad jeg ellers godt :D
Det er nok mest større dyr: løver, elefanter, geparder, jeg tænker på. Min kæreste og jeg har snakket om at tage på safarirejse igen næste gang vi skal rejse.
Jeg er også interesseret i at fotografere fugle, jeg har øvet mig lidt, men jeg er ikke særlig god til det endnu. Så objektivet ville nok blive brugt til fugle herhjemme, øveture i zoo og så til safarirejser.

Jannik:
Nej, det har du ret i :) Det, der står øverst på listen nu er "wildlife" (safari og fugle) :) Bruger du stativ og hvis ja- hvilket? :) Det vejer vist omkring 3 kg, objektivet? :)

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 16 okt 2018 11:43 am

Og så er der selvfølgelig også Canon 100-400mm f/4,5L IS II USM :)
Det rækker måske også til det jeg skal bruge det til? :)
Tænke tænke tænke :D

Brugeravatar
jannikfoto

Indlæg af jannikfoto » 16 okt 2018 11:56 am

Jeg benytter næsten altid håndholdt og kun i enkelte tilfælde en et-ben stativ (Manfrotto) med snaplås til hurtig af/påmontering. For ikke at få hold i nakken bruger jeg en skrårem (Sun Sniper) med indbygget stålwire, så den ikke kan klippes over.

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 16 okt 2018 12:30 pm

Jannik:
Tak for svar.
Må jeg spørge i hvilke situationer du bruger en et-ben stativ?
Jeg har overvejet at købe en monopod, men jeg er ikke sikker på jeg ville få det brugt?
Det var smart med en skrårem :) Jeg holder pt mit kamera i hånden (også når jeg går), men med nyt objektiv bliver det nok for tungt i det lange løb :)

Brugeravatar
jannikfoto

Indlæg af jannikfoto » 16 okt 2018 13:54 pm

Pernille:
Monopod bruger jeg når jeg skal tage billeder af fugle/dyr der ikke bevæger sig hurtigt, f.eks når jeg tager billeder af vadefugle, fugle på en gren eller dyr der står på marken. Den monopod jeg har, er forsynet med kvikbeslag og vippefunktion, hvilket betyder, at den sidder på kamerahuset og kan vippes op langs objektivet, når jeg går uden at den generer. Så skal man ikke slæbe på en masse løsdele.

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 16 okt 2018 20:12 pm

Jannik:
Super, tak for info :) Ja, det skal nemlig helst være nemt at sætte op og anvende :)

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 17 okt 2018 04:09 am

Er den glade ejer og bruger af Tamron 150-600 fra første generation. Den fungerer rigtig godt, men den har sine kompromiser. G2'eren er at foretrække iflg. de test billeder jeg har set.
f/6.3 kræver altså at det er blevet helt lyst! Eller at du har et solidt stativ og at motivet kan stå stille. Ellers ønsker du noget hurtigere glas. De faste 5.6 som Nikkons 200-500 byder hjælper lidt, men kun lidt.
For nu at være helt ærlig, så synes jeg at min 150-600 er absolut bedst indtil ca 500, de sidste 100 mm er lidt plørede. Måske skyldes det for lidt lys, jeg kaster mig optimistisk ud i f/6.3, hvis nu der var lys nok og jeg brugte f/7.1 eller f/9 så blev den måske skarp nok på de sidste 100 mm. Det er faktisk ganske skarp indtil de 500 og f/6.3.
Jeg bruger kun 150-600 håndholdt - har været for nærig på stativ siden - den leverer alligevel skarpe billeder og jeg mener at Tamron har ret når de påstår at vinde 4 EV trin pga. anti ryste funktionen, også på crop kamera.

Vægt: Vejer det virkelig 3 kg :-) Sådan er det vist bare med den slags brændvidder.

Sports delen, og her må jeg skrive på fransk. den etiket giver jeg ikke en skid for. Er det indendørs sport, så skal du gribe dybt i nogle større kasser, for der skal du have f/2.8 hele brændvidden igennem.

alternativet at leje et objektiv tror jeg ikke rigtigt på, de steder jeg hurtigt kan finde tilbyder ikke lange brændvidder, og ud fra deres priser på andre brændvidder, så tror jeg ikke det kan betale sig for 10-20 dages perioden. Så er et Tamron/Sigma betalt og i SA finder du lys nok til dem.

Brændviddemæssigt tror jeg du finder flere skæve kompromieer i 60-600 end i 150-600. Sidstnævnte Tamron er rigtig god helt fra 150, men tvivler på at det også gælder fra 60. Økonomisk bliver 150-600 nok også lettere at have med at gøre, den kan måske ovenikøbet bare være en del af feriebudgettet :-)

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 17 okt 2018 04:09 am

Er den glade ejer og bruger af Tamron 150-600 fra første generation. Den fungerer rigtig godt, men den har sine kompromiser. G2'eren er at foretrække iflg. de test billeder jeg har set.
f/6.3 kræver altså at det er blevet helt lyst! Eller at du har et solidt stativ og at motivet kan stå stille. Ellers ønsker du noget hurtigere glas. De faste 5.6 som Nikkons 200-500 byder hjælper lidt, men kun lidt.
For nu at være helt ærlig, så synes jeg at min 150-600 er absolut bedst indtil ca 500, de sidste 100 mm er lidt plørede. Måske skyldes det for lidt lys, jeg kaster mig optimistisk ud i f/6.3, hvis nu der var lys nok og jeg brugte f/7.1 eller f/9 så blev den måske skarp nok på de sidste 100 mm. Det er faktisk ganske skarp indtil de 500 og f/6.3.
Jeg bruger kun 150-600 håndholdt - har været for nærig på stativ siden - den leverer alligevel skarpe billeder og jeg mener at Tamron har ret når de påstår at vinde 4 EV trin pga. anti ryste funktionen, også på crop kamera.

Vægt: Vejer det virkelig 3 kg :-) Sådan er det vist bare med den slags brændvidder.

Sports delen, og her må jeg skrive på fransk. den etiket giver jeg ikke en skid for. Er det indendørs sport, så skal du gribe dybt i nogle større kasser, for der skal du have f/2.8 hele brændvidden igennem.

alternativet at leje et objektiv tror jeg ikke rigtigt på, de steder jeg hurtigt kan finde tilbyder ikke lange brændvidder, og ud fra deres priser på andre brændvidder, så tror jeg ikke det kan betale sig for 10-20 dages perioden. Så er et Tamron/Sigma betalt og i SA finder du lys nok til dem.

Brændviddemæssigt tror jeg du finder flere skæve kompromieer i 60-600 end i 150-600. Sidstnævnte Tamron er rigtig god helt fra 150, men tvivler på at det også gælder fra 60. Økonomisk bliver 150-600 nok også lettere at have med at gøre, den kan måske ovenikøbet bare være en del af feriebudgettet :-)

Pernille O.

Indlæg af Pernille O. » 17 okt 2018 20:00 pm

Hej Niels
Tak for dit svar, det er rigtig godt at høre om dine erfaringer :)
Jeg fotograferer ikke sport, men hvis nu der var kæmpe forskel på de to typer, så kunne jeg godt overtales til at investere i et "sports"-objektiv.
Ja præcis, det bliver hurtigt 10-20 dage hvis man skal leje et objektiv, og dermed meget dyrt.
HOV det vejer kun 2 kg, jeg synes bare jeg havde læst 2,7 kg, men jeg har også kigget på maaange objektiver de sidste dage, så jeg har nok forvekslet dem :D
Jeg mangler mere træning, men jeg synes også mine billeder bliver en del mere slørede ved 300 mm end ved fx 250 mm med mit 70-300 mm objektiv.

Besvar