Stativ sammenligning

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Boeniz
Rang: Nyankommen
Kamera: Intet endnu ;-)

Stativ sammenligning

Indlæg af Boeniz » 13 nov 2018 19:18 pm

Hejsa.

Jeg ønsker mig et rejsestativ, og har læst godt om Sirui. Jeg har fundet ét på DBA, men er i tvivl, om det er det samme, som sælges i en netbutik til samme pris.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at dechifrere alle de kryptiske tal og bogstaver?

Fra DBA: https://www.dba.dk/stativ-kulfiber-sirui/id-1049113868/
Fra netbutik: https://www.imagefoto.dk/fototilbehoer/ ... ricerunner

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Stativ sammenligning

Indlæg af Bo Bjerre » 13 nov 2018 19:39 pm

Det ser ud til at være det samme stativ. Så køb det fra nyt. Datteren har det, og det er rimeligt.
Generelt om stativer: Hvis Du kan undgå at bruge midtersøjlen, er det meget mere stabilt,
Bo //

Boeniz

Indlæg af Boeniz » 13 nov 2018 19:56 pm

Tak for svar.

Måske DBA-sælgeren kan presses lidt, når man kan få et nyt til samme pris :-)

Jeg har aldrig haft et stativ før, så om jeg kan bruge midtersøjlen eller ej, vil tiden vise. Jeg står overfor et par spændende rejser (bla. British Colombia, Canada), og tænker, et stativ kan give nogle fine skud. Jeg er rimelig nybegynder, men vil slf. gerne have noget ordentligt grej. Mit kamera er et Canon EOS 700D med bla. Et Tamron SP 70-300 objektiv. Er stativet for kleint til den kombi?

Brugeravatar
mokkakongen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af mokkakongen » 13 nov 2018 20:41 pm

Enig med Bo.. Bruger man midtersøjler mister man stabilitet.. Har selv et stativ fra Sirui i kulfiber.. Er rigtig glad for det mærke.. God kvalitet

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 13 nov 2018 21:15 pm

Vægten af Dit grej er ca 1.4kg, og det kan nok gå. Hvis det er til lange eksponeringer skal det være meget stille vejr.. En god ide, når Du bruger stativ er at lade være med at røre ved det under optagelsen. Enten fjernudløser eller sæt det på forsinket udløsning.
Jeg har flere gange lånt netop det stativ af Datteren, når vægten har skullet helt ned på fjeldture. Vær opmærksom på at kuglehovedet ikke "taber hovedet", så grejet vælter. Så korte ben som muligt. Hellere nøjes med 1-2 sektioner, hvis der er en stor sten, at sætte det på.
Bo //

Boeniz

Indlæg af Boeniz » 14 nov 2018 08:53 am

Tak for de gode råd :-) Jeg skal helt sikkert også have fat i en fjernudløser!

Jeg har selvfølgelig været i tvivl om hvilket stativ, der vil passe bedst til mig, men er altså landet på ovenstående. Jeg er med på, at man kan finde mere stabile stativer, men som begynder er det jo et spørgsmål om kompromisser. Jeg kan acceptere prisen, og er sågar villig til at ofre lidt mere, men så skal det saftsusemig også være godt. Kan I anbefale et andet rejsestativ i prisklassen omkring de 1.500?

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 17 nov 2018 21:06 pm

Boeniz skrev:
14 nov 2018 08:53 am

Jeg har selvfølgelig været i tvivl om hvilket stativ, der vil passe bedst til mig, men er altså landet på ovenstående. Jeg er med på, at man kan finde mere stabile stativer, men som begynder er det jo et spørgsmål om kompromisser. Jeg kan acceptere prisen, og er sågar villig til at ofre lidt mere, men så skal det saftsusemig også være godt. Kan I anbefale et andet rejsestativ i prisklassen omkring de 1.500?
Husk også at tage remmen af kammeraet, hvis du optager billeder med lang eksponering.
Hvis det blæser lidt, vil den ofte svinge ind på stativet og kan så give et rystet billed.
/ Peter Pan

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 18 nov 2018 09:24 am

Boeniz skrev:
14 nov 2018 08:53 am
Du kan også sætte selvudløseren til f.eks. 2 sekunder ved lange eksponeringer, så behøver du ikke en fjernudløser.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 18 nov 2018 10:40 am

En af den helt store fordele ved en fjernudløser frem for den indbyggede selvudløser er at man kan slå spejlet op inden eksponeringen.

Det mindsker rystelserne i kameraet meget.

Det er ret utroligt hvilke kræfter der er på spil ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=L8QJDfjZyYM

Her er i øvrigt en lille sammenligning af 5 rejsestativer https://www.dpreview.com/reviews/travel ... num-kits/6

/preben

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 18 nov 2018 16:38 pm

nikon skrev:
18 nov 2018 10:40 am
En af den helt store fordele ved en fjernudløser frem for den indbyggede selvudløser er at man kan slå spejlet op inden eksponeringen.

Det mindsker rystelserne i kameraet meget.

Det er ret utroligt hvilke kræfter der er på spil ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=L8QJDfjZyYM

Her er i øvrigt en lille sammenligning af 5 rejsestativer https://www.dpreview.com/reviews/travel ... num-kits/6

/preben
Okay :zconfuse Jeg troede ellers at en del kameraer slår spejlet op ved brug af selvudløseren :zconfd
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Bo Bjerre

Indlæg af Bo Bjerre » 18 nov 2018 17:10 pm

Nogle gør måske. Andre kameraer har en indstilling, der hedder Mup´. Mirror Up. Første tryp på udløser/fjernbetjening smider spejlet op, næste tryk tager billedet, og returnerer spejlet.
En anden mulighed er at bruge live-view, for her hæves spejlet med det samme,
Bo //

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 18 nov 2018 18:22 pm

Ja hvad ved jeg! Mine to digitalkameraer kan ingen af delene, jo liveview :zconfuse :wink: :lol: det bruger jeg så til gengæld hele tiden :P
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar