Hvad fejler mit objektiv? (løs "ledning")

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Brugeravatar
Ellehammer
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Geografisk sted: København

Hvad fejler mit objektiv? (løs "ledning")

Indlæg af Ellehammer » 11 jun 2020 12:47 pm

I forbindelse med rengøring af mit udstyr, da ville jeg gøre det af med de konstante fedtpletter jeg begyndte at få på mine billeder, lagde jeg mærke til, at der er en løs "ledning" (af mangel på bedre ord) i mit objektiv (Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC HSM). Jeg købte det år tilbage, brugt på eBay, fra en privatperson, og jeg mindes ikke at samme ledning var løs dengang. Eneste brugstegn dengang en skramme på det yderste glas (som ikke ses på billeder)

Jeg har forsøgt at tage et par billeder og en video af, hvad jeg taler om. Hvad foregår der, hvad er denne ledning til?

Jeg oplever umiddelbart ingen negativ effekt, men det kan være at jeg ikke har opdaget, at jeg har mistet OS (såfremt ledningen anvendes til dette)

https://www.youtube.com/watch?v=JKbLLbA14Lg
Vedhæftede filer
2020-06-11 12.23.46.jpg
2020-06-11 12.25.09.jpg
2020-06-11 12.25.15.jpg

Brugeravatar
perthorup
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hvad fejler mit objektiv? (løs "ledning")

Indlæg af perthorup » 13 jun 2020 09:14 am

Hvis ikke der er en modsvarende sokkel stikket kan sættes i anvendes det helt sikkert ikke i dit objektiv. Da sigma laver objektiver til flere brands kan det være et kabel der bliver anvendt på en anden fatning end den du har.

MVH/Per

jln0752
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: canon eos 760d

Re: Hvad fejler mit objektiv? (løs "ledning")

Indlæg af jln0752 » 20 jun 2020 14:22 pm

Hej jeg er sikker på det er ledningen/printbanen til blænden der er knækket, det kan også være til focus. Prøv at sætte et opjektiv på kameraet som fungerer, sæt programvælgeren på Manuel eller blændepriotering, skru blænden op på det højeste tal, zoom ind, tryk så på den knap der hedder dybdeskarphedskontrol, kig så ind i opjektivet, så vil du kunne se blændelamellerne bevæge sig til mindre åbning, prøv så med det der er defekt, så tror jeg ikke der sker noget, du kan også kigge ind i søgeren når du trykker på knappen, så skal der blive mere mørkt hvis det virker.
Mvh. Jørgen

Besvar