TIP! Flash. (Generelt + Nikon)

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
Kasper Jack
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon Eos 450D, Canon T90, Canon Eos 5000
Geografisk sted: Annisse
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: TIP! Flash.

Indlæg af Kasper Jack » 17 maj 2011 08:26 am

MartinLarsen skrev:Tusind tak til Kasper Jack!

Nu troede jeg lige, at jeg skulle ud og investere i en 430EX II eller 580EX, men jeg tror nu, at det bliver til sådan et billigt eBay-kit til at starte med - det ser jo ud til at give fremragende resultater til den pris ;-)
430EX II og 580EX har også en masse fede fordele i forhold til disse e-bay blitze, for en start kan de kun køre manuelt på kameraet, men jeg bruger aldrig auto funktionen på min Metz alligevel... En anden ting jeg godt kan li ved de dyre blitze er muligheden for at køre HSS (High Speed Sync), hvilket næsten er nødvendigt til sportsbilleder i flash/dagslys, eftersom det ikke er muligt at bruge en lukkertid på over 1/250s uden.

Men hvis du kun skal bruge dem til trådløs, gør det ingen forskel, eftersom hverken Canon's, Metz's eller YN's blitze kan nogle af disse ting på et billigt trådløs system. ;)
Hilsen Jack.

Frank R
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Nær Ribe

Re:

Indlæg af Frank R » 26 jun 2011 16:47 pm

rip59 skrev:. Nikon's egne værktøjer hedder SG-3IR og SU-800.

Nikon SG-3IR er simpelthen et filter du sætter foran din indbyggede masterflash, det lys der går gennem filteret er IR-lys og det ses ikke på dine billeder, men dine slave-flash opfanger stadig lyset fra din indbyggede masterflash og bliver derfor skudt af. Fordel er altså at lige meget i hvilket forhold til emner på dit billede, vil der aldrig komme lys fra din master som blander sig dit billede. MEN der er yderligere en fordel, du kan faktisk få dit system til at virke bedre under dårlige forhold (udendørs eller lange afstande), for nu kan du lade være med at indstille din indbyggede master til "--" men kan fx sætte den til "1/1", dermed vil du opnå en længere rækkevidde da lyset som dine slaver skal se og reagere på nu er blevet meget kraftigere.

Nikon SG-3IR (der er link i billedet)
Billede

Når man bruger sådan en SG-3IR og sætter udladningen på den interne til max vil pre flashen med TTL oplysninger så også være kraftigere eller kører de altid max da de alligevel ikke er med på billedet?

Kan de købes uoriginale?
Hilsen Frank

Brugeravatar
rip59
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Re:

Indlæg af rip59 » 26 jun 2011 23:59 pm

Frank Rødgaard skrev:
rip59 skrev:. Nikon's egne værktøjer hedder SG-3IR og SU-800.

Nikon SG-3IR er simpelthen et filter du sætter foran din indbyggede masterflash, det lys der går gennem filteret er IR-lys og det ses ikke på dine billeder, men dine slave-flash opfanger stadig lyset fra din indbyggede masterflash og bliver derfor skudt af. Fordel er altså at lige meget i hvilket forhold til emner på dit billede, vil der aldrig komme lys fra din master som blander sig dit billede. MEN der er yderligere en fordel, du kan faktisk få dit system til at virke bedre under dårlige forhold (udendørs eller lange afstande), for nu kan du lade være med at indstille din indbyggede master til "--" men kan fx sætte den til "1/1", dermed vil du opnå en længere rækkevidde da lyset som dine slaver skal se og reagere på nu er blevet meget kraftigere.

Nikon SG-3IR (der er link i billedet)
Billede

Når man bruger sådan en SG-3IR og sætter udladningen på den interne til max vil pre flashen med TTL oplysninger så også være kraftigere eller kører de altid max da de alligevel ikke er med på billedet?

Kan de købes uoriginale?
Nej ingen af pre-flash er fuld styrke, så ville der jo ikke være noget tilbage når billedet skulle tages ;) Jeg ved ikke om de kan købes i uoriginal. Men søg da på Nikon's betegnelse fx på eBay.

Rip
Senest rettet af rip59 09 jul 2011 00:35 am, rettet i alt 1 gang.
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Frank R
Geografisk sted: Nær Ribe

Indlæg af Frank R » 27 jun 2011 05:19 am

rip59 skrev: Nej ingen af pre-flash er fuld styrke, så ville der jo ikke være noget tilbage når billedet skulle tages ;) Jeg ved ikke om de kan k'bes i uoriginal. Men søg da på Nikon's betegnelse fx på eBay.

Rip
Nej det er da klart :blush
Vil den virke med flashen i manuel su-4 mode?
Kan ikke finde den uoriginal, men den er ikke så dyr.
Hilsen Frank

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 27 jun 2011 07:30 am

Ja den vil have samme virkning ved i SU4 indstillingen, kører du manuelt sammen med SU4 så vil det nok være ret optimalt i lyse omgivelser.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd

Brugeravatar
Rene sig
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D700
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Indlæg af Rene sig » 08 jul 2011 11:50 am

Hej Rip. Det er super lækker læsning ! Men jeg har forsat svært ved at finde ud af hvad min SB 900 skal stå i af mode sammen med min D90. jeg vil gerne både fyre min onboard af så den er med på billedet og uden den er med. Hvad er SU-4 mode? Har ikke rigtigt turde bevæge min ind i emnet endnu.. Jeg skal desuden ud på et shoot i morgen, så kunne være fedt hvis jeg endelig kan finde ud af det der! :P
Indtil videre har jeg bare kørt -- onboard og manuel i flashen, men ved at det ikke er det bedste i forhold til hvad jeg fornemmer. Skal onboard stå på TTL eller?

VH
René Sig

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 08 jul 2011 12:08 pm

"--" betyder slukket, og det kan være lige meget om den er slukket i TTL mode eller Manuel mode, den er slukket.

Dit kamera skal stå til Commandermode (CLS)
Indstil Channel til 1
Indstil Group A til TTL

Indstil din SB-900 til Remote
Indstil Ch = 1
Indstil Group = A

Nu skal din SB-900 køre CLS mode, TTL, du styrer udladningen af din SB-900 på dit kamera i feltet Comp ved group A

Rip

Brugeravatar
Rene sig
Kamera: Nikon D700
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Indlæg af Rene sig » 08 jul 2011 14:44 pm

Tusind tak for info Rip! Endelig noget jeg direkte kan brugei form af indstillinger.

Nu ikke for at resten ikke har været brugbart. Men fandt ihvt. selv ud af det det trods de gode informationer om virkermåder osv, stadig kan været ret svært at finde ud af de korretkte indstillinger. Kunne du en dag havde lyst at til skrive hvordan og hvorledes, samt "pros and cons"..

Og igen TAK!

// René Sig

Brugeravatar
LTK
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D7000
Geografisk sted: Strandby, Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af LTK » 08 jul 2011 19:19 pm

Rip - Virkelig godt indlæg/tråd. Meget lærerigt og brugbart. Godt stykke arbejde og tak for du vil lære fra dig.
Mvh. Louise

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 09 jul 2011 00:46 am

Rene sig skrev:Tusind tak for info Rip! Endelig noget jeg direkte kan bruge i form af indstillinger.

Nu ikke for at resten ikke har været brugbart. Men fandt ihvt. selv ud af det det trods de gode informationer om virkeråder osv, stadig kan været ret svært at finde ud af de korrekte indstillinger. Kunne du en dag havde lyst at til skrive hvordan og hvorledes, samt "pros and cons"..

Og igen TAK!

// René Sig
Det var så lidt, glad for at kunne hjælpe.

Hvad helt specifikt er det du vil have mig til at uddybe?

Rip

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 09 jul 2011 00:47 am

Bettemikkelsen skrev:Rip - Virkelig godt indlæg/tråd. Meget lærerigt og brugbart. Godt stykke arbejde og tak for du vil lære fra dig.
Mvh. Louise
Mange tak, det er altid rart når nogen kan bruge ens materiale. :)

Rip

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 09 jul 2011 02:55 am

Rene sig skrev:Tusind tak for info Rip! Endelig noget jeg direkte kan brugei form af indstillinger.

Nu ikke for at resten ikke har været brugbart. Men fandt ihvt. selv ud af det det trods de gode informationer om virkermåder osv, stadig kan været ret svært at finde ud af de korretkte indstillinger. Kunne du en dag havde lyst at til skrive hvordan og hvorledes, samt "pros and cons"..

Og igen TAK!

// René Sig
Jeg har lavet nogen tilføjelser i CLS indlæget, er det noget i den retning du mener?

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 79#p106979

Rip

Brugeravatar
Pialind
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D mrk III
Geografisk sted: Furesø
Kontakt:

Re:

Indlæg af Pialind » 11 aug 2011 11:17 am

rip59 skrev:En alternativ løsning! En alternativ systemflash fra Metz

Billede

Metz's Mecablitz 58 af-2 Digital er den største af de 3 (58 AF-2, 50 AF-1 og 48 AF-1) modeller som Metz har på programmet
som er 100% automatiske på dit digitale SLR kamera og det er INC. alle de smarte trådløse funktioner, master og
slave. De findes i versioner til Nikon, Olympus, Pentax, Sony, Minolta, Panasonic, Fujifilm, Samsung og Canon.
Alle flash opdaterer du direkte fra din PC via USB. Mit største ankepunkt er at der ikke følger en omni-bouncer eller farvefiltre
med til nogen af dem.

58 AF-1 svarer til Olympus FL-50R, Canon's 580 og Nikon's SB-700, SB-800, SB-900 (samt Sony og Pentax model ??), den kan kører både master og slave.

48 AF-1 svarer til Olympus FL-36R, Canon's 430 og Nikon's SB-600 (samt Sony og Pentax model ??), den kan køre som slave.

Generelt kan det siges at de matcher alle de store system-flash fra de forskellige mærker, Nikon, Leica, Pentax, Fujifilm, Panasonic, Samsung, Olympus og Canon. Se linkene her over.

Følgende kameramodeller har indbygget master i deres indbyggede flash og derfor kan flashen kan altså med det samme bruges trådløst

Canon model: 60D og 7D
Jeg har rodet mig ud i, at jeg gerne vil have mig en flash og læste så lige noget af denne tråd. Men jeg har et spørgsmål. Vil ovenstående sige, at jeg ikke behøver gå efter den "store" model med kan nøjes med Metz 48 eller Canons Speedlite 430 og så bruge den separat af kameraet (7D)? Eller skal jeg op i 58/580? Der står jo på beskrivelsen af de "små" modeller at de kun kan bruges som slave og ikke master, men kompenserer mit kamera for det? Eller misforstår jeg det helt (er VIRKELIG grøn på flash området...)

Jeg spørger fordi jeg gerne vil have en flash som er fremtidssikret for mig - med det mener jeg, pt. har jeg ikke brug for det, men det får jeg sikkert når jeg udvikler mig, og så vil det jo være ærgerligt at have købt den billige for at spare penge.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig :help:
Hilsner fra
Pia

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 12 aug 2011 00:55 am

Pialind skrev:Jeg har rodet mig ud i, at jeg gerne vil have mig en flash og læste så lige noget af denne tråd. Men jeg har et spørgsmål. Vil ovenstående sige, at jeg ikke behøver gå efter den "store" model med kan nøjes med Metz 48 eller Canons Speedlite 430 og så bruge den separat af kameraet (7D)? Eller skal jeg op i 58/580? Der står jo på beskrivelsen af de "små" modeller at de kun kan bruges som slave og ikke master, men kompenserer mit kamera for det? Eller misforstår jeg det helt (er VIRKELIG grøn på flash området...)

Jeg spørger fordi jeg gerne vil have en flash som er fremtidssikret for mig - med det mener jeg, pt. har jeg ikke brug for det, men det får jeg sikkert når jeg udvikler mig, og så vil det jo være ærgerligt at have købt den billige for at spare penge.

Metz48/Canon430 kan kun være slaver, Metz58/Canon580 kan ud over at være slaver også være master.

OK, og hvad betyder det så for dig!

En slave flash er en flash der styres af en master flash. En løs master flash kan typisk også være slave.

På din 7D har du en indbygget flash, der er ikke ret mange Canon modeller der har indbygget master i sine indbyggede flash modeller, MEN.... 7D er faktisk en af dem der HAR indbygget masterfunktion i sin indbyggede flash. Dette betyder at du for at bruge en slave flash ikke behøver investere i mere det du har indbygget i huset i forvejen. Mao, du behøver ikke en flash med indbygget masterfunktion, da dit kamera allerede har det indbygget i sin egen flash.

Rip

Brugeravatar
Pialind
Kamera: Canon EOS 5D mrk III
Geografisk sted: Furesø
Kontakt:

Indlæg af Pialind » 12 aug 2011 08:13 am

rip59 skrev:
Pialind skrev:Jeg har rodet mig ud i, at jeg gerne vil have mig en flash og læste så lige noget af denne tråd. Men jeg har et spørgsmål. Vil ovenstående sige, at jeg ikke behøver gå efter den "store" model med kan nøjes med Metz 48 eller Canons Speedlite 430 og så bruge den separat af kameraet (7D)? Eller skal jeg op i 58/580? Der står jo på beskrivelsen af de "små" modeller at de kun kan bruges som slave og ikke master, men kompenserer mit kamera for det? Eller misforstår jeg det helt (er VIRKELIG grøn på flash området...)

Metz48/Canon430 kan kun være slaver, Metz58/Canon580 kan ud over at være slaver også være master.

OK, og hvad betyder det så for dig!

En slave flash er en flash der styres af en master flash. En løs master flash kan typisk også være slave.

På din 7D har du en indbygget flash, der er ikke ret mange Canon modeller der har indbygget master i sine indbyggede flash modeller, MEN.... 7D er faktisk en af dem der HAR indbygget masterfunktion i sin indbyggede flash. Dette betyder at du for at bruge en slave flash ikke behøver investere i mere det du har indbygget i huset i forvejen. Mao, du behøver ikke en flash med indbygget masterfunktion, da dit kamera allerede har det indbygget i sin egen flash.

Rip
Tusinde tak for svaret. Det var også sådan jeg havde forstået det, men ville gerne være helt sikker. Min økonomi takker mange gange :mrgreen:
Hilsner fra
Pia

Besvar