TIP! Flash. (Generelt + Nikon)

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Re:

Indlæg af rip59 » 12 aug 2011 11:50 am

Pialind skrev:Tusinde tak for svaret. Det var også sådan jeg havde forstået det, men ville gerne være helt sikker. Min økonomi takker mange gange :mrgreen:
:gogo:

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
Pialind
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D mrk III
Geografisk sted: Furesø
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: TIP! Flash.

Indlæg af Pialind » 13 aug 2011 13:50 pm

Kasper Jack skrev:
MartinLarsen skrev:Tusind tak til Kasper Jack!

Nu troede jeg lige, at jeg skulle ud og investere i en 430EX II eller 580EX, men jeg tror nu, at det bliver til sådan et billigt eBay-kit til at starte med - det ser jo ud til at give fremragende resultater til den pris ;-)
430EX II og 580EX har også en masse fede fordele i forhold til disse e-bay blitze, for en start kan de kun køre manuelt på kameraet, men jeg bruger aldrig auto funktionen på min Metz alligevel... En anden ting jeg godt kan li ved de dyre blitze er muligheden for at køre HSS (High Speed Sync), hvilket næsten er nødvendigt til sportsbilleder i flash/dagslys, eftersom det ikke er muligt at bruge en lukkertid på over 1/250s uden.

Men hvis du kun skal bruge dem til trådløs, gør det ingen forskel, eftersom hverken Canon's, Metz's eller YN's blitze kan nogle af disse ting på et billigt trådløs system. ;)
Hopper lige ind i denne tråd igen. Jeg har læst så jeg næsten er blind om flash de sidste par dage :lol: men har stadig brug for lidt hjælp (er totalt newbee på flashområdet :newbie: )

Jeg har lidt spørgsmål til HSS som er nævnt i ovennævnte post. Det jeg bl.a. skal bruge flashen til er sport (MTB i hvert fald), og her tænker jeg umiddelbart at jeg har brug for, eftersom jeg oftest kører på væsentlig hurtigere lukketider end 1/250s. Men hvor i specifikationerne på flashen kan jeg se, om den kan køre HSS? Jeg har kigget både på 430EX II og på Metz 50AF-1. Men jeg kan ikke lige se, om nogle af disse kan klare HSS?

Og så et lidt mere generelt spørgsmål - hvad er det jeg får ved at købe Canons Speedlight flash fremfor fx. Metz? Er det udelukkende navnet jeg betaler for, eller er de virkelig bedre siden de også koster mere?
Hilsner fra
Pia

Brugeravatar
Rene sig
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D700
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Indlæg af Rene sig » 16 sep 2011 09:14 am

For søren Rip! Jeg har jo helt glemt at få svaret på hvad jeg mente omkring "hvordan og hvorledes" på forrige side.
Tænker at det kunne være fedt at få en enkel beskrivelse for hvad gør denne indstilling sig god til, hvad skal man indstille for at det virker. Hvorfor er den ikke god i enkelte tilfælde osv osv. Forstår du ? :)

// René Sig

Brugeravatar
SimonJ
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D7100
Kontakt:

Indlæg af SimonJ » 08 okt 2011 08:20 am

Fantastisk gennemgang! Jeg vil høre om du kan hjælpe med et spørgsmål:

Jeg overvejer at købe en enkelt OUBAO 300 W med stativ og softboks. Kan jeg med min Nikon D500 og SB-700 fjernudløse OUBAO og samtidigt med min SB-700, som jo sidder på kameraet?

:) Simon

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 08 okt 2011 11:51 am

Rene sig skrev:For søren Rip! Jeg har jo helt glemt at få svaret på hvad jeg mente omkring "hvordan og hvorledes" på forrige side.
Tænker at det kunne være fedt at få en enkel beskrivelse for hvad gør denne indstilling sig god til, hvad skal man indstille for at det virker. Hvorfor er den ikke god i enkelte tilfælde osv osv. Forstår du ? :)

// René Sig
Hjalp det her indlæg dig?

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 77#p538577

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 08 okt 2011 12:02 pm

SimonJ skrev:Fantastisk gennemgang! Jeg vil høre om du kan hjælpe med et spørgsmål:

Jeg overvejer at købe en enkelt OUBAO 300 W med stativ og softboks. Kan jeg med min Nikon D5000 og SB-700 fjernudløse OUBAO og samtidigt med min SB-700, som jo sidder på kameraet?

:) Simon
Jeg forstår det sådan at du gerne vil trigge din SB-700 og din OUBAO 300 W med din indbyggede flash på din D5000, er det rigtigt forstået? Det var i alle fald sådan jeg ville arbejde hvis jeg havde ovenstående produkter, forudsat at den der OUBAO 300 W altså kan trigges af en anden flash.

Hvis det er, så skal det gøres på følgende måde og det kræver at din OUBAO 300 W kan trigges trådløst fra en anden flash. Jeg kender den ikke, skal jeg svare på det så find et link til dens spec, men så kan du jo lige så nemt selv læse det ;)

1. Indbygget flash skal være oppe. Indstilles til at skyde manuelt, indstilles til mindst mulig udladning (1/64 el 1/128), ønsker du at gøre brug af den indbyggede flash's lys, så skru op for den så det passer med din lyslægning.

2. SB-700 indstilles til slave/SU-4 mode og M (Manuel), dens udladningsstyrke indstilles herefter manuelt af dig på flashen selv.

3. OUBAO 300 W indstilles til slave mode, dens udladningsstyrke indstilles herefter manuelt af dig på flashen selv.

Så vil du kunne bla. lave ca. denne opstilling.
Billede

Rip

Brugeravatar
Sigmundur
Kamera: Nikon D7000 + Nikon D40
Kontakt:

Indlæg af Sigmundur » 15 nov 2011 20:14 pm

Lige et spørgsmål:
Jeg har et Nikon D40 og en SB-700 flash.
Flashen har jeg indstillet til SU-4 så jeg kan bruge den trådløst. Men kan det så lade sig gøre at indstille det så det kun er SB-700 der skyder af?

Jeg har nemlig bemærket at både den indbyggede og SB-700 skyder af når jeg trykker på knappen. Jeg har prøvet at dække af for lyset fra den indbyggede blitz, men så vil SB-700 ikke skyde af, hvilket jeg gætter på har noget med lysmålig/ pre-flash at gøre?

Håber det er formuleret så det er til at forstå:)
http://hyllestad.wordpress.com/ Min blog, omhandlende foto.

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 18 nov 2011 00:58 am

Altså SB-700 har du jo sat i slave mode, så hvis du slukker for din master, ja så slukker du også for din slave som du så rigtigt har fundet ud af.

Skru så meget ned for din indbyggede flash som du kan komme til og se om det løser problemet (det gør det ikke ved alle typer billeder), og er det ikke nok, så anskaf dig en Nikon SG-3IR. Læse desuden mere på første side af denne tråd i afsnittet om falsk lys under CLS, det er langt hen ad vejen det samme som gør sig gældende når du kører uden CLS.

Nikon SG-3IR (der er link i billedet)
Billede

Rip

Brugeravatar
Sigmundur
Kamera: Nikon D7000 + Nikon D40
Kontakt:

Indlæg af Sigmundur » 18 nov 2011 13:03 pm

Okay, jeg siger mange tak for hjælpen:)
Tænkte nok at man kunne gøre noget, men kunne ikke helt gennemskue hvordan det skal gøres.
http://hyllestad.wordpress.com/ Min blog, omhandlende foto.

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 22 nov 2011 12:41 pm

Jeg tror, jeg skal proeve at lege lidt med lys. Jeg har en sb-800 og har forstaaet at yderligere en sb-28 eller endnu bedre en sb-26 ville vaere ideel, da disse kan bruges til ITTL/CLS. Desvaerre har jeg endnu ikke vaeret istand til at finde disse paa det lokale marked, men min ven fotopusheren anbefalede mig en sb-80DX, som vist var afloeseren for sb-28.
Kan D700/300 samt sb800 og sb 80dx koere optimalt sammen?

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 22 nov 2011 13:10 pm

youngman skrev:Jeg tror, jeg skal proeve at lege lidt med lys. Jeg har en sb-800 og har forstaaet at yderligere en sb-28 eller endnu bedre en sb-26 ville vaere ideel, da disse kan bruges til ITTL/CLS. Desvaerre har jeg endnu ikke vaeret istand til at finde disse paa det lokale marked, men min ven fotopusheren anbefalede mig en sb-80DX, som vist var afloeseren for sb-28.
Kan D700/300 samt sb800 og sb 80dx koere optimalt sammen?
De almindelige SB-26 og 28 kan IKKE køre TTL sammen med vores moderne digitale huse fra Nikon.

Der findes så SB-80DX og vist nok også en SB-28DX som skal kunne noget TTL med lidt mere moderne huse, men jeg er SLET ikke opdateret med hensyn til det, men de kører alle sammen fortrinligt sammen med SB-800 i SU-4 mode.

MEN CLS, der er det kun de moderne flash der kan være med, SB-600, 700, 800 og 900, + naturligvis de modeller fra fx. Metz og Nissin der mere eller mindre kan køre CLS.

Links:
28
http://mir.com.my/rb/photography/hardwa ... /index.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb28dx.htm

80
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb80dx.htm
http://www.nikondigital.org/reviews/sb-80dx.htm

Rip

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 22 nov 2011 16:03 pm

Rip - Jeg takker og vil naerlaese materialet. umiddelbart ser det ud til at legetoejet bliver lidt dyrere (sb700) end forventet, men saadan er det jo med julegaver :P

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 22 nov 2011 16:08 pm

Damn, ja jeg kender det godt ;)

Rip

mb-foto
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Stenløse
Kontakt:

Indlæg af mb-foto » 25 feb 2013 14:17 pm

Til youngman.

Jeg har siddet og prøvet at finde noget. Og som jeg ser det skal du have fat i en su-4 enhed. Så skulle du kunne bruge din SB-800 i su-4 mode og dermed styre dine andre flash i manual mode. Og her skulle du kunne bruge alle andre typer.

http://www.nikon.dk/da_DK/product/acces ... -unit-su-4

mvh Mogens

Brugeravatar
JeppeM
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 500D

Indlæg af JeppeM » 25 feb 2013 14:30 pm

Fint at du svarer youngman, men det er 1½ år siden han spurgte så jeg håber han har fundet svaret et andet sted...

:)

-jeppe

Besvar