TIP! Flash. (Generelt + Nikon)

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
mogensjaeger
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Olympus E-3
Geografisk sted: Valby

Indlæg af mogensjaeger » 14 feb 2009 20:32 pm

Foxten skrev:
Foxten skrev:I post nummer 11, skriver du rip omkring flashne (58 AF-1 og 48 AF-1):

"Begge flash opdaterer du direkte fra din PC via USB."

Hvad er det der kan/skal opdateres i en flash? Kommer der software opdateringer, eller?

--

Automatisk og manuel flash? Tror jeg ikke helt jeg har forstået.. Hvad er hvad? Skåret ud i pap? Alle flashes bliver udløst automatisk når du trykker på udløseren på dit kamera..?
:
Ja - hvis den sidder på kameraet, eller er forbundet med et dedikeret kabel.

Det der diskuteres er, hvordan man trådløst (eller via standard sync kabel) udløser/styrer blitzen.

Forstået sådan, at uden den direkte forbindelse, kan styringen - endnu - kun overføres ved hjælp af kameraets indbyggede blitz, hvis det skal være til at betale.
mvh mogens

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 15 feb 2009 04:02 am

Foxten skrev:I post nummer 11, skriver du rip omkring flashne (58 AF-1 og 48 AF-1):

"Begge flash opdaterer du direkte fra din PC via USB."

Hvad er det der kan/skal opdateres i en flash? Kommer der software opdateringer, eller?

--

Automatisk og manuel flash? Tror jeg ikke helt jeg har forstået.. Hvad er hvad? Skåret ud i pap?

--
Og vil også lige benytte lejligheden til at sige rigtig godt information du har fåetr samlet sammen her, hjalp virkelig at læse. :goodpost:
Mange tak :)

Opdaterer du direkte fra din PC via USB
Som i en PC's styresystem, kan styresystemet opdateres, udskiftes efter behov i Metz's flash af den her type. Grundene kunne være at de finder fejl i dem eller at der måske kommer nye kameramodeller på markedet som de så laver ændringer til så deres flash enkelt igen kan matche den nye model. Du slipper for at købe en ny flash, du opdaterer bare firmwaren, så kører den igen.

Automatisk og manuel flash?
Forskellen mellem et manuelt system og et automatisk er at i det manuelle system, her skal du selv ændre på alle indstillinger på hver enkelter flash og dit kamera i setuppet for at få ret eksponerede billeder. Den eneste kontakt der er mellem flash og kamera er at kameraet siger "Skyd" lige i det øjeblik hvor billedet skal tages.

I det automatiske system har de enkelte flash en konstant kontakt med kameraet som styrer de enkelte flash så billedet bliver korrekt eksponeret, der lysmåles altså i kameraet under eksponeringen ( more or less ;) ).

Jeg skal sørge for at få forklaringen med ind i de øverste indlæg.

Rip
Senest rettet af rip59 15 feb 2009 04:25 am, rettet i alt 2 gange.
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid, Video

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 15 feb 2009 04:23 am

lundshof skrev:Det er en super flot og vel udarbejdet tråd, hvor der virkelig er meget viden at hente.
John Nyberg skrev:Lækker tråd!

Bare et indspark. Olympus E-E420, E-520, E-30 og E-3 har også TTL - og kan desuden styre op til tre selvstændige flashgrupper med (i princippet) et utal af flashes, dog anbefaler Olympus maks tre flashes i hver gruppe.
Tak begge to :)

John, ud over at kamera E-E420, E-520, E-30 og E-3 modellerne kan bruges, hvilke flash kan man så bruge fra Olympus? Har systemet et navn hos Olympus?

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd

Lordt_nelson
Rang: Lærling
Kamera: 0
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Flash (Rip's)

Indlæg af Lordt_nelson » 17 jun 2009 22:30 pm

# rip59
Du skriver at D90erens indbygget flash kan styre 58 48 fra Metz. Jeg har lige kigget i manualen for D90 og kan ikke se at det kan lade sig gøre... Er det virkelig rigtig? Hvis detså har man jo to flash...

Brugeravatar
Pastorius
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 17 jun 2009 23:39 pm

Jeg har ingen konkret viden om det, men hvis RIP siger den kan styre Metz 48/58, så kan den det. Jeg vil tro grunden til det ikke er nævnt i manualen er at det er ikke er Nikons egne flash.

Men det smarte ved Nikons CLS-system er netop at man kan styre flere flash med den indbyggede flash - samtidig med den selv kan bidrage til belysningen. Så ja, har du en ekstern flash der fungerer med CLS, så kan du bruge både den indbyggede og eksterne på samme tid. Du kan også nøjes med at bruge den indbyggede til at styre den eksterne flash uden at bidraget til eksponeringen.

På D80 hedder menupunktet i Custom settings, "Built-in flash" og her kan du styre hvad den indbyggede skal, og hvad to grupper af eksterne skal gøre.

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 18 jun 2009 10:15 am

Lordt_nelson skrev:# rip59
Du skriver at D90erens indbygget flash kan styre 58 48 fra Metz. Jeg har lige kigget i manualen for D90 og kan ikke se at det kan lade sig gøre... Er det virkelig rigtig? Hvis detså har man jo to flash...
Ja Metz 58/48 i Nikon-versionerne kan indgå i et CLS, og da din D90'er også kan det, ja så skal det passe sammen. Kig på de links der findes til Metz, så kan du jo læse selv. Det er jo naturligt at Nikon ikke skriver om alle de andres udstyr der passer sammen med deres kameraer, så skulle de jo også nævne alle de flash der kan sidde i skoen og blive affyret dwer uden at være en Nikon-flash.

Rip

Lordt_nelson
Kamera: 0
Kontakt:

Indlæg af Lordt_nelson » 18 jun 2009 22:03 pm

Så fandt jeg det...
På D90 er det under Indbygget flash -> Command instilling. Her kan man vælger to grupper som Pastorius skriver

jsj
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon DSLR

Indlæg af jsj » 13 jul 2009 11:01 am

Wow, virkelig informativ tråd om flash, og så på dansk :-)
Mvh Jesper
Personlig hjemmeside http://jsj.dk
Instagram http://instagram.com/jespervang
Twitter: http://twitter.com/jespervangsj

Foxten
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D40x
Kontakt:

Indlæg af Foxten » 13 jul 2009 11:45 am

jsj skrev:Wow, virkelig informativ tråd om flash, og så på dansk :-)
Ja, det virker da som om Rip ved hvad han sankker om :P :D

:goodpost: Rip BTW.

Brugeravatar
Vikkelsøe
Rang: Veteran
Kamera: Canon 5D Mark II
Geografisk sted: København

Indlæg af Vikkelsøe » 16 okt 2009 15:30 pm

Ja god læsning. Men syntes stadig det er en labyrint at befinde sig i.
Trænger til lidt hjælp her. Jeg skal snart have fat i nogle flash, stativer og paraplyer så jeg kan begynde at tage portæt-billeder.. havde tænkt mig 2-3 stykker flash. Nu ved jeg at det skal være med TTL så det køre automatisk, men hvilke? Nu snakker jeg om Nikon, Sigma, Metz osv.

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 16 okt 2009 17:35 pm

Vikkelsøe skrev:Ja god læsning. Men syntes stadig det er en labyrint at befinde sig i.
Trænger til lidt hjælp her. Jeg skal snart have fat i nogle flash, stativer og paraplyer så jeg kan begynde at tage portæt-billeder.. havde tænkt mig 2-3 stykker flash. Nu ved jeg at det skal være med TTL så det køre automatisk, men hvilke? Nu snakker jeg om Nikon, Sigma, Metz osv.
Med TTL og flere flash, så kommer du ikke uden om at bruge CLS, med en D40x betyder det at du SKAL have en, SB-800, SB-900 eller Metz 58 Digital siddende i skoen som master som den første flash (ok som du så har læst dig frem til så kan man også bruge en SU-800, men så hellere købe en flash som jeg ser det)

Resten er et spørgsmål om hvor kraftige de skal være SB-600 og Metz 48 er ca lige kraftige og SB-800/SB-900/Metz 58 er ca lige kraftige, så der har meget at sige hvor store afstande du vil arbejde på, for som jeg forstår det vil du bruge reflex eller gennemlysning, og begge dele stjæler af det lys der kommer frem til motivet. Jeg tror at du skal regne med at bruge de store hvis du vil lave portrætter i fuld figur.

Rip

Brugeravatar
Kenny Møller
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Olympus E-510
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re:

Indlæg af Kenny Møller » 16 okt 2009 17:36 pm

rip59 skrev:
lundshof skrev:Det er en super flot og vel udarbejdet tråd, hvor der virkelig er meget viden at hente.
John Nyberg skrev:Lækker tråd!

Bare et indspark. Olympus E-E420, E-520, E-30 og E-3 har også TTL - og kan desuden styre op til tre selvstændige flashgrupper med (i princippet) et utal af flashes, dog anbefaler Olympus maks tre flashes i hver gruppe.
Tak begge to :)

John, ud over at kamera E-E420, E-520, E-30 og E-3 modellerne kan bruges, hvilke flash kan man så bruge fra Olympus? Har systemet et navn hos Olympus?

Rip
Om systemet har et navn, ved jeg ikke, men der er tale om FL-36R og FL-50R fra Olympus (Metz fungerer også med det). Og det lader til at være standard i Olympus' nye dSLR. Også E-620 fungerer med det.

Brugeravatar
Vikkelsøe
Kamera: Canon 5D Mark II
Geografisk sted: København

Indlæg af Vikkelsøe » 16 okt 2009 18:23 pm

rip59 skrev:
Vikkelsøe skrev:Ja god læsning. Men syntes stadig det er en labyrint at befinde sig i.
Med TTL og flere flash, så kommer du ikke uden om at bruge CLS, med en D40x betyder det at du SKAL have en, SB-800, SB-900 eller Metz 58 Digital siddende i skoen som master som den første flash (ok som du så har læst dig frem til så kan man også bruge en SU-800, men så hellere købe en flash som jeg ser det)

Resten er et spørgsmål om hvor kraftige de skal være SB-600 og Metz 48 er ca lige kraftige og SB-800/SB-900/Metz 58 er ca lige kraftige, så der har meget at sige hvor store afstande du vil arbejde på, for som jeg forstår det vil du bruge reflex eller gennemlysning, og begge dele stjæler af det lys der kommer frem til motivet. Jeg tror at du skal regne med at bruge de store hvis du vil lave portrætter i fuld figur.

Rip
Okay tak for hjælpen. Jeg er med på, at hvis jeg bruger mit D40x, så skal jeg have en SB 800 eller SB 900. Nu bruger jeg så et D300, så det jo bare med at få anskaffet Metz 48/58 eller SB 800/900. Må se hvad pungen kan tilbyde. Hvad med stavtiver? er egentlig lige glad hvad det koster, bare det kan holde på flashen og evt til paraply.

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 16 okt 2009 21:36 pm

Vikkelsøe skrev:
rip59 skrev:

Rip
Okay tak for hjælpen. Jeg er med på, at hvis jeg bruger mit D40x, så skal jeg have en SB 800 eller SB 900. Nu bruger jeg så et D300, så det jo bare med at få anskaffet Metz 48/58 eller SB 800/900. Må se hvad pungen kan tilbyde. Hvad med stavtiver? er egentlig lige glad hvad det koster, bare det kan holde på flashen og evt til paraply.
Skal de med udenfor sørg for at der på en eller anden måde kan hænges vægt på undersiden af dem så de står fast i vind.

Rip

Brugeravatar
feinschmecker
Geografisk sted: Århus

Indlæg af feinschmecker » 21 okt 2009 22:38 pm

Spændende læsning...

I indlæg nr. 2 står der et stykke nede: "Sko til montering på "første" flash så den kan kabelforbindes hvis der ikke findes indbygget stik i flashen." - på billedet linkes til HAMA 6952. Skal dette forstås således, at man kan montere denne adapter på selve flashen for derved at få mulighed for tilslutning til f.eks. wireless modtager via PC sync? Grunden til at jeg spøger er, at jeg har tænkt mig at købe et sæt ebay triggers. Men min egen flash (Sigma EF-530 DG Super) IKKE har mulighed for tilslutning af modtageren via kabel, som jeg helst vil bruge i dette tilfælde (har ikke specielt meget lyst til at montere min flash ovenpå en lille, billig plastik-modtager).

På forhånd tak :-) Der kommer nok flere (dumme) spørgsmål...

/feinschmecker
mvh,
feinschmecker

stormester i skak og satanist

Besvar