TIP! Flash. (Generelt + Nikon)

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Flash (Rip's)

Indlæg af rip59 » 21 okt 2009 23:58 pm

feinschmecker skrev:Spændende læsning...

I indlæg nr. 2 står der et stykke nede: "Sko til montering på "første" flash så den kan kabelforbindes hvis der ikke findes indbygget stik i flashen." - på billedet linkes til HAMA 6952. Skal dette forstås således, at man kan montere denne adapter på selve flashen for derved at få mulighed for tilslutning til f.eks. wireless modtager via PC sync? Grunden til at jeg spøger er, at jeg har tænkt mig at købe et sæt ebay triggers. Men min egen flash (Sigma EF-530 DG Super) IKKE har mulighed for tilslutning af modtageren via kabel, som jeg helst vil bruge i dette tilfælde (har ikke specielt meget lyst til at montere min flash ovenpå en lille, billig plastik-modtager).

På forhånd tak :-) Der kommer nok flere (dumme) spørgsmål...

/feinschmecker
Ja det skal vel nok kunne lade sig gøre, jeg kender meget lidt til Sigma's flash. Hvis den sko du får fat i er af metal, så skal du måske dække alle de små kontakter (ud over den store i midten) over med tape da man ellers kan være uheldig at få nogen mærkelige fejl.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
feinschmecker
Rang: Lærling
Geografisk sted: Århus

Indlæg af feinschmecker » 22 okt 2009 00:38 am

Tak for svaret. Jeg er dog efter lidt googling blevet opmærksom på, at modtageren i det sæt CTR-301P triggers jeg nok køber, har miniphone indgang - og ikke pc sync. Desværre. Der røg muligheden for at tilslutte modtageren til flashen via kabel :-(

/feinschmecker
mvh,
feinschmecker

stormester i skak og satanist

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 22 okt 2009 00:43 am

feinschmecker skrev:Tak for svaret. Jeg er dog efter lidt googling blevet opmærksom på, at modtageren i det sæt CTR-301P triggers jeg nok køber, har miniphone indgang - og ikke pc sync. Desværre. Der røg muligheden for at tilslutte modtageren til flashen via kabel :-(

/feinschmecker
Uden at vide det..... er det så ikke bare et spørgsmål om at finde et kabel der har phono (er det ikke mini-jack stik der bruges) i den ene ende og PC i den anden ende? Evt må man selv lave det

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd

Brugeravatar
feinschmecker
Geografisk sted: Århus

Indlæg af feinschmecker » 22 okt 2009 01:08 am

Okay det må jeg lige undersøge. På http://www.kamerahuset.dk/product/20500/ findes noget der ligner noget, der kan bruges. Der står ganske vist at det er til Skyport el. PW - men måske det kunne virke alligevel...

/feinschmecker
mvh,
feinschmecker

stormester i skak og satanist

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 22 okt 2009 08:48 am

feinschmecker skrev:Okay det må jeg lige undersøge. På http://www.kamerahuset.dk/product/20500/ findes noget der ligner noget, der kan bruges. Der står ganske vist at det er til Skyport el. PW - men måske det kunne virke alligevel...

/feinschmecker
Ser ud til at være en rigtig god løsning!

Er der andre der ved om det stik passer i en CTR-301P (kan du ikke lige smide et link til den)

Rip

k s

Indlæg af k s » 22 okt 2009 10:38 am

Vikkelsøe skrev:Okay tak for hjælpen. Jeg er med på, at hvis jeg bruger mit D40x, så skal jeg have en SB 800 eller SB 900. Nu bruger jeg så et D300, så det jo bare med at få anskaffet Metz 48/58 eller SB 800/900. Må se hvad pungen kan tilbyde. Hvad med stavtiver? er egentlig lige glad hvad det koster, bare det kan holde på flashen og evt til paraply.
Jeg bruger selv en SB-600 + en SB-900. Da jeg skulle købe, kostede Metz ca. det samme som Nikon - og så foretrak jeg de originale, da jeg ved, at de spiller 100% sammen.

Mht. paraply/stativ, har jeg selv kigget på http://photogadget.dk/product.php?id_product=486 - det er det billigste, jeg har kunnet finde....

Du kan (næsten) købe 2 SB-600 for prisen af en SB-900, men SB-900 har den fordel, at hvis du har brug for at have den ene blitz siddende på kameraet, skal den kunne fungere som master - og så er SB-600 dømt ude. SB-800 er udgået som ny, så i min Verden, skal (mindst) den ene blitz (hvis man skal bruge mere end 1) være en SB-900. SB-600 er ganske fremragende - jeg brugte den i nogle år som min eneste blitz, så det kan være værd at overveje at bruge dem som "dumme slaver".

SB-900 er meget nem at stille - jeg bruger den som min primære blitz. Min SB-600 er permanent sat op som slave - og de 2 blitz er sat til forskellige grupper. Bruger jeg blitz på kameraet, sætter jeg min SB-900 på - skal jeg bruge en ekstra, sætter jeg den til Master og bruger SB-600, der blot skal tændes. Skal jeg bruge begge off-camera, sætter jeg SB-900 til Slave, og kan styre de 2 uafhængigt fra mit D300. Den indbyggede blitz kan jeg så vælge at lade bidrage mere eller mindre (eller slet ikke). Det er utroligt nemt og brugervenligt :)

Brugeravatar
Vikkelsøe
Rang: Veteran
Kamera: Canon 5D Mark II
Geografisk sted: København

Indlæg af Vikkelsøe » 22 okt 2009 13:45 pm

k s skrev:
Vikkelsøe skrev:Okay tak for hjælpen. Jeg er med på, at hvis jeg bruger mit D40x, så skal jeg have en SB 800 eller SB 900. Nu bruger jeg så et D300, så det jo bare med at få anskaffet Metz 48/58 eller SB 800/900. Må se hvad pungen kan tilbyde. Hvad med stavtiver? er egentlig lige glad hvad det koster, bare det kan holde på flashen og evt til paraply.
Jeg bruger selv en SB-600 + en SB-900. Da jeg skulle købe, kostede Metz ca. det samme som Nikon - og så foretrak jeg de originale, da jeg ved, at de spiller 100% sammen.

Mht. paraply/stativ, har jeg selv kigget på http://photogadget.dk/product.php?id_product=486 - det er det billigste, jeg har kunnet finde....

Du kan (næsten) købe 2 SB-600 for prisen af en SB-900, men SB-900 har den fordel, at hvis du har brug for at have den ene blitz siddende på kameraet, skal den kunne fungere som master - og så er SB-600 dømt ude. SB-800 er udgået som ny, så i min Verden, skal (mindst) den ene blitz (hvis man skal bruge mere end 1) være en SB-900. SB-600 er ganske fremragende - jeg brugte den i nogle år som min eneste blitz, så det kan være værd at overveje at bruge dem som "dumme slaver".

SB-900 er meget nem at stille - jeg bruger den som min primære blitz. Min SB-600 er permanent sat op som slave - og de 2 blitz er sat til forskellige grupper. Bruger jeg blitz på kameraet, sætter jeg min SB-900 på - skal jeg bruge en ekstra, sætter jeg den til Master og bruger SB-600, der blot skal tændes. Skal jeg bruge begge off-camera, sætter jeg SB-900 til Slave, og kan styre de 2 uafhængigt fra mit D300. Den indbyggede blitz kan jeg så vælge at lade bidrage mere eller mindre (eller slet ikke). Det er utroligt nemt og brugervenligt :)
Fedt. God info (y)
Jeg tror jeg køber en SB-800 som master og så 2 stk's SB-600 som slave, men det bliver nok brugt, da min pung ikke rager til nyt. Fint stativ-kit du linker til, men om det kan holde til lidt blæst, ved jeg ikke?

ravn
Rang: Nyankommen
Kamera: Olympus e-620

Indlæg af ravn » 28 okt 2009 14:37 pm

Hej
Jeg har iøjeblikket en fl-36r til mit Olympus e-620 og skal have minimum 1 blitz mere.

Jeg overvejer en Metz, men tror det skal være Olympuses fl-50r eller 2 stk. fl-36r. Det jeg så gerne vil vide, er om 2 stk. fl-36r giver, hvad der svare til én blitz med ledetal 72 altså dobbelt så meget lys som en fl-36r eller ihvertfald om det kan lyse mindst lige så meget op på f.eks. 10 m. som én fl-50r?

Er der nogen der ved det?
Er der nogen, der har en mening om mit valg, vil jeg da også gerne høre den.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
René

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 13 apr 2010 22:46 pm

Et lille billigt trix

En 600x1200x30mm foam skive.
Fire blomsterpinde.
En anelse tape

Samlet udgift 30 Skr til 2 flash.

Billede

PS! Ikke en god løsning til udendørsoptagelser.

Rip

PictureRalle
Kamera: Canon EOS 450D

Indlæg af PictureRalle » 21 apr 2010 20:20 pm

Rigtig lækker tråd!

Jeg tænker på at købe et metz 48 til mit canon 450D, men har stadig lidt svær ved at forstå hvad foreskellen er mellem auto og manuel, fx hvis jeg skal tage party billeder hvor det er 2 sek. lukketid hvad vil så være bedst?

Og hvad menes med slave?

Også, man kan vel godt tage et billede med blitz på kameraet?

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 21 apr 2010 22:24 pm

Med en manuelt indstillet flash bestemmer du fx. at den skal skyde af med 1/4 af sin maximale udladning.

Med en automatisk indstillet flash så er det enten kameraet (TTL) der bestemmer eller en automatik indbygget i flashen.

En slave flash fyres af når en anden flash skydes af, derfor er den slave, den der starter med at skyde er Master.

Ja flashen kan naturligvis også sættes på toppen af kameraet, men den kan stadig (i de fleste tilfælde) styres manuelt og automatisk.

Rip

MStauning
Kamera: Nikon D90

Re: Ny flash, har du overvejelser.

Indlæg af MStauning » 18 maj 2010 21:38 pm

Vil da lige sige at SU-800 skulle have en længere rækkevidde, end SB-800/SB-900. Hvor meget længere kan jeg dog ikke rigtigt finde ud af!!

Brugeravatar
Kalle_dk

Re: Ny flash, har du overvejelser.

Indlæg af Kalle_dk » 18 maj 2010 22:22 pm

SU-800 skulle ifølge manualen have en rækkevidde på 66ft (cirka 22 meter) sammen med SB-800/SB-900. SB-800 som "remote", skulle have en rækkevidde på ca. halvdelen (33ft). Hvis SU-800 bruges sammen med macroflashen SB-R200 er rækkevidden 13ft (ca 4 meter). Der er dog forskellige modsigende oplevelser af rækkevidden for SU-800 hvis man kigger lidt i diverse fora på nettet. Jeg har kun praktisk erfaring med SU-800 + SB-R200, men der er rækkevidden ikke noget problem, da mine flashes sidder "på objektivet".

Brugeravatar
vsloth
Kamera: Canon EOS 5D MK2, 550D

Re: TIP! Ny flash?

Indlæg af vsloth » 28 maj 2010 13:30 pm

Er ikke helt sikker på jeg forstår!

Hvis jeg fx vælger en Metz 48 AF-1, og en no-name blitz til mit canon, og smider radioudløsere på dem, så burde det da bare fungere, ikke?

Brugeravatar
rip59

Re: TIP! Ny flash?

Indlæg af rip59 » 28 maj 2010 18:19 pm

Jo men hvis du ikke vil bruge 48's trådløse automatik, så ville jeg nok vælge en mere simpel som bare kan indstille i udladningen manuelt.

Rip

Besvar