TIP! Flash. (Generelt + Nikon)

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Re:

Indlæg af rip59 » 31 okt 2010 11:26 am

Frank Rødgaard skrev:
rip59 skrev:
Nikon SB-700, SB-800 og SB-900, indstil dem til at arbejde som slave efter SU-4 metoden og så skal de stå til Automatisk. Nu følger slaveflashen nøjagtigt hvad du beder din indbyggede flash om når den kører TTL, inc. flashkompensation. Sæt kamera og flash til at køre manuelt, så kan du til og med justere hver af dine flash til ønsket udladning uafhængigt af hindanden.
Vil flashkompensationen også virke når flashen sættes på manuel, eller er det for meget forlangt? :D

Jeg kan godt nok ikke lige se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, men sådan er det jo med så meget :)
Nej flash komp på kameraets flash, med en manuelt indstillet slaveflash vil ikke ændre noget i slaveflashens udladning. Men i realiteten kan man jo få det sjoveste ud af det, sæt kamera på manuel og flash på auto, flashen vil stadig følge dit kamera. Men jeg er ret sikker på at de fleste vil ende med manuelle indstillinger for at have størst mulig kontrol, men "alt" kan stort set lade sig gøre. ;)

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

EmilBB
Rang: Aktiv
Kamera: Canon

Re: TIP! Flash.

Indlæg af EmilBB » 14 nov 2010 14:47 pm

Jeg har en Canon SPEEDLITE 420EX falsh. Synes at den er ret lang tid at lade op, så der går noget tid efter man taget et billede med flash før man kan tage et til med falsh.

Er det sådan generelt med flash, eller kan man få nogen der hurtigt kan være klar til et nyt billede med flash?

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 14 nov 2010 14:52 pm

Visse batterier er hurtigere end andre, visse opladelige er også bedre end andre, nogen flash kan man sætte eksterne strømforsyninger til, så det er lidt forskelligt.

Jeg vil anbefale dig at se på om ikke eventuelt Sanyo's batterier Eneloop kunne være en løsning for dig, men man skal heller ikke altid presse sin flash for meget, de kan blive for varme og hvis de ikke har beskyttelse for det, så kan det gå galt.

http://www.batteribyen.dk/genopladelige ... 336bff01d4

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd

EmilBB

Indlæg af EmilBB » 14 nov 2010 16:30 pm

Hvordan ved man om de har beskyttelse for det?
Kan man se det et sted?

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 14 nov 2010 16:34 pm

EmilBB skrev:Hvordan ved man om de har beskyttelse for det?
Kan man se det et sted?
I manualen, eller på producentens hjemmeside, under specifikationer.

Rip

EmilBB

Indlæg af EmilBB » 17 nov 2010 01:41 am

rip59 skrev:
EmilBB skrev:Hvordan ved man om de har beskyttelse for det?
Kan man se det et sted?
I manualen, eller på producentens hjemmeside, under specifikationer.

Rip
Har lidt svært ved at finde ud af om man kan bruge nogle SANYO eneloop R06 / AA til Canon SPEDLITE 420EX

Om flashen kan holde til det?

Nogen der ved det?
Det ville hjælpe mig meget

http://www.batteribyen.dk/sanyo_eneloop ... 336bff01d4
Senest rettet af EmilBB 17 nov 2010 09:48 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 17 nov 2010 02:34 am

Jeg ville ikke tvivle et sekundt.

Rip

EmilBB

Indlæg af EmilBB » 17 nov 2010 09:52 am

rip59 skrev:Jeg ville ikke tvivle et sekundt.

Rip
Er i tvivl om flashen mon brænder af hvis jeg bruger batterierne? Der står inde på Batteribyens hjemmeside at man skal passe på med at bruge dem, da flashen kan brænde af.

Nogen der har nogle erfaringer med det?

EmilBB

Indlæg af EmilBB » 17 nov 2010 09:53 am

Er der forskel på en diffuser til flash?

Hvad bruger man en diffuser til?

Brugeravatar
rip59

Indlæg af rip59 » 22 nov 2010 22:44 pm

Der findes flere typer af difuser, de gør typisk det at de spreder lyset mere og forsøger at blødgøre det....

Rip

Brugeravatar
Roa
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99, Sony A77, A700, SAL70-400G + meget mere
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Roa » 25 dec 2010 19:37 pm

nu skal I bare høre... Jeg har længe gået og ønsket at få et ordenligt flash system til mit A700 ( samt A77, når den kommer), MEN jeg er i total vildrede om hvad det skal være... skal de være studieflash eller alm flash... i hvert fald forventer jeg det skal være med ca 2 - 3 ekstra flashs.

Jeg har læst hele tråden igennem og blevet noget klogere, MEN er der nogen som kan anbefale et godt sæt til Sony? er stadig noget forvirret

Mit behov er mest on location belysning til potrætter også gruppepotrætter, opstillinger etc og - jeg har i forvejen sony's store flash, men er noget utilfreds med den ikke kan hss når den er vippet.

mit budget er omkring 5.000kr ( gerne billigere) det er inkl refektor og alt
har lidt kig på denne studiepakke http://www.photogadget.dk/81-Studiosaet-VC-200-200.html men er i tvivl om:

a) virker det til sony
b) hvordan med strøm kilder/ udendørs brug
c) er det et komplet og godt begynder sæt

- på forhånd tak for hjælpen!
Med Venlig Hilsen
Bjørn " Roa" B-Larsen.

fotografelev på Medieskolerne i Viborg.
http://roaproduction.com/

Brugeravatar
MartinBendix
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D Mark II

Indlæg af MartinBendix » 15 apr 2011 07:43 am

Jeg skal have købt mig en ordentlig flash til mit 40D, men jeg lidt i tvivl om, hvad jeg skal vælge:

Brugt 430 EX mk I.
Brugt 430 EX mk II.
Brugt 550 EX.

Eller (eventuelt ny) Metz 50AF-1 ?

Brugeravatar
Certassar
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Køpmænnahafn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re:

Indlæg af Certassar » 24 apr 2011 23:46 pm

rip59 skrev:* SU-800 er en master-enhed til et Nikon CLS, jeg ser ikke den store fidus med den da dens pris svarer ca. til en SB-800 flash, så hvorfor ikke få sig en flash samtidigt? Til SU-800's fordel kan nævnes at SU-800 er i stand til at nå slaveflashene på længere afstand i et setup, specielt praktisk ved udendørs optagelser.
Jeg har selv tidligere undret mig over SU-800, som på mig har virket som en mystisk bastard. Men efter at have anskaffet sådan en fætter, står det klart for mig, at den er den mest geniale grundpille i hele CLS-systemet. Selvom det er en gammel enhed, så tillader den en grotesk enkel og fuldstændig direkte kontrol over alle eksterne flash-enheder uden at man skal rode i menuer. Det eneste negative, jeg kan finde på om SU-800, er at den bruger mystiske batterier, som ikke med fordel kan erstattes af genopladelige.

Brugeravatar
rip59

Re: Re:

Indlæg af rip59 » 24 apr 2011 23:52 pm

Certassar skrev:
rip59 skrev:* SU-800 er en master-enhed til et Nikon CLS, jeg ser ikke den store fidus med den da dens pris svarer ca. til en SB-800 flash, så hvorfor ikke få sig en flash samtidigt? Til SU-800's fordel kan nævnes at SU-800 er i stand til at nå slaveflashene på længere afstand i et setup, specielt praktisk ved udendørs optagelser.
Jeg har selv tidligere undret mig over SU-800, som på mig har virket som en mystisk bastard. Men efter at have anskaffet sådan en fætter, står det klart for mig, at den er den mest geniale grundpille i hele CLS-systemet. Selvom det er en gammel enhed, så tillader den en grotesk enkel og fuldstændig direkte kontrol over alle eksterne flash-enheder uden at man skal rode i menuer. Det eneste negative, jeg kan finde på om SU-800, er at den bruger mystiske batterier, som ikke med fordel kan erstattes af genopladelige.
Jeg tænker at det optimale måske er en SB-900 med 87C filter, jeg er ved at undersøge om man kan skaffe sådanne til menneskepenge.

Rip

Brugeravatar
Ørsted
Kamera: Nikon D5000
Geografisk sted: Smålighedens højborg, Danmark

Indlæg af Ørsted » 12 maj 2011 12:30 pm

Jeg hyler med i koret over denne fantastiske tråd. Super fedt!

Jeg er personligt aldrig nået så langt som til flash-delen i min fotografering - til gengæld har jeg ofået rigtig godt styr på mit kameras manuelle indstillinger og formåen. Men selv det efterlader jo sommetider noget tilbage at ønske.

Jeg tror, jeg har fattet pointen med at gå SB-700 fremfor for SB-600 til mit Nikon D5000.
Er det rigtig forstået, at jeg med SB-800 primær blot for en ekstra kanal? Mit kamera taget i betragtning, at jeg forudsat minimum har et SB-700 til at styre med. Min overvejelse går på, om jeg skal gå SB-800 med det samme, men som jeg forstår det, kan jeg fint nøjes med et SB-700, som giver mig en enkelt slave. -Og først når jeg ønsker at styre mere end to, får jeg brug for minimum et SB-800?

Pft :-)
Mvh Ørsted

Besvar