Pressefotos - billedanalyse

Spørgsmål/debat om kompositionsteknikker; eks. det gyldne snit, komplimentærfarver mv.
Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Re: Pressefotos - billedanalyse

Indlæg af youngman » 01 dec 2013 18:34 pm

Soeren - jeg er helt enig i, at billed #1 nok er et af de billeder, hvis ikke det billed, der havde den stoerste paavirkning af mennesker i de seneste 50 aar, der er sikkert ogsaa nogle fra WW2, som kommer taet paa. Nu laeser jeg, at du ogsaa holder World Press aarbogen, og jeg har vist 20 eksemplarer af dem paa hylden, men jeg kan ikke forstaa, hvorfor du mener, at presse/reportage billeder er koensloese og holdningsloese, de bringer da en nyhed af en eller anden art; dog ikke til saa stor en interessekreds som billed #1. Jeg afbestilte World Press aarbogen for 2 aar siden, idet jeg faktisk synes, at var deprimerende kun at se billeder med krig og vold, noget som til tider vist godt kan paastaas at vaere i scene sat, idet soldaterne i Iraq og Afganistan naeppe gaar rundt og skyder paa maa og faa. Jeg enig med dig, at opstillede reportage billeder er ikke sagen. Hvis vi tager Steen Flemmings 'koenne' dame, saa kan jeg godt se, at det er overvejet, ellers havde vi nok faaet evt talestol og omkring staaende personer med samt flere balloner.

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 01 dec 2013 18:43 pm

HugoHansen
Rang: Bruger
Rang: Bruger

Indlæg af HugoHansen » 01 dec 2013 22:23 pm

fotofriberg skrev:To billeder - 40 år imellem - forskellige formål - begge AP fotografer:

Billede
foto: Nick Ut

Billede
foto: Paul Sancya
Jeg håber du får en stor regning for at (mis)bruge andres billeder

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 01 dec 2013 22:31 pm

.
Senest rettet af fotofriberg 12 apr 2015 21:20 pm, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 01 dec 2013 22:36 pm

fotofriberg skrev: Vrøvlehoved. Jeg linker til andres sider.
Nej, du har ikke linket til noget, men du har skrevet fotografernes navne ;-)
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 01 dec 2013 22:40 pm

cowgirl skrev: Nej, du har ikke linket til noget, men du har skrevet fotografernes navne ;-)
Jeg er ikke enig, men har fjernet img-tags for ikke at støde nogen. Jeg mener, at google gør præcis det samme. Ellers havde jeg ikke opdaget billederne.
Senest rettet af fotofriberg 12 apr 2015 21:19 pm, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 01 dec 2013 22:41 pm

Jesus Christ - Skal en tråd om to billeder, der bærer stor lighed nu til at handle om ophavsret.

Det er altså ikke ulovligt at vise et billede, der allerede ligger på nettet, når man tager det derfra hvor det ligger. Hvis man havde downloadet og uploadet det til sit eget site (eller til fotostart), så kunne det være et problem. Bevares, det er god stil at akkreditere fotograferne, og det kom da også på - lidt sent, men det kom.

Get over yourself - Skal fotostart virkelig være sådan et kværulanteri?

Jeg gider det ikke. Jeg vil hellere snakke om billeder, men det passer tilsyneladende ikke ind her.

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 01 dec 2013 22:44 pm

Smittefar skrev:Jeg gider det ikke. Jeg vil hellere snakke om billeder, men det passer tilsyneladende ikke ind her.
FS er blevet tidsspilde. Men det er sku ikke Jacobs skyld. Der er en håndfuld interessante brugere tilbage. Men de drukner i alt spammet.
Senest rettet af fotofriberg 12 apr 2015 21:16 pm, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 01 dec 2013 22:48 pm

Jeg mener ikke der er overtråd nogen regler, jeg opponerede bare mod at der blev sagt at der blev linket, der er ikke noget link kun akkreditering.

Ja der er to billeder, det ene ikonisk, det andet lettere ligegyldigt. For at der skulle være en reel sammenligning skulle billede nr. 2 nok have været et af de mange børneofre fra Syrien.
Hilsen Cowgirl
Cowgirl on flickr

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 01 dec 2013 22:51 pm

.
Senest rettet af fotofriberg 12 apr 2015 21:15 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 01 dec 2013 23:12 pm

Hvorfor en modsætning, for at vise at der ikke laves gode pressefoto nu? Eller hvad ville du opnå med at sammenstille de to billeder?
Hilsen Cowgirl
Cowgirl on flickr

CGW
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

Indlæg af CGW » 02 dec 2013 11:09 am

Smittefar skrev:Jesus Christ - Skal en tråd om to billeder, der bærer stor lighed nu til at handle om ophavsret.

Get over yourself - Skal fotostart virkelig være sådan et kværulanteri?

Jeg gider det ikke. Jeg vil hellere snakke om billeder, men det passer tilsyneladende ikke ind her.
Helt enig - der er efterhånden en del herinde hvis dagsorden kun er at få ret, og ikke at bidrage med noget, som andre kan bruge til noget.

Det i kombination med at rigtig mange har meget meget svært ved at acceptere kritik af deres uploads, gør at FS ikke er den fede side, som den egentlig fortjener at være, og som den har været i perioder.

mvh Christian

Brugeravatar
steenflemming
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 50D
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af steenflemming » 02 dec 2013 15:52 pm

Det Søren her begiver sig ud i er en svær øvelse, at gengive andres foto uha, men du gør det jo i ensammnhæng uden økonomisk gevindst og forsøger at vise hvor vanskeligt det er at få et godt pressefoto og er det godt, så står det jo nærmest til evig tid.

Men jeg mener at Jakob er meget på mærkerne når vi viser andres fotos.
steenflemming

Brugeravatar
tømrer11
Kamera: Nikon, analog MF

Indlæg af tømrer11 » 04 dec 2013 23:19 pm

Glem nu det pindehuggeri. Søren havde glemt at kreditere billederne i første omgang, ja og hvad så, det er sgu da ikke verdens undergang.
Mht billederne, er det første nok et af de mest kendte krigsbilleder, som rigtig mange har set tidligere. Efter min mening viser den krigens værste bagside, at det altid går ud over civilbefolkningen. Den lille pige lever iøvrigt endnu, hun bor i Canada.
Modsætningen til det andet billede må være de glade børn. Det andet billede har dog slet ikke den samme gennemslagskraft.
Enig med "Cyprianus" i at den slags billeder ikke altid er det bedste mht komposition og fototeknik. Det gør ikke noget, for det er selve situationen som giver kraft og udtryk til billedet.
"Forlang kvalitet, ellers er du med til at afskaffe den"

Besvar