RGB eller RYB

Spørgsmål/debat om kompositionsteknikker; eks. det gyldne snit, komplimentærfarver mv.
Besvar
Brugeravatar
thommya
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 jul 2014 11:09 am
Kamera: Nikon D800e

RGB eller RYB

Indlæg af thommya » 29 jul 2014 15:12 pm

Hej

Jag skriver en blogg om komposition och har precis berört ämnet färger och deras betydelse inom fotografering. Jag behöver hjälp med att förstå eller definitivt bestämma vilken färgmodell jag skall använda när jag utnyttjar färgers sätt att komplettera varandra eller jobba i ett motsatsförhållande.
Många så kallade experter säger att det är inte den gamla RYB(Red Yellow Blue) man skall använda utan snarare RGB(Red Green Blue) som är additiv färgskala som vi ser på våra skärmar och digitala kameror.
Andra experter säger eller använder RYB(Red Yellow Blue).
Adobe Kuler använder RYB och alla färghjul som på t. ex denna sida http://www.colorwheelco.com/, ja i princip överallt nyttjar man RYB.
Om jag som fotograf vill testa komplementär färgskala och färgen röd har jag två val?
Rött och grönt(RYB) eller rött och cyan(RGB) som komplementärfärger.

Vad gäller?

Hjälp mig reda ut begreppen :-)


Vänliga hälsningar
_______________________
Thommy Andersen
http://www.thommyandersen.se

Brugeravatar
JoaCHIP
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Indlæg: 25
Tilmeldt: 10 aug 2015 10:44 am
Kamera: Nikon D600

Re: RGB eller RYB

Indlæg af JoaCHIP » 14 aug 2015 12:53 pm

Der findes mange forskellige farvemodeller som forsøger at samle all spektrets farver i en cirkel. Den mest kendte er Göethes farvecirkel som også danner grundlag for Johannes Ittens farvelære, og som de fleste europæiske og amerikanske malere bruger. Her er de tre primærfarver rød, gul og blå, og hvis man også indsætter sekundærfarverne (de mellemliggende blandinger) får man: rød, orange, gul, grøn, blå, violet.

Denne farvelære fungerer bedst med maling (subtraktiv farvelære). Blander man gul og blå får man typisk noget grønt. Arbejder man med lys (additiv farvelære / computerskærme eller theaterlamper), fungerer denne farvelære ikke særligt godt. Blåt og gult lys blandet sammen giver ikke grønt lys, men derimod hvidt, og derfor skal vi se os om efter en anden farvelære som f.eks. RGB, hvor de 6 farver er: rød, gul, grøn, tyrkis, blå, purpur.

Faktisk fungerer den oprindelige farvecirkel ikke engang optimalt med alle typer pigment, så i moderne tryk bruges i stedet CMY farvemodellen, hvor de tre primærfarver er turkis, magenta og gul. De 6 grundfarver her bliver derfor: rød, gul, grøn, tyrkis, blåviolet, magenta.

Gennem tiden har man endda forsøgt med andre modeller til at kategorisere farverne med. F.eks. har Munsell's farvehjul 5 primærfarver i stedet for 3. Leonardo da Vinci's "visuelle farvehjul" har 4 primærfarver: rød, gul, grøn og blå.

Hvilket farvehjul man vælger at arbejde med giver sig også til udtryk i de valg man foretager sig. Hvis man har en blå farve, og man ønsker dens komplementarfarve (modsatte punkt i farvecirklen) i sit billede, vil man vælge orange ifølge den traditionelle farvelære - altså den første farvemodel jeg nævnte. Arbejder man derimod efter RGB modellen, vil valget derimod falde på gul.

Jeg har en mistanke om, at japanske kunstnere generelt arbejder med en farvecirkel som minder mere om RGB end RYB, og det ses mest tydeligt på, at de typisk vælger pink/magenta i stedet for rød, når de skal lave en kontrast til grønne blade på et træ eller en græsplæne. Så der er muligvis også kulturelle forskelle i, hvad grafikere foretrækker.

Der er en lang geeky forklaring her: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_wheel

Men kort opridset er de vigtigste farvemodeller disse - og jeg skriver primærfarverne med store bogstaver og sekundærfarverne med små:

RYB (den klassiske) som bruges af malere: RØD, orange, GUL, grøn, BLÅ, violet.
RGB (computer) som bruges på computerskærme og de fleste kameraer: RØD, gul, GRØN, tyrkis, BLÅ, violet
CMYK (tryk) som bruges til print på papir: rød, GUL, grøn, TYRKIS, blåviolet, MAGENTA (og så er der ekstra sort tryksværte for at det ser bedre ud på papir, når det skal være mørkt.)

Besvar