Hvordan forbedres gamle digitale fotos?

Spørgsmål/debat om kompositionsteknikker; eks. det gyldne snit, komplimentærfarver mv.
Besvar
Peter240575
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon E500

Hvordan forbedres gamle digitale fotos?

Indlæg af Peter240575 » 01 maj 2018 03:08 am

Jeg har en del digitale fotos fra start nullerne (640x480 pixel). Den gang var kvalitet okay på daværende computere med tilsvarende lav opløsning. I dag ses de som små billeder på en computer. Hvis man forstørre billederne i f.eks. photoshop bliver billederne bare pixeleret. Mit spørgsmål er om man med fordel kan printe fotoet og derefter scanne det igen i en høj opløsning? Jeg kan jo se at de gamle 70´er papirfoto er super fine når jeg scanner dem. Giver det overhovedet mening først at printe de gamle digitale fotos og bagefter scanne dem tilbage til digitalt?

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Re: Hvordan forbedres gamle digitale fotos?

Indlæg af Aspirant » 01 maj 2018 08:41 am

Nej, den manøvre giver dig ikke mere billedkvalitet eller flere detaljer. Dine gamle papirfotos er jo heller ikke fremstillet ud fra de digitale kopier men fra negativer, som har en større opløsning.

Jeg indscannede mine gamle negativer i en væsentlig højere opløsning, inden jeg konverterede dem til digital.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 01 maj 2018 10:16 am

Hej Peter

Det er meget svært at finde /lægge til information, hvor der ikke er nogen i forvejen.
I den digitale fotoverden køber man "filmen", når man køber kamera. Den maksimale opløsning ligger fast, og i starten af nullerne måtte man altså nøjes med lidt. Den gang var film stadig overlegen. I dag er det en helt anden snak. Så beklager, du må stort set leve med de digitale billeder fra den gang, som de er.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 01 maj 2018 10:23 am

At printe ud og bagefter scanne nedsætter kvaliten yderligere. Der er som Lars skriver ikke mere information i billedet. Men der findes moderne metoder der "opfinder" mellemliggende pixels, og måske kan bruges.
https://www.dpreview.com/news/284258599 ... res-images
https://www.lifewire.com/increasing-ima ... on-1700422
metoden med up-samplig anvendes også, nåre man printer meget store billeder, hvor der ikke er tilstrækkeligt mange pixels i kameraet.
https://www.photographyessentials.net/u ... ge-prints/
Bo //

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 01 maj 2018 17:46 pm

Programmer som PS og Gimp kan i forbindelse med skalering af billedet foretage resampling. Til det benyttes forskellige metoder, som giver væsentligt forskellige resultater (mellem ringe og ik' så god kvalitet). Gimp tilbyder bl.a. Lanczos3, som skulle give lidt bedre kvalitet end Kubisk resampling. Men det ændrer ikke ved det faktum, at processen gætter på hvilken farve pixel der skulle have været i det nye større billede.

Hvis du undlader at overskrive originalerne, så er den største fare ved at forsøge, at du spilder tiden.

Besvar