At fotografere nordlys: spørgsmål til indstillinger og kulde

Forum til spørgsmål om og anbefaling af rejsedestinationer.
Besvar
Everhex
Rang: Nyankommen

At fotografere nordlys: spørgsmål til indstillinger og kulde

Indlæg af Everhex » 17 dec 2016 20:35 pm

Til februar skal jeg til Finland og forhåbentlig se noget nordlys. Derfor kunne det være sjovt hvis jeg også kunne tage nogle billeder af dette. Da jeg sjældent tager billeder har jeg derfor en del spørgsmål:

Mit kamera er et Canon 650D ( http://www.canon.dk/for_home/product_fi ... /eos_650d/ ) og jeg har 2 objektiver til det:

Tamron sp 70-300 mm f/4-5.6
Canon efs 18-55mm 3.5-5.6 is (standardobjektiv som fulgte med da jeg købte kameraet)

Kan mit standardobjektiv gå an til at fange nordlys? Jeg har læst at jo lavere tal (helst 2.8) jo bedre.
Jeg har læst at fokus skal sættes til infinity - det kan jeg godt gøre på mit Tamron, men den funktion har mit standardobjektiv ikke, eller har det?
Er det nødvendigt med infinity focus hvis man har bygninger i forgrunden?
Hvordan beskytter jeg kameraet mod kulde? Det bliver omkring minus 20 grader.
Kameraet har touch skærm, er det så mere følsomt overfor kulde? Der står "Driftsmiljø: 0-40 °C, 85 % eller lavere luftfugtighed" i specifikationerne.
Jeg har læst at eventuelle image stabilizers skal slås fra, korrekt?
Carbon fiber tripods er åbenbart ikke gode til at klare kulde. Hvornår er det for koldt for sådan en fætter? Kan jeg overhovedet bruge min triopo ge-3230x8c ?

Jeg havde også overvejet at købe et nyt objektiv, men hvis jeg har forstået det korrekt så vil det vist koste i omegnen af 5.000 kr. hvis det skal være det "rigtige" og det var måske også lidt overkill hvis jeg kunne bruge mit standardobjektiv. Hvis I mener jeg ikke kan det, må I gerne anbefale et objektiv :) Ellers modtages gode råd med kyshånd.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: At fotografere nordlys: spørgsmål til indstillinger og kulde

Indlæg af Bo Bjerre » 17 dec 2016 21:57 pm

Der er mange spørgsmål, men jeg svarer i flæng:
Når et kamera kommer fra varmen til kulden, der kondens normalt ikke et problem.
Afstand: Hvis du bruger en vidvinkel, er der ikke forskel på huse på 50m afstand og uendelig. Så Du sætter kameraet på manuel afstand, og stiller skarpt på hor isonten.
Nordlys fylder ret meget, så du bruger dit 18-55mm. For at sikre, at det tegner skarpt, vælger Du bl 5.6 eller 8. Det koster godt nok lukkertid, men på stativ har du tid nok.
At er kulfiberstativ skulle have problemer med kulde, kan jeg ikke forstå. Det skal jo bare stå stille. Jeg ville nok sætte kameraet på manulet alting og slå VR fra.
Jeg læser også manualer, men temperatur har aldrig været et problem for mine (Nikon) kameraer, så jeg vil ikke se det som et problem. De moderne lithium batterier har ikke væsentlige problemer med lave temperaturer. De gamle nikkel-batterier havde, og myterne lever længere end batterierne.
Anskaffelse af nytobjektiv? -jeg tror ikke det er nødvendigt. Tag ud i sen-skumringen, og test dit her i landet.
Tag en tur på Google med "aurora photography", der er MANGE gode råd og mange fine billeder,
https://www.dpreview.com/articles/82176 ... ern-lights
Bo //

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 17 dec 2016 22:33 pm

Feisols tanker om brug af stativer i frostvejr handler mere om at de støbte alu dele ikke er ligeså kulde tolerante som de fræsede. Kulfiber anvendes også i fly..
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
thingvalla
Rang: Bruger
Kamera: 5D MKIII

Indlæg af thingvalla » 18 dec 2016 00:35 am

Det lyder jo spændende med en tur til Finland. Mulighederne er jo størst mod nord og der ser du også de kraftigste nordlys. Indstillingerne kan være lidt forskellige afhængig af nordlysets karakter, og du vil sikkert også få flere forskellige svar. Jeg skal prøve at give mit svar ud fra det udstyr du har til rådighed.
1: Du skal bruge dit Canon 18-55mm, du skal sætte det på 18mm og bruge største blænde 3,5
2: Ja du skal sætte dit objektiv på uendelig, gå ud en aften og fokuser på fuldmåne, og noter hvor meget du har drejet focus-ringen. Der vil jo være stor sandsynlighed for at du får stjerner med på billedet og så er det jo rart at de er skarpe. Landskab/bygninger i billedet vil sikker have en så stor afstand at de vil være/virke skarpe i det svage lys. Husk at bruge manuel focus og slå image stabilisator fra. Prøv at tage nogle billeder en aften (der behøver ikke at være helt mørkt) inden du rejser og undersøg hvor højt at du kan stille din ISO værdi uden at du får for meget støj i billedet da det jo har stor betydning. Du skal helst op på en værdi på min. 800 eller mere. Hvis nordlyset ses svagt i horisonten har din lukkertid ikke så stor betydning, men er nordlyset kraftig og højt på himlen kan det bevæge sig meget hurtigt, og så vil en lang lukkertid gøre at det når at bevæge sig en del og kommer til at se ud som en stor grøn masse uden aftegninger. Prøv dig frem der er ofte tid nok til at eksperimentere. Prøv med 10, 20, 30 sekunder. Et andet godt råd er, skyd når månen er oppe. Måneskin lysner landskabet og bygninger så det ikke fremstår som sorte siluetter. Sne, som du nok ikke får problemer med er også med til at lysne jorden. Ved svage nordlys må du finde et meget mørkt sted, ved kraftigere kan du nøjes med at bevæge dig lidt udenfor byer.
3: Du beskytter dit kamera bedst ved efter at du har fotograferet, inden du går ind, at komme kameraet i en plast pose og/eller kamerataske og dade det varme langsomt op til stuetemperatur.
4: Evt is dannelse på front linsen kan du afhjælpe ved at bruge en håndvarmer som du sætter fast på objektivet, men pas på ikke at forskubbe focus-ringen.
Hvis du har lyst kan du se på min facebook side www.facebook.com/thingvallaphotography, jag har ca 15 nordlys billeder.

God rejse.

Ove

Everhex

Indlæg af Everhex » 19 dec 2016 10:22 am

Tak for jeres svar :)

Bo, mht. tripod, så skal sådan en fætter jo fragtes fra sted til sted, benene hives ud og pakkes ned igen. Masser af bevægelse.

thingvalla, du skriver jeg skal notere hvor meget jeg har drejet fokusringen. Mit standardobjektiv har ikke en fokusring men kun en zoomring (eller "objektiv uden afstandsskala" som brugermanualen kalder det). Vil det blive et problem eller hvordan får jeg så skarpe billeder?

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 19 dec 2016 11:24 am

Everhex skrev:Tak for jeres svar :)

Bo, mht. tripod, så skal sådan en fætter jo fragtes fra sted til sted, benene hives ud og pakkes ned igen. Masser af bevægelse.

thingvalla, du skriver jeg skal notere hvor meget jeg har drejet fokusringen. Mit standardobjektiv har ikke en fokusring men kun en zoomring (eller "objektiv uden afstandsskala" som brugermanualen kalder det). Vil det blive et problem eller hvordan får jeg så skarpe billeder?

Den yderste ring på objektivet er til manuel fokusering.

Slå live view til og tryk på zoom indtil 10x. Herefter drejer du fokus ringen top det står skarpt. Det er meget lidt der skal drejes når man nærmer sig fokus

Everhex

Indlæg af Everhex » 19 dec 2016 11:36 am

ChristianSH skrev: Den yderste ring på objektivet er til manuel fokusering.

Slå live view til og tryk på zoom indtil 10x. Herefter drejer du fokus ringen top det står skarpt. Det er meget lidt der skal drejes når man nærmer sig fokus
Wauv, jeg har haft så mange AHA-oplevelser de sidste par dage fordi jeg aldrig har sat mig ind i mit kamera - det her var en af dem. Mange tak :gogo: Jeg kan dog ikke se hvordan jeg kan følge Oves råd om at notere hvor meget jeg har drejet fokusringen, da den ingen fysiske mærkninger har og jeg kan heller ikke se den registrere det (i tal) på skærmen.

Brugeravatar
ChristianSH
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 19 dec 2016 12:25 pm

Du kan heller ik gøre det på den måde, da forholdene ændre sig. Brug metoden med liveview og zoom ind, så sikrer du dig det er skarpt hver gang. Resten af Oves råd er god vejledning

Brugeravatar
thingvalla
Kamera: 5D MKIII

Indlæg af thingvalla » 19 dec 2016 14:04 pm

Ja gør som Christian beskriver, så får du altid skarpe billeder.
Hvis det er muligt så orienter dig så du har en ide om hvor du vil fotografere. En lille sø, det skulle være muligt at finde sådan en i Finland!, hvor vejen går tæt ved en sydlig bred, så du har fri udsyn med nord vil jo være fint.

Det vedhæftede billed er taget en lille time efter solnedgang, det er lysnet lidt i efterbehandling.

Billede

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 20 dec 2016 21:11 pm

Mange gode råd, så det er ikke nødvendigt med flere af den slags, men et par ting mangler, nemlig en pandelampe, den er uundværlig når man skal rode i tasken, og lige se på kameraet osv.
Måske lige det råd at dit stativ-hoved skal være drejbart i alle retninger og vinkler, helst et som en galge hvor kammeraet er ophængt i, og stativet skal være højt nok til at du ikke skal bukke dig, man bliver så træt i ryggen og huen kommer ned i øjnene :wink:
Og så det med tøj - du skal måske stå i kulden op til 10-15 min. af gange, så noget rigtig godt tøj og isolerede støvler, fødderne er det første man fryser.
Har prøvet det ved den norsk / Finske grænse i 30 minus grader, desværre så vi ikke nordlys den nat.
Rigtig god tur og vær forberedt på skuffelser, du skal ud alle de aftner du har mulighed for.
/ Peter Pan

Everhex

Indlæg af Everhex » 21 dec 2016 15:14 pm

Jeg har allerede en "Sirui k20x ball head" som jeg vil tage med, jeg håber den opfylder kravene.
Billede

Så selvom mit objektiv ikke har "infinity" så kan jeg stadig godt få skarp forgrund og baggrund (nordlys)?

Vi skal være i Finland i 7 dage og har ikke planlagt så frygteligt meget, derfor regner vi med at være ude alle aftenener / nætter. Jeg tror snart jeg har styr på det meste, er ved at lede efter fotovenlige vanter og overvejer nok en kombi af http://www.friluftsland.dk/handsker-og- ... over-mitt1 og nogle tynde indervanter med touchfunktion i pegefingeren.

Igen, tak for alle råd, der er mange ting jeg ikke havde tænkt på, så hold jer endelig ikke tilbage hvis I brænder inde med andre ting til sådan en amatør som mig.

Everhex

Indlæg af Everhex » 02 jan 2017 18:42 pm

Nu er det gået op for mig, at der findes "temperatursikre" memorykort, som f.eks. "SanDisk Extreme PRO" som er mere end dobbelt så dyre som de almindelige. Jeg har ikke set disse nævnt i de guides jeg har læst - kan jeg gå ud fra at mit almindelige SanDisk kort kan holde til de kolde temperaturer?

Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 02 jan 2017 19:42 pm

Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar