Hvordan komprimeres webshop-fotos optimalt?

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Cristian2
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 1000D

Hvordan komprimeres webshop-fotos optimalt?

Indlæg af Cristian2 » 11 nov 2018 17:42 pm

Jeg er ved at sætte mig ind i at få lavet en webshop til min samlever. Woocommerce-temaet er Savoy.nordicmade. (Jeg forsøger i første omgang have en forståelse for hver proces, så jeg ikke kaster mig for tidligt ud i dem).

Temaet er på plads, og billederne er lavet. Så nu skal de ind på shoppen. Men de skal selvfølgelig komprimeres for at optimere hastigheden på sitet.

Jeg har ladet mig fortælle, at jeg kan nøjes med at gøre det i PS eller Gimp, under "Save for web".
Så først vil jeg gerne have bekræftet eller aflivet denne påstand:

"Hvis et org. billede på feks. 10mb komprimeres til feks. 2,5 mb i PS vil dette billede åbne hurtigere på nettet, uanset hvilket andet program du bruger til at komprimere med (stadigt 10 mb til 2,5 mb). Det, der er gemt i PS, (Save for web) er altid hurtigere."

Mine spørgsmål er således:
1. Giver det ingen ekstra-effekt at komprimere mere end ét sted? Dvs. jeg skal IKKE gøre det i PS/Gimp, hvis jeg først har gjort det i et komprimerings-program på nettet?

2. Jeg er ikke sikker på, om denne hjemmeside (savoy.nordicmade) automatisk komprimerer billederne eller man selv skal gøre det, når de lægges ind. Eller det er måske uvæsentligt i denne her forbindelse?

3. I fald du anbefaler, at jeg benytter komprimerings-programmer på nettet - har du så et forslag til fordelagtige steder, eksempelvis hvor jeg kan komprimere mange images ad gangen (fx comprimizingimages)?

4. Er det noget, der kan svare sig at betale for - jeg mener, holde sig fra gratis løsninger da kvaliteten her er for ringe?

Jeg kan se på youtube, at man kan betale sig fra komprimering:
https://www.youtube.com/watch?v=7FsYIwFho40&t=940s

5. Jeg går ud fra, at jeg skal eksperimentere mig frem til hvad der går an mht opløsning, fx 70 %. Ikke sandt?

Mange tak for hjælpen!

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Hvordan komprimeres webshop-fotos optimalt?

Indlæg af niels.hr.hansen » 12 nov 2018 18:16 pm

Selvfølgelig betyder filstørrelsen noget for hvor hurtigt billederne overføres til brugeren, så et 10 Mb billede tager længere tid at overføre end et 1 Mb billede. Hvor hurtigt det så åbnes afhænger i høj grad af hvor stort billedet er og hvor meget det skaleres i forhold til den endelige visning.

Det første du skal gøre er at resize billederne til noget nær den størrelse de rent faktisk skal vises i, ikke noget med at uploade 6000x4000 billeder. Beskær og skaler til noget fornuftigt fx. 1000x667 pixels eller 1920*1280. Når du gemmer billederne fra PS/Gimp vælger du en rimelig kvalitet 90-95%. Så får du nogle billeder der vil loade hurtigt hos brugeren.
Ved en kvalitet på 90 får jeg 750-900 kb for et 1920x1280 billede og det vokser til det dobbelte ved en kvalitet på 95. Ved direkte sammenligning kan jeg godt se forskel, men til en webshop vil jeg mene 90 er godt nok.

Den Wordpress plugin der omtales i videoen kører automatiseret billedoptimering og konverterer billederne til WebP, som kan give væsentligt mindre filstørrelser (reduktion til 14-25% har jeg set eksempler på) med samme billedkvalitet.
Der er ingen garanti for at shortpixel er bedre end gratis alternativer, men det kan være webshop leverandøren accepterer shortpixel og andre ikke.

Hvis en side indeholder mange billeder kan det være en fordel med pluginet, hvis den indeholder færre (<20) kan forsøg med størrelse og kvalitetsfaktor sandsynligvis klare det.

Savoy. bruger ikke bare billedkomprimering, den optimerer også på måde hele siden og sitet loades på. Pluginen hedder wp-rocket.

Hvis du er i tvivl, så er WP rimeligt tilgivende i forhold til at udskifte plugins, så du har mulighed for at test forskellige plugins.

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 12 nov 2018 19:27 pm

Hej,

Det allernemmeste er, at du installerer Plugin'et Shortpixel Image Optimizer i din WordPress installation.

Her oploader du bare billedet, og så komprimerer Shortpixel efter nogle valg om det skal være tabsfri optimisering eller hurtige loadtider.

Det virker helt perfekt, og du skal ikke tage stilling til noget ved opload.

https://shortpixel.com/
Med venlig hilsen
Erik

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 13 nov 2018 16:35 pm

Er lige med på en lytter ;-)

Det er vel ikke nok at plugin'et komprimerer billederne til visning af websiden ?

Hvis man uploader 200 billeder eller flere der hver fylder 10 Mb kan man jo hurtigt fylde pladsen på ens web-hotel op ?

Som jeg ser det er det vel et både og.....altså lidt det som Niels er inde på ?

/preben

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 13 nov 2018 18:24 pm

nikon skrev:
13 nov 2018 16:35 pm
Er lige med på en lytter ;-)

Det er vel ikke nok at plugin'et komprimerer billederne til visning af websiden ?

Hvis man uploader 200 billeder eller flere der hver fylder 10 Mb kan man jo hurtigt fylde pladsen på ens web-hotel op ?

Som jeg ser det er det vel et både og.....altså lidt det som Niels er inde på ?

/preben
Det vælger man i Settings. Man kan vælge om man vil gemme originaler i en Backup-folder. Hvis ikke, så gemmes kun de optimerede billeder med mindst mulige størrelser.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 13 nov 2018 18:31 pm

Jeg styrer dette website, og alle billeder der er brugt på sitet er komprimeret med ShortPixel. Det virker bare.
https://veterantoget.dk/
Med venlig hilsen
Erik

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 13 nov 2018 20:03 pm

OK...tak.

Ja...din hjemmeside kører fint ;-)

Jeg plejer at lægge billeder op på mit site som er komprimeret i Photoshop til mellem 300Kb og 1,2Mb....det giver ca 160 Mb i alt....og det er 8 gallerier med mellem 5 og 73 billeder i hver......og jeg synes det kører OK hurtigt.

Jeg bruger det plugin der hedder NextGEN gallery på min WordPress hjemmeside.

Hvilket galleri bruger du / I ?

/preben

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 13 nov 2018 20:47 pm

nikon skrev:
13 nov 2018 20:03 pm
OK...tak.

Ja...din hjemmeside kører fint ;-)

Jeg plejer at lægge billeder op på mit site som er komprimeret i Photoshop til mellem 300Kb og 1,2Mb....det giver ca 160 Mb i alt....og det er 8 gallerier med mellem 5 og 73 billeder i hver......og jeg synes det kører OK hurtigt.

Jeg bruger det plugin der hedder NextGEN gallery på min WordPress hjemmeside.

Hvilket galleri bruger du / I ?

/preben
Ja, det kører fint. Galleriet hedder Envira.
Det er nok hverken bedre eller ringere end NextGen.

https://enviragallery.com/
Med venlig hilsen
Erik

Cristian2

Indlæg af Cristian2 » 14 nov 2018 00:23 am

Tak for alle svarene!

Min konklusion er således: Jeg skalerer billederne ned - men dropper "Save for web" i PG/Gimp.
Jeg vælger i stedet, fx (som har fået flest højeste ratings på nettet): https://imagify.io/pricing.

Men ... en pris på 5-70$ hver måned for at compresse ens billeder lyder umiddelbart dyrt for mig - eller det er måske det man skal ryste op med for dét plugin?

Dvs., at følgende forslag til free plugins ikke er værd at satse på?:

https://enviragallery.com/9-best-free-i ... mpression/

Det vil jeg gerne lige have afklaret først :-)

NB
Jeg har til webshoppen ca. 800 jpg-billeder på samlet i alt ca. 200 mb (fordelt i 4 grupper - hvert billede er ca 1280x1588 px).

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 14 nov 2018 11:01 am

Cristian2 >

Jeg har en webshop hvor jeg sælger plakater:
https://www.eventyrplakater.dk/

Når vi snakker produktbilleder, har jeg valgt ikke at have billeder måler over 800 pixels i nogen retning. Dette for at forhindre at de kan gengives på tryk i høj kvalitet, da det jo er plakater jeg sælger.

Hvis det derimod havde været eks. de små vedhæng af fugle i træ jeg har lavet, ville jeg køre op i 1200 pixels på længste led. Det er mere end rigeligt til at en kunde kan bedømme udseendet på produktet, og mange har ikke skærme der kan vise over 1080 pixels i højden alligevel.

Jeg gemmer med Photoshops "Save For Web" da den fjerner alle metadata og xmtp headers; dem er der ikke brug for i en webshop.

Mit mål er at ingen produktbilleder (udover site banners) må være over 300 kB pr. stk., da siden ellers hurtigt kan blive for tung, især for mobile enheder - både hvad angår trafik/hentning men også rendering (nogle enheder har ikke så meget RAM).

Jeg ville aldrig i mine vildeste fantasier betale for at få komprimeret mine billeder.

Hvis du har 800 billeder der skal komprimeres ens, ville jeg lave et batch job - enten i Photoshop eller det gratis XnView, som er lidt hurtigere at danse med end Photoshop, der godt kan være lidt tung i bagpartiet.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 15 nov 2018 15:41 pm

ImageMagick kan også klare opgaven med at batch behandle billederne, den er gratis. Men erkendt den er lidt tungere at skrive et batch til end at lave fx en overvåget folder i Photoshop.

Cristian2

Indlæg af Cristian2 » 15 nov 2018 21:12 pm

De seneste indlæg sætter tingene i nyt perspektiv, (Jakob!)
(Billederne er alle 1280 x 1588 px, netop den maksimale størrelse som brugerne skal kunne zoome det enkelte fotos op til).

Planen er derfor justeret til følgende:
A. Jeg kører alle images igennem "Save for Web" samt "batch-komprimering" i Gimp eller XnView - lige til hvad jeg vurderer er den visuelle tolerance-grænse.

B. Jeg loader derefter alle billeder op på webshoppen.

C. Derefter tester jeg fx "Imagify". Om dette giver en hastigheds-forøgelse som står i rimeligt mål med den månedlige udgift.

Fornuftigt?

NB
Det forlyder, at det er en desideret dårlig idé at fortage alle tre billedbehandlinger på samme fotos:
(1. "Save for Web" - 2. "batch-reducere" til fx 70-95 % - og 3. "Komprimere via fx Imagify")
Det skulle være enten eller.
Er det korrekt?

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 16 nov 2018 11:23 am

Jeg er overbevist om, at du kan få Save for Web funktionen tilpasset, så den sætter samme kvalitetsfaktor som det du vil i trin 2. Hele møllen med at tage billede i original opløsning, skalere til ønsket størrelse, fjerne exit og gemme med ønsket kvalitet kan batches til én proces.
Hvis du har gjort det tror jeg ikke der er nogen effekt af at benytte fx Imagify. Billederne skal jo fra dit website til Imagify, behandles der og så ud til brugeren. Den ekstra trafik kræver at de kan skrælle en god portion data af, det kan de nok ikke hvis dit behandlingslflow fungerer.

Besvar