Om GIMP: Det gratis alternativ

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Smukke Hugo
Rang: Bruger
Kamera: Pentax K5

Re: Om GIMP: Det gratis alternativ

Indlæg af Smukke Hugo » 05 jan 2012 00:29 am

Hvis det er en version, du har distribueret til eleverne lyder det som om problemet ligger hos dig.

Det eneste jeg kan siger er, at jeg kan huske at det tog laaang tid før programmet var igennem den proces. Men det kører altså og jeg har og har haft det installeret på flere maskiner uden problemer. Måske du bare ikke har været tålmodig nok?

Ellers prøv at downloade en tidligere version.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 05 jan 2012 08:05 am

Hvis du kigger her http://www.partha.com/, så har de en del fuldt funktionsdygtige betaversioner af GIMP - Blandt andet 'portable GIMP' - det kan installeres på en USB stick og køres på en hvilken som helst maskine direkte fra sticken - Hvis nu dine elever installerede programmet på hver sin stick, kunne de også tage deres præcise opsætning med hjem og arbejde videre på den!! Det ville være smart i mit hovede.

Brugeravatar
Allan Bojesen
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Nikon D90 / Canon S90
Geografisk sted: Århus
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Allan Bojesen » 05 jan 2012 09:32 am

ybgnyl skrev:Har flere gange forsøgt at installere Gimp på min bærbare med windows 7. Den henter fint og installerer fint, men når jeg vil starte programmet, går processen i stå, når programmet er ved at "undersøge nye udvidelsesmuligheder". Jeg har forsøgt jævnligt de seneste to måneder, men problemet er og bliver det samme.

Jeg har i forvejen masser af programmer til billedbehandling, men vil gerne kunne bruge Gimp sammen med mine elever på et fotoholde, hvor de så har en billig billedbehandler. Eleverne har heller ikke været i stand til at installere, så det virker.

Er der nogen, der kan hjælpe?
Når hverken dig selv eller eleverne kan ende op med en korrekt installation må fejlen åbenlyst ligge i installationsfilerne. Du kan jo ved fejl have downloadet en version til development eller endda mac eller linux, selvom jeg ikke tror de sidste 2 vil lade sig installere på en win-maskine.

Den seneste staple version til win kan downloades her http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html
Mange hilsner
Allan

Sendt fra min pc

Brugeravatar
ybgnyl
Kontakt:

Indlæg af ybgnyl » 05 jan 2012 10:31 am

Hej og tak for jeres mange input og forslag.

Nu lykkedes det - det var Bullguard, der drillede. Det gør det ikke mere!

Nu skal jeg så til at afgøre, om det er GIMP eller Paint.NET, eleverne skal bruge. Umiddelbart er Paint.NET det lettest tilgængelige, men omvendt er der vist flere muligheder i Gimp. På sigt vil jeg opfordre mine elever til at købe en version af Photoshop Elements.

Udviklingen er gået væk fra stationære computere, hvor skolen kunne have programmerne til at ligge. Så der er opstået et tomrum nu her, hvor eleverne kommer med deres egne maskiner - og jeg ved jo godt, at en god stationær med god skærm er nummer et, men eleverne elsker at være mobile og fleksible. Derfor har jeg brug for et gratis alternativ, som kan mere end Picasa, der ellers er OK til en indledende introduktion til billedbehandling. Og så er det let at lave flotte collager i det program.

Igen: Tak for hjælp og råd.

dawin
Rang: Nyankommen
Kamera: EOS 550D
Geografisk sted: aarhus
Kontakt:

Indlæg af dawin » 16 jan 2012 05:39 am

Jeg har haft brugt GIMP som maineditor i over 1 år og vænnede mig aldrig rigtigt til det. Var konstant frustreret over begrænsninger, umulige genvejstaster og var tæt på at smadre min computer flere gange. I det hele taget kører programmet ikke så lækkert og flydende som photoshop. Jeg er tilbage på PS vognen! - men gimp fik da en fair chance

Brugeravatar
tuxx
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Syddanmark
Kontakt:

Indlæg af tuxx » 16 jan 2012 16:52 pm

Hvis man er vant til Photoshop er Gimp nok ikke sagen.

Men jeg synes også det er omvendt. Nu har jeg brugt Gimp i årevis da jeg ikke har haft 8000,- der stod software på. Hvis jeg sidder ved en maskine med Photoshop så kegler jeg rundt - især layer masks er helt fucked up i Photoshop. Af hvad jeg er vant til altså.

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony

Indlæg af jens ole » 16 jan 2012 17:18 pm

dawin skrev:Jeg har haft brugt GIMP som maineditor i over 1 år og vænnede mig aldrig rigtigt til det. Var konstant frustreret over begrænsninger, umulige genvejstaster og var tæt på at smadre min computer flere gange. I det hele taget kører programmet ikke så lækkert og flydende som photoshop. Jeg er tilbage på PS vognen! - men gimp fik da en fair chance
Man kan vel forvente at PS er bedre end gimp, da Gimp er gratis og PS koster flere 1000 kr. Man skulle nok istedet sammenligne med Element, som jeg forøvrigt ville foretrække frem for gimp, da jeg også synes Gimp er et snørklet og besværligt program. Skal man bruge det i undervisning vil man nok bruge en del tid på at lære elever at bruge programmet. Så hvis eleverne er begyndere er Paintnet måske det bedste program. Det minder også meget i sin opbygning om Element.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
livefoto
Kamera: Nikon D3200, Nikon D800, Nikon D700, Nikon N6006
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af livefoto » 16 jan 2012 17:27 pm

jens ole skrev:
dawin skrev:Jeg har haft brugt GIMP som maineditor i over 1 år og vænnede mig aldrig rigtigt til det. Var konstant frustreret over begrænsninger, umulige genvejstaster og var tæt på at smadre min computer flere gange. I det hele taget kører programmet ikke så lækkert og flydende som photoshop. Jeg er tilbage på PS vognen! - men gimp fik da en fair chance
Man kan vel forvente at PS er bedre end gimp, da Gimp er gratis og PS koster flere 1000 kr. Man skulle nok istedet sammenligne med Element, som jeg forøvrigt ville foretrække frem for gimp, da jeg også synes Gimp er et snørklet og besværligt program. Skal man bruge det i undervisning vil man nok bruge en del tid på at lære elever at bruge programmet. Så hvis eleverne er begyndere er Paintnet måske det bedste program. Det minder også meget i sin opbygning om Element.
Mvh. Jens Ole
måske, men så kan man også forvente at gimp er bedre end ps da der er flere hoveder med til at udvikle det.

skal vi fortsætte med samme analogi så er windows bedre end mac os fordi gates har solgt flere windowslicenser, farari laver bedre biler end mercedes, android er bedre end iphone da google har flere penge osv.

med andre ord tror jeg bare at lommefilosofi skal pakkes langt væk

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony

Indlæg af jens ole » 16 jan 2012 18:28 pm

livefoto skrev:
jens ole skrev:
Mvh. Jens Ole
måske, men så kan man også forvente at gimp er bedre end ps da der er flere hoveder med til at udvikle det.

skal vi fortsætte med samme analogi så er windows bedre end mac os fordi gates har solgt flere windowslicenser, farari laver bedre biler end mercedes, android er bedre end iphone da google har flere penge osv.

med andre ord tror jeg bare at lommefilosofi skal pakkes langt væk
Farrai er da bedre end Mercedes og androidtelefoner er bedre end iphones og jeg foretrækker også windows frem for Mac styresystemer, så hvad er problemet.
Mvh. Jens Ole

SiKri
Kamera: Canon 1000D

Indlæg af SiKri » 25 jun 2012 22:57 pm

Hey alle

Jeg har brugt GIMP (2) i lidt tid, og var ret glad for, at der befandt sig en guide her på siden!
Efter lidt læsning gik det op for mig, at det ikke var GIMP, men PS som blev beskrevet...
Er det en fejl på min computer, eller er der gået et eller andet galt....?

- Simon

Andcor
Kamera: Nikon D90
Kontakt:

Indlæg af Andcor » 06 aug 2012 13:31 pm

Hmm. Jeg skulle lige til at skrive at det da rigtigtnok er gimp der er beskrevet og ikke Photoshop fordi jeg tidligere har læst guiden og overvejet at supplere den. Men så tænkte jeg at jeg nok hellere lige måtte tjekke inden jeg skråsikkert sagde at du tog fejl og må desværre give dig ret. Jeg ved ikke om der er sket en fejl på siden i forbindelse med noget database recovery eller noget, men det ser rigtigtnok ud til at Gimp guiden er væk.
Dog vil jeg også sige at det nok også ville være på tide at den blev opdateret da Gimp har udviklet sig meget siden den blev skrevet.

Verushka
Rang: Lærling
Kamera: fujifilm x100s

Indlæg af Verushka » 23 nov 2013 00:32 am

Nu er jeg nået til at synes at gimp forstår mig bedre end de andre prøveversioner og gratis efterbehandlingsprogrammer som jeg har hentet til en mac, så den vil jeg gerne sætte mig mere ind i.
Men den bruger ufraw som ikke kan forstå raw filer fra fujifilm x100s.

Spørgsmålet er om man kan få gimp til at bruge dcraw istedetfor, så den kan læse .raf filerne direkte.

Alternativt kunne jeg godt bruge en god kommandolinje til dcraw, så billedet er intakt efter det er konverteret til et format som gimp kan forstå. Uden options kommer metadata ikke med. Jeg ved f.eks. ikke om jeg har brug for 16 bits pr. farvekanal eller om 8 er fint nok.

Brugeravatar
fotomorten
Kamera: iPhone 5
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Indlæg af fotomorten » 30 maj 2014 03:44 am

Er der nogen mac brugere der kan rapportere hvor stabilt GIMP kører? jeg havde det for et par år siden, men blev SÅ irriteret da det ca hver 10. gang craschede uden begrundelse. Det lukkede bare :/ men hvis det er blevet bedre kunne det være man skulle tjekke det ud igen. Bruger pt photoshop elements..

Brugeravatar
fotomorten
Kamera: iPhone 5
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Indlæg af fotomorten » 30 maj 2014 03:46 am

Skulle måske lige nævne at det var på en macbook årgang 2010... og nu kører jeg macbook pro fra sidste år (retina)

Brugeravatar
Jacob A.
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af Jacob A. » 30 maj 2014 08:04 am

Et billigt alternativ er Pixelmator, du kan finde i Mac App Store. Udviklet til Apple maskiner

Besvar