Om GIMP: Det gratis alternativ

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 24 apr 2008 10:10 am

k s >
GIMP kan ikke i sig selv konvertere RAW; det kræver eks. RAW Therapee, der også er gratis - og iøvrigt leverer et pænere resultat for ihvertfald Sony og Nikon kameraer, end Adobe Camera RAW.

Prøv evt. at tjekke grains for ISO 800 og opefter, formedelest 1600 og opefter - jeg går ud fra du har et Nikonkamera... :)

Så ja, der er stor forskel på hvordan RAW converters fungerer og kvaliteten i deres output; men GIMP er ikke relateret til den snak :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
mogensjaeger
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Olympus E-3
Geografisk sted: Valby

Indlæg af mogensjaeger » 24 apr 2008 13:33 pm

Tutorials til Gimp

Der findes også en række video-podcasts (for dem der kan lidt engelsk :wink: )
De kan hentes/ses her: http://meetthegimp.org/category/gimp-video-tutorial/
Til højre er der et link til "Getting the older shows", hvor han gennemgår hvad der er behandlet i de enkelte afsnit, som naturligvis hentes ved at klikke på f.eks. "Episode 1".

Jeg vil ikke sige at alle skal starte forfra i kronologisk rækkefølge, men er man relativt ny til billedbehandlig vil det være en god start. Han referer til, og bygger videre på tidligere afsnit, men sådan er det vel med al "undervisning"
mvh mogens

k s
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af k s » 24 apr 2008 18:20 pm

jakobdam skrev:k s >
GIMP kan ikke i sig selv konvertere RAW; det kræver eks. RAW Therapee, der også er gratis - og iøvrigt leverer et pænere resultat for ihvertfald Sony og Nikon kameraer, end Adobe Camera RAW.

Prøv evt. at tjekke grains for ISO 800 og opefter, formedelest 1600 og opefter - jeg går ud fra du har et Nikonkamera... :)

Så ja, der er stor forskel på hvordan RAW converters fungerer og kvaliteten i deres output; men GIMP er ikke relateret til den snak :)
OK - så man skal først konvertere med RAW Therapee før man kan bruge GIMP - eller er det "integreret"/fungerer som plug-in?

Uanset hvad, er man jo afhængig af RAW-konverteringen og kvaliteten af denne.

Jeg har ikke prøvet RAW Therapee - pt. er jeg nået til konklusionen, at NX er den bedste blandt de, jeg har prøvet (ja - jeg har et Nikon D300) - og netop mht. billeder v. høj ISO, synes jeg, at det fungerer rigtigt godt ligesom det spiller optimalt sammen med indstillingerne i kameraet. I princippet kan man sætte alle parametre som om man tog billederne i JPG - disse indstillinger gemmes i metadata. NX vil så som standard bruge dem i konverteringen, men man kan gå ind og ændre dem efterfølgende, hvis man ønsker det. Dermed kan man reelt batch konvertere alle sine filer og nøjes med at behandle nogle få manuelt efter at have gennemset resultatet. Det er der mig bekendt ikke andre RAW-convertere der kan, da de ikke læser Nikons egne data. Samtidig spiller NX sammen med D300 og Nikons objektiver - bl.a. med hensyn til at fjerne fortegninger og chromatisk abberation.

Til gengæld er der meget andet, som NX ikke er egnet til mht. efterfølgende redigering - her bruger jeg så PSE, men GIMP kunne så være en anden mulighed (som jeg blot ikke har prøvet endnu).

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 24 apr 2008 18:22 pm

k s >
Man kan godt integrere det, mange foretrækker et andet plugin som jeg lige har glemt navnet på (sidst jeg prøvede det kunne det dog ikke vise i 100%, så det droppede jeg hurtigt igen)... :)

Mht. at fjerne kromatisk aberration kan de fleste gøre det - dog udfra analytiske metoder og ikke prækendskab, og så er fortegning sværere at finde i RAW converters... :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

k s

Indlæg af k s » 24 apr 2008 20:20 pm

jakobdam skrev:k s >
Man kan godt integrere det, mange foretrækker et andet plugin som jeg lige har glemt navnet på (sidst jeg prøvede det kunne det dog ikke vise i 100%, så det droppede jeg hurtigt igen)... :)

Mht. at fjerne kromatisk aberration kan de fleste gøre det - dog udfra analytiske metoder og ikke prækendskab, og så er fortegning sværere at finde i RAW converters... :)
OK!

NX (og D300/D3) fjerner kromatisk aberration automatisk - det sker helt uden at man selv behøver at overveje noget og fungerer perfekt. Jeg har ikke kendskab til at andre programmer kan gøre det samme - og da det er en egenskab, der netop fremhæves i tests af D3(00) antager jeg, at der er en forskel (omend andre sikkert snart følger efter). Du kan se virkningen nederst på denne side: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD3/page21.asp
(her blot vist med kameraets indbyggede funktion v. JPG - NX gør det samme med RAW, men f.eks. ACR har ikke denne mulighed).

Mht. fortegning - tjah - NX er jo sådan set også et egentligt billedbehandlingsprogram - omend det mangler en del ifht. "rigtige" billedbehandlingsprogrammer, men netop ifht. det konvertering og "basal" behandling (kurver, lys/eksponering, beskæring, opretning af horisont, etc.) er det ret stærkt - hvis man har et Nikon. Til gengæld er det ikke just hurtigt....

mastermind

Indlæg af mastermind » 11 okt 2008 22:55 pm

Kan klart anbefale "Grokking the GIMP" (http://gimp-savvy.com/BOOK/index.html), dersom man vil have en intro til funktionaliteten i GIMP. Derudover findes der et utal af videoer på youtube.

Brugeravatar
Pawel
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 400D

Indlæg af Pawel » 12 okt 2008 08:03 am

Super tråd.. er lige hoppet over til Gimp da jeg ikke gider betale så mange penge for PS...
Pawel

rustkongen
Rang: Veteran
Kamera: 1
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af rustkongen » 27 dec 2008 22:09 pm

Jeg sidder lige og leger med foto redigering for første gang i GIMP og det går egentligt rimeligt... Hvad hedder det man bruger til at give huden "massipan effekt" ???

Brugeravatar
Corgan
Kamera: Canon EOS 50D
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af Corgan » 27 dec 2008 22:15 pm

rustkongen skrev: Hvad hedder det man bruger til at give huden "massipan effekt" ???
Jeg ved ikke om der findes et dedikeret plugin til marcipan hud, jeg bruger selv GREYCstoration som er et plugin du skal hente og installere. GREYCstoration bruger jeg til at fjerne støj, men det er vel næsten det samme :)
Det kan dog trække tænder ud, for det er en rimelig effektiv algoritme det bruger, men resultatet plejer også at blive lækkert! :)

rustkongen

Indlæg af rustkongen » 27 dec 2008 22:24 pm

Hvordan ligger man de plugin ind i Gimp? har hentet den som zip fil og pakket den ud?

Brugeravatar
Corgan
Kamera: Canon EOS 50D
Geografisk sted: Trekantsområdet

Indlæg af Corgan » 27 dec 2008 22:41 pm

Puha er der ikke en readme fil måske? Jeg bruger det selv i Ubuntu, så jeg er temmelig sikker på at fremgangsmåden ikke er den samme som i Windows. Og jeg sidder ikke lige ved min redigeringsmaskine nu, så jeg kan ikke lige tjekke en evt. readme.
Jeg mener der er en install fil, men er ikke 100 % sikker...

rustkongen

Indlæg af rustkongen » 27 dec 2008 22:42 pm

Der er en exe fil men jeg kan sgu ik få det til at fungere... der er en readme men ingen oplysninger om hvad man skal gøre ved den :S

Brugeravatar
Lillith
Kamera: Nikon D90
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Lillith » 27 dec 2008 22:44 pm

rustkongen

Indlæg af rustkongen » 27 dec 2008 22:49 pm

Kan sgu ik få det til at fungere... det er da også bare lavet på den mest besværlige måde overhovedet :S

Brugeravatar
Lillith
Kamera: Nikon D90
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Lillith » 27 dec 2008 22:54 pm

okay, jeg har ikke poblmer når jeg har ulgt den vejledning

har du husket at genstarte gimp ?

Besvar