Fjern støj/korn fra billeder...

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
SirLonewolf
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Sony DSLR-A200

Indlæg af SirLonewolf » 26 nov 2008 23:24 pm

Ja, det har jeg hørt :P

Men grunden til det blev så slemt, var fordi jeg eksperimenterede lidt med nul blitz og lidt højere iso.
Jeg ved jo ikke så meget om det, så jeg afprøver nogle gange nogle ting, uden at vide re meget om hvad jeg laver :P
Mvh
.::. SirLonewolf .::.

Total Nybegynder...så bær over med mig :O)

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Noiseware

Indlæg af Henrik9 » 08 jan 2009 14:04 pm

Jeg har også programmet Noiseware, men det har jeg fået gratis, men det er nok ikke PRO-versionen! Hvorfor bliver billeder, behandlet med Noiseware ca. 3/4 mindre! Tilsyneladende uden den store kvalitetsforringelse (uden at jeg dog har undersøgt dette nærmere!)
Henrik
:roll:

Brugeravatar
Henrik K Kristensen
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: 5D + GX7
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Noiseware

Indlæg af Henrik K Kristensen » 08 jan 2009 14:13 pm

Henrik9 skrev:Jeg har også programmet Noiseware, men det har jeg fået gratis, men det er nok ikke PRO-versionen! Hvorfor bliver billeder, behandlet med Noiseware ca. 3/4 mindre! Tilsyneladende uden den store kvalitetsforringelse (uden at jeg dog har undersøgt dette nærmere!)
Henrik
:roll:
'

Hvis du mener hvor meget billedet fylder fysisk:
Detaljer fylder - hvis du gemmer to lige store billeder hvor det ene er helt hvidt vil det fylde mindre end billedet af en skov med træer og blade.

Støj er, hvadenten man vil det eller ej, detaljer i billedet. Ved at "glatte" det lidt ud kan det komme til at fylde mindre. I princippet kan du få en himmel til at være ren blå uden detaljer - hvorimod den med noise er "detaljeret"

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 08 jan 2009 15:10 pm

OK! Ja, der er nok forsvundet lidt ved denne behandling!
TAK for svaret!

Brugeravatar
Dolowy
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony A300 + Panasonic TZ3

Indlæg af Dolowy » 02 feb 2009 01:20 am

Er det muligt at reducere støj på en helt række billeder på én gang? Jeg har fx. 172 billeder, som jeg skal have kørt noget støjreduktion på da jeg synes der er for meget støj på billederne ved ISO 400 som jeg har skudt dem på.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 02 feb 2009 10:12 am

Du kan lave en action i PS og så køre en batchkørsel med den, men er det den samme styrke støjreduktion på alle billeder? Jeg skal altid rette til hver gang.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

Brugeravatar
Dolowy
Kamera: Sony A300 + Panasonic TZ3

Indlæg af Dolowy » 02 feb 2009 10:56 am

Jeg har kun prøvet at bruge Neat Noise og så lave en autoprofile og så køre den på billedet. Kan godt være jeg lige skal lege lidt mere med det og rette til, til hvert enkelt billede :)

Birkkromann
Rang: Lærling
Kamera: Canon Eos 30D sukker stadig efter 5D Mk. II

Re: Fjern støj/korn fra billeder...

Indlæg af Birkkromann » 05 aug 2009 14:37 pm

Hvorfor ikke bare udnytte de muligheder, der er i Photoshop ?
Som f.eks Reduce Noise ?
Jeg har aldrig haft brug for at bruge "fine" plug-ins til at komme af med den støj, der eventuelt kunne have sneget sig ind på billeder ..

Jeg tiljøjer faktisk hellere støj, end jeg fjerner den, men det er en helt anden sag :)

Birkkromann
Kamera: Canon Eos 30D sukker stadig efter 5D Mk. II

Indlæg af Birkkromann » 05 aug 2009 14:41 pm

Dolowy:
Du kunne også bruge Adobe Lightroom. Alt efter hvor støjen er, kan du trække skyderne mod højre i enten Luminance og Color eller begge i Develop og så lave det til et preset og bruge det på de billeder, der nu har brug for det ..

Generelt er det ikke den bedste idé at gøre det på alle billederne samtidig med mindre billederne minder om hinanden ..

Brugeravatar
Canon_Fodder
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon

Indlæg af Canon_Fodder » 05 aug 2009 14:45 pm

Hey.

Jeg har lige fået mig Noise Ninja og det er sgu´ lækkert og rimeligt imponerende at arbejde med. Har en fin unsharp mask funktion osse.

Der er mange indstillingsmuligheder og programmet kan balndt andet osse batche. Det er både som stand-alone program og som Plug-In til Photoshop.

Glæder mig lidt til at blive en "ørn" til det - så jeg kan få renset nogen af mine koncertbilleder.

Simon.

Simon.

Brugeravatar
Stine Arnholtz
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 5D Mark II
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Stine Arnholtz » 11 sep 2009 15:20 pm

jakobdam skrev:Flg. programmer kan hjælpe dig til effektivt at fjerne støj fra din billeder. Algoritmerne er efterhånden blevet så veludviklede at det bestemt er værd at anbefale disse programmer, frem for at man bruger uanede mængder af tid i Photoshop...

NeatImage

Link: http://www.neatimage.com/

NeatImage kan downloades i en gratis version, hvor man kan gemme ud i JPG. I betalingsversionerne kan man endvidere gemme i TIFF og BMP. NeatImage har specifikke "noise-profiles" til mange individuelle kameraer. PLUS-versionerne fungerer desuden som plugin til Adobe Photoshop.

GrainSurgery

Link: http://www.visinf.com/

GrainSurgery kan ligeledes downloades i en gratis version. Beregningerne går noget hurtigere end hos NeatImage.

NoiseNinja

Link: http://www.picturecode.com/

NoiseNinja kan også downloades i en gratis version - også her går beregningerne noget hurtigere end hos NeatImage.

PictureCooler: DeNoiser

Link: http://denoiser.shorturl.com/

Selvstændigt program til at fjerne støj med - gratis og godt! Jeg har desværre ikke fået det testet endnu op imod de andre støjfjerner programmer, så jeg kan ikke sige så meget om ydelsen - men det ser utroligt lovende ud! :)

Kunne jeg gifte mig med Neatimage så gjorde jeg det! Det er SÅ fantastisk. :love:
Hvis folk gerne vil se hvordan det virker, så hop ind og se de billeder jeg har taget af Tine - de har alle fået en tur med Neatimage :wink:
/Stine Arnholtz

http://www.CalaArt.dk

Moments Can Last Forever

HA73
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Hasselblad H2 + PhaseOne P30+

Indlæg af HA73 » 04 okt 2009 17:20 pm

Stine (og i øvrigt nogle af i andre): Nogle af dine skud af Tine er taget på relativt høj iso - men med studielys.. Kunne du ikke bare ha skudt det på iso 100 og undgå støjen som du derefter fjerner med NI? Eller bruger du den også for at få renset hud i samme ombæring?

Jeg synes mange af resultaterne den slags programmer gir, er med til at give et ekstremt digitalt look og lidt for overgjort..

Ha en dejlig søndag
Henrik

Brugeravatar
Stine Arnholtz
Kamera: Canon 5D Mark II
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Stine Arnholtz » 05 okt 2009 09:31 am

HA73 skrev:Stine (og i øvrigt nogle af i andre): Nogle af dine skud af Tine er taget på relativt høj iso - men med studielys.. Kunne du ikke bare ha skudt det på iso 100 og undgå støjen som du derefter fjerner med NI? Eller bruger du den også for at få renset hud i samme ombæring?

Jeg synes mange af resultaterne den slags programmer gir, er med til at give et ekstremt digitalt look og lidt for overgjort..

Ha en dejlig søndag
Henrik

Ingen af mine billeder af Tine er taget i studielys, så forstår ikke helt din pointe
/Stine Arnholtz

http://www.CalaArt.dk

Moments Can Last Forever

Brugeravatar
explore
Challenger
Kamera: Canon EOS 5 D MII
Kontakt:

Indlæg af explore » 14 sep 2010 15:30 pm

Personligt bruger jeg NICK software Denoise 5, som virker upåklageligt og er nemt at arbejde med i CS5.
Mvh. Kent.

Brugeravatar
explore
Challenger
Kamera: Canon EOS 5 D MII
Kontakt:

Indlæg af explore » 12 okt 2010 02:07 am

Jeg bruger Topaz Denoise 5, som er helt suveræn til fjernelse af støj.
Meget nem at bruge, og kører som plugin til PS.
mvh. Kent.

Besvar