Gratis RAW converter

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
tvkartoffel

Re: Gratis RAW converter

Indlæg af tvkartoffel » 09 jan 2010 00:47 am

Cayx skrev:Okay det her er træls.. Har hentet fem forskellige raw convertings programmer, hvor det eneste der rent faktisk var ekstremt tilfredsstillende var reaconverter, men det er simpelthen for dyrt når der er andre muligheder.
Har så nu lige hentet Raw Therapee, men har jo så også Digital Photo Prof. som fulgte med kameraet, men i DPP kan jeg ikke få den til at konvertere flere af gangen?? Help.. Det er da virkelig bøvlet at gøre det manuelt en af gangen.. der må være et eller andet?
Og RT kan slet ikke finde mine raw filer..? Taget med et canon 40D i helt almindelig "raw" valgt i menuen.. suk..

Anyone?
Prøv at kigge her.

http://www.youtube.com/watch?v=ffRt2hhk0DM

Det er en simpel workflow tutorial til DPP

MVH
tvkartoffel

Brugeravatar
tuxx
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Syddanmark
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af tuxx » 09 jan 2010 00:49 am

Jeg vil også lige slå et slag for Bibble 5 Pro.

Godt nok ikke gratis, men hold damn et lækkert program. Det gør al fotoarbejde på Linux til en drøm. På Windows konkurrerer den med Lightroom. Mangler desværre nogle essentielle features som er på vej i v.5.1 (gratis opgradering) men ellers betydeligt rarere at arbejde med end Lightroom efter min smag. Jeg har prøvet begge dele over en længere periode og vil helt klart vælge Bibble 5 Pro og ikke kun pga. prisen.

Anyhow nu er Lightroom jo slet ikke et alternativ på Linux så valget er egentlig ret nemt for "os", men anyways :-)

Prøv det - måske du kan lide det, måske ikke. Det er den eneste raw-converter ud over Lightroom jeg synes er værd, at beskæftige sig med - uanset prisskilt. Personlig præference.

Poul R

Indlæg af Poul R » 09 jan 2010 00:57 am

Cayx skrev:men har jo så også Digital Photo Prof. som fulgte med kameraet, men i DPP kan jeg ikke få den til at konvertere flere af gangen??
Selct All > Tool

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 11 jan 2010 11:27 am

* RAW Studio til Linux er tilføjet listen
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
niklas
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Pentax K20D
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af niklas » 11 jan 2010 14:39 pm

Der er vist ingen der endnu har nævnt Fast Stone Image Viewer.
http://www.faststone.org/

Niklas
15-450mm og jeg kan stadig ikke nå!

Brugeravatar
Cayx
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Canon 40D
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Cayx » 31 jan 2010 17:31 pm

Undskyld mit langsomme svar.

Men jeg fandt noget der bestemt kunne bruges, så tak alle !
||~ Eagles may soar but weasels don't get sucked into jet engines.

http://xphotomania-c.deviantart.com/

carbonole
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 500D

Indlæg af carbonole » 15 apr 2010 08:36 am

Hvis man skulle have et RAW program til Mac, ligende RAW Shooter Essentials, hvad kan så anbefales?

Brugeravatar
Sille P
Rang: Veteran
Kamera: Canon 7D
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Sille P » 13 maj 2010 23:22 pm

Jeg arbejder med Mac og redigerer i Aperture 3 og (snart) photoshop.
Jeg tager billeder i Raw, men de bliver jo til jpg filer når jeg lægger dem ind i Aperture. Hvad kan jeg gøre så de forbliver i Raw? Er ved at blive skør over at de ændrer sig når jeg skal redigere...
Håber på hjælp..
Mvh

Sille P
sp-foto.dk

Brugeravatar
Ballesen
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Indlæg af Ballesen » 13 maj 2010 23:40 pm

Sille P skrev:Jeg arbejder med Mac og redigerer i Aperture 3 og (snart) photoshop.
Jeg tager billeder i Raw, men de bliver jo til jpg filer når jeg lægger dem ind i Aperture. Hvad kan jeg gøre så de forbliver i Raw? Er ved at blive skør over at de ændrer sig når jeg skal redigere...
Håber på hjælp..
Aperture arbejder på Raw filer som alle andre Raw konvertere. Først når du vælger at eksportere bliver de lavet om til JPEG, TIFF eller hvad du nu ønsker.

Hvad er det der får dig til at tro at Aperture laver dine Raw billeder om til JPEG?

tenergy05
Kamera: Nikon D7100 Nikon D70S
Geografisk sted: Kolding

Re:

Indlæg af tenergy05 » 23 jul 2010 15:28 pm

Scratch skrev:Hej er ret ny i det her Raw til Jpeg konvertering, når jeg konvertere inde i Raw Therapee bliver mine billeder helt misfarvet og rødlige. kan ikke lige finde ud af hvad pokker jeg gør galt, nogen der har nogen ideer ?
Konverterer man RAW filen om til JPEG efter billed behandling ?
Mister man ikke nogle detaljer og billed kvalitet ved dette ?
Fotografiske råd modtages :-)

Brugeravatar
PoulP
Geografisk sted: Holstebro

Re: Re:

Indlæg af PoulP » 23 jul 2010 22:25 pm

tenergy05 skrev:
Scratch skrev:Hej er ret ny i det her Raw til Jpeg konvertering, når jeg konvertere inde i Raw Therapee bliver mine billeder helt misfarvet og rødlige. kan ikke lige finde ud af hvad pokker jeg gør galt, nogen der har nogen ideer ?
Konverterer man RAW filen om til JPEG efter billed behandling ?
Mister man ikke nogle detaljer og billed kvalitet ved dette ?
Jo, jpeg er ikke så godt som raw til at indeholde detaljer, men der er ikke rigtigt nogle alternativer hvis man vil vise sine billeder på nettet eller på anden måde bruge det nemt.
På den anden side så er jpeg godt nok til mange gode fotografer til at gemme de færdige resultat i, selvom tiff helt klart ville kunne indeholde flere detaljer og data, så er afvejningen at jpeg er meget mere universelt anvendeligt.

Det som er sket for Scratch her er højst sandsynligt at der er gået ged i farvestyringen, det sker oftest hvis man vælger andet end srgb i sit kamera.
Selvom der er mange farverum som er "større" end srgb, så er de ikke "bedre", da de kræver mere håndtering hvis resultatet skal være bedre end bare at holde sig i srgb hele vejen.
Mvh. Poul Pedersen

firsdk
Kamera: canon d500
Geografisk sted: bjerringbro

Indlæg af firsdk » 28 aug 2010 08:00 am

findes der ikke en raw konveter på dansk et sted

Brugeravatar
michaelg
Kamera: Leica M1-M4,Rolleiflex,Bronica ETRS, Mamiya RZ67
Geografisk sted: Nordfyn

Indlæg af michaelg » 26 mar 2011 10:09 am

Svaret på mange bønner er så simpelt og gratis som Picasa 3. Det giver straks overblik over RAW filer vist som thumbnails. Det er på dansk og er et glimrende bedømmelsesgrundlag for videre redigering i andre programmer, hvis det ønskes. Derudover kan det selv finde alle fotofiler, også dem på kameraet, samt holde styr på hele molevitten.

Brugeravatar
JeanetteH
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D40
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Indlæg af JeanetteH » 19 apr 2011 19:29 pm

michaelg skrev:Svaret på mange bønner er så simpelt og gratis som Picasa 3. Det giver straks overblik over RAW filer vist som thumbnails. Det er på dansk og er et glimrende bedømmelsesgrundlag for videre redigering i andre programmer, hvis det ønskes. Derudover kan det selv finde alle fotofiler, også dem på kameraet, samt holde styr på hele molevitten.
Men jeg kan så ikke finde "sharpen" funktionen i Picasa 3, så helt perfekt er det altså ikke :cry:

AJN
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon 40D
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af AJN » 03 nov 2011 17:20 pm

Besvar