Gratis RAW converter

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Gratis RAW converter

Indlæg af niels.hr.hansen » 02 feb 2013 22:43 pm

En overset open source mulighed er Darktable. Communitiet vedligeholder installation til 5-6 Linux distributioner og Mac-OS.

Applikationen indeholder både arkiv- og behandlingsfunktioner. Jeg har brugt den i en kort periode, og må sige det kræver lidt tilvending i forhold til eks. UfoRaw og RawTherapee.
I forhold til støjreduktion har jeg kæmpet med at få gode resultater fra RawTherapee, men Darktable overgår RawTherapee på dette punkt.

Der er ikke en dansk oversættelse, men blandt 18 andre svensk.

Mere information og download på:
http://www.darktable.org/

Brugeravatar
jakobrojel
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony a99 + Nex-5 + Nex-7

Indlæg af jakobrojel » 19 jun 2013 20:40 pm

http://lightzoneproject.org/ virker som et meget professionelt gratis rawconverter (gammelt købeprodukt)

Nonics
Rang: Bruger

Indlæg af Nonics » 25 jun 2014 20:52 pm

Hej

Nu er tråden jo ved at være ret gammel. Men der ligger jo mange links i gennem tråden som er brugbare (tror jeg), men jeg synes det virker uoverskueligt.

En ny opdateret liste ?

Eller findes der et sted på nettet, hvor man får overblik over brugbare gratis raw convertere, som er kommenteret af folk der bruger dem ?

Som nybegynder kan man jo bruge oceaner af tid, på at finde programmer, og mange af dem viser sig at være ubrugelige, når man har brugt en masse tid på det.

Mit gamle samsung, kunne måske ikke så meget, men der fulgte et program med til redigering og konvertering af RAW fotos. Jeg var faktisk glad for programmet, og savner det lidt nu.

Ved ikke helt om jeg ender med GIMP eller Photoshop endnu, GIMP er svært at lære synes jeg. For mange år siden arbejdede jeg lidt i Photoshop(lavede webshops, ehandel), og jeg synes ikke at det var så svært at lære som GIMP er. Har GIMP installeret og har prøvet at få UFO(tror jeg det hedder) til at virke, men det kører ik' lige så godt.

Vh.

k s
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af k s » 25 jun 2014 21:58 pm

Bemærk, at der er meget stor forskel på resultatet fra forskellige RAW-convertere. Det hjælper ikke, at programmet kan bruges som plug-in til noget andet eller at det er brugervenligt, hvis billedkvaliteten er elendig. Skyder man RAW for at få det bedst mulige resultat, bør man også bruge en god konvertering. Ofte(st) følger der et simpelt program med kameraet, der faktisk gør det glimrende - ganske gratis. Hos Nikon er et View NX2 - og jeg mener også, at f.eks. Canon har noget tilsvarende med deres kameraer.

Nonics

Indlæg af Nonics » 25 jun 2014 22:36 pm

Tak for svar

View NX synes jeg mangler flere muligheder for at redigere, ellers har jeg ikke prøvet nok, det kan være en mulighed. Jeg synes bare at det er synd, når man nu har alle billeddata at arbejde med, hvorfor så ikke udnytte det.
Er godt klar over at der er forskel på programmerne og kvaliteten, derfor nævnte jeg "kommenteret af folk som bruger dem".

Men vil det sige at hvis man vil have noget der virker, så koster det ?

Vh

Peter Boye Larsen
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Peter Boye Larsen » 26 jun 2014 10:20 am

Hvis jeg var på jagt efter noget gratis, så ville jeg kigge meget nøje på http://rawtherapee.com/

guppy
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 26 jun 2014 10:28 am

Nonics skrev:Tak for svar

View NX synes jeg mangler flere muligheder for at redigere, ellers har jeg ikke prøvet nok, det kan være en mulighed. Jeg synes bare at det er synd, når man nu har alle billeddata at arbejde med, hvorfor så ikke udnytte det.
Er godt klar over at der er forskel på programmerne og kvaliteten, derfor nævnte jeg "kommenteret af folk som bruger dem".

Vh
Bruger darktable - "mørke kammer" delen er det bedste jeg har prøvet overhovedet, profiled noise removal og frihånds+parametriske masker er simpelthen genialt. Organiserings delen derimod er jeg ikke blevet venner med endnu, og her savner jeg en smugle ligthroom.
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Brugeravatar
Cyprianus
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 26 jun 2014 11:48 am

Når der nu er stor forskel på resultatet fra forskellige convertere, ville det være fint med nogle prøver fra de forskellige programmer :-)
Nogen der er kvikke med en RAW-fil, så vi både kan se de store forskelle og om der i det hele taget er noget at hente i RAW, når grundlaget er et velbelyst foto taget i normal dagslys ?
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 26 jun 2014 11:59 am

om der i det hele taget er noget at hente i RAW, når grundlaget er et velbelyst foto taget i normal dagslys ?
Det er der nok ikke. Raw er godt til at rede svære situationer hvor højlys/skygger brænder ud og ved forkert WB, eller hvis man som jeg kan lide at redigere, f. eks. et portræt. Hvis man bare ønsker det naturel syntes jeg kameraet gør det glimrende. jeg er begyndt at fotografere i raw+jpg med mit canon og så redigere jeg jpg billedet i kameraet. Jeg kan ikke udelukke at kameraet ofte gør det bedre end jeg selv, men ved f.eks. et portræt ville jeg nok altid lave ud fra rawfilen.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 13 aug 2014 10:20 am

Cyprianus skrev:Når der nu er stor forskel på resultatet fra forskellige convertere, ville det være fint med nogle prøver fra de forskellige programmer :-)
Nogen der er kvikke med en RAW-fil, så vi både kan se de store forskelle og om der i det hele taget er noget at hente i RAW, når grundlaget er et velbelyst foto taget i normal dagslys ?
Til print er der nok en del at hente da farverummet er større, hvis man eksporterer som TIFF-fil, som jo også er et ukomprimeret format.

k s

Indlæg af k s » 13 aug 2014 11:08 am

Nonics skrev:Tak for svar

Vh

Om View NX2 kan "nok" afhænger jo af, hvad du forventer af en RAW-converter - og hvornår det reelt er at billedredigeringsprogram, du efterlyser. Du kan idag også hente Capture NX D gratis hos Nikon - den kan lidt mere end View NX2. Jeg bruger selv en blanding af View NX og Capture NX2 (der er "forgænger" til NX D, men med flere muligheder - det var så også et købeprogram). View NX gør det rigtigt godt, kan justere mange billeder af gangen og er nemt at arbejde med. Jeg har ikke prøvet NX D, da det mangler flere af de værktøjer, jeg bruger meget i NX2.

I den billige ende af købeskalaen, finder du Photoshop Elements, der også gør det glimrende og som er et egentligt redigeringsprogram.

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 13 aug 2014 17:53 pm

k s skrev:Bemærk, at der er meget stor forskel på resultatet fra forskellige RAW-convertere. Det hjælper ikke, at programmet kan bruges som plug-in til noget andet eller at det er brugervenligt, hvis billedkvaliteten er elendig. Skyder man RAW for at få det bedst mulige resultat, bør man også bruge en god konvertering. Ofte(st) følger der et simpelt program med kameraet, der faktisk gør det glimrende - ganske gratis. Hos Nikon er et View NX2 - og jeg mener også, at f.eks. Canon har noget tilsvarende med deres kameraer.
Hvad mener du med billedkvalitet?
Hvilken converter giver efter din mening elendig billedkvalitet?
Personligt bruger jeg adobe LR. Det er nemt men bestemt ikke for folk, der gerne vil have kontrol med, hvad der sker med deres billede. Man kan naturligvis disktutere om resultatet af min brug af LR er god billedkvalitet. Hvis billedkvaliteten er dårlig, er det naturligvis adobes skyld :wink:

J

k s

Indlæg af k s » 13 aug 2014 19:07 pm

raj skrev:
k s skrev:Bemærk, at der er meget stor forskel på resultatet fra forskellige RAW-convertere. Det hjælper ikke, at programmet kan bruges som plug-in til noget andet eller at det er brugervenligt, hvis billedkvaliteten er elendig. Skyder man RAW for at få det bedst mulige resultat, bør man også bruge en god konvertering. Ofte(st) følger der et simpelt program med kameraet, der faktisk gør det glimrende - ganske gratis. Hos Nikon er et View NX2 - og jeg mener også, at f.eks. Canon har noget tilsvarende med deres kameraer.
Personligt bruger jeg adobe LR. Det er nemt men bestemt ikke for folk, der gerne vil have kontrol med, hvad der sker med deres billede. Man kan naturligvis disktutere om resultatet af min brug af LR er god billedkvalitet. Hvis billedkvaliteten er dårlig, er det naturligvis adobes skyld :wink:

J
Prøv at downloade Google Picasa og konverter et par RAW-billeder - og gør det samme i LR. Mit bud er, at du vil kunne se stor forskel (det kunne man sidst jeg prøvede, men jeg indrømmer, at jeg ikke har prøvet Picasa i nyere tid).

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 13 aug 2014 20:08 pm

k s skrev:
raj skrev:

J
Prøv at downloade Google Picasa og konverter et par RAW-billeder - og gør det samme i LR. Mit bud er, at du vil kunne se stor forskel (det kunne man sidst jeg prøvede, men jeg indrømmer, at jeg ikke har prøvet Picasa i nyere tid).
Aha, jeg vidste ikke engang at man kunne konvertere i Picasa.

Brugeravatar
tømrer11
Kamera: Nikon, analog MF

Indlæg af tømrer11 » 31 okt 2014 23:55 pm

Jeg har lige hentet Nikons NX-d, og jeg er blevet rigtigt overrasket over hvor meget der kan hentes ud af en RAW-fil. Den gør det meget bedre end den RAW-konverter, som er indbygget i mit redigeringsprogram( Paint Shop Pro X6). Jeg har prøvet at køre ældre billeder igennem igen, og har fået mange flere detaljer i både højlys og skygger.
Mvh Hjalmar
"Forlang kvalitet, ellers er du med til at afskaffe den"

Besvar