Gratis RAW converter

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
jens ole
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Re: Gratis RAW converter

Indlæg af jens ole » 01 nov 2014 09:03 am

tømrer11 skrev:Jeg har lige hentet Nikons NX-d, og jeg er blevet rigtigt overrasket over hvor meget der kan hentes ud af en RAW-fil. Den gør det meget bedre end den RAW-konverter, som er indbygget i mit redigeringsprogram( Paint Shop Pro X6). Jeg har prøvet at køre ældre billeder igennem igen, og har fået mange flere detaljer i både højlys og skygger.
Mvh Hjalmar
Paintshop pro har vel også en af de ringeste rawkonverter i det hele taget. Så det er helt sikkert en stor forbedring.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
JoaCHIP
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D600

Indlæg af JoaCHIP » 10 aug 2015 12:44 pm

Peter Boye Larsen skrev:Hvis jeg var på jagt efter noget gratis, så ville jeg kigge meget nøje på http://rawtherapee.com/
Jeg kastede mig over det her for nylig, og bliver mere og mere glad for både programmets workflow og billedkvalitet. Jeg kan slet ikke forestille mig at jeg nogensinde kommer til at installere Lightroom igen.

Resultaterne bliver skarpere, mindre moiré, pænere farveovergange og alene sådan en ting som at skrue op/ned for saturation kan gøres på 3 forskellige måder som giver hver deres "look". Der er nogle små-bugs i UI'et (tror desværre de bruger gtk+), men det er i småtingsafdelingen. Det føles slet ikke så underligt som f.eks. Gimp.

Så jeg må tilstå: Jeg er blevet kæmpe fan af RawTherapee.

PeterWem
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen

Indlæg af PeterWem » 21 jan 2016 10:23 am

Darktable 2.0 finns nu. Det har slutat att krascha med senaste uppdateringen. Tutorial på svensk, men det borde inte vara problem för en dansk att förstå. http://kameratrollet.se/tag/fotokurs-darktable/

Brugeravatar
Søren Bækkel
Rang: Bruger
Kamera: CANON EOS 7D

Indlæg af Søren Bækkel » 08 jun 2018 19:51 pm

Ved det er en gammel tråd , men...

Har tidligere haft Canon 7d og brugt Canon eget software , syntes det kørte rimeligt gnidningsfrit , men har nu sony a7ii med ikke meget større billedfiler , syntes bare ar Sonys software hakker noget i det , dvs når du stiller på noget, må du vente nogle sekunder før du ser effekten af den justering du hAr foretaget , findes der et godt ikke så tungt alternativ ?

Har 8gb ram og i5 processer

Mvh Søren

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 09 jun 2018 12:27 pm

Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
michaelg
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Leica M1-M4,Rolleiflex,Bronica ETRS, Mamiya RZ67
Geografisk sted: Nordfyn

Indlæg af michaelg » 09 jun 2018 13:21 pm

Søren Bækkel skrev:
08 jun 2018 19:51 pm
Ved det er en gammel tråd , men...

Har tidligere haft Canon 7d og brugt Canon eget software , syntes det kørte rimeligt gnidningsfrit , men har nu sony a7ii med ikke meget større billedfiler , syntes bare ar Sonys software hakker noget i det , dvs når du stiller på noget, må du vente nogle sekunder før du ser effekten af den justering du hAr foretaget , findes der et godt ikke så tungt alternativ ?

Har 8gb ram og i5 processer

Mvh Søren
Nu ved jeg ikke lige, hvad du mener med Sonys eget software. De har vist ikke haft noget særligt brugbart i nogle år. Derfor har de lavet en deal med Capture One om en gratis version til Sony brugere. Hvis ikke det er det du bruger, er det bestemt et forsøg værd.

Mvh. Michael.

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 09 jun 2018 17:44 pm

Darktable er efter mange års modstand kommet til Windowsplatformen, men jeg kan ikke lige gennemskue om a7ii er supporteret. Jeg har tidligere prøvet RawTherapee, og det program gør det glimrende.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Søren Bækkel

Indlæg af Søren Bækkel » 11 jun 2018 09:11 am

Sony image data converter , er gået i gang med raw therapee så må vi se om den er knapt så tung :)

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 12 jun 2018 09:29 am

Capture One Express er gratis til Sony-ejere (well, til alle egentlig, men den processerer kun Sonys ARW-filer) og kan kraftigt anbefales:
https://www.phaseone.com/en/Products/So ... y-Pro.aspx

Sonys eget Image Data Converter kan jeg ikke se har relevans længere, fordi det er så forældet og der bliver ikke rigtigt lagt kræfter i at gøre det bedre.

Raw Therapee er blevet den - efter min mening - bedste open source RAW converter; den har fortsat en superb demosaicing algoritme, der også slår Adobe Camera RAW (Photoshop og LightRoom). Til gengæld er den lidt fattig på features - men den kan køre integreret sammen med det gratis GIMP billedbehandlingsprogram.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
Søren Bækkel

Indlæg af Søren Bækkel » 13 jun 2018 06:53 am

Tak for indput alle sammen, fik også øje på capture one Jacob , ser ud til at den var mest interessant for mig

Besvar