TIP! Gratis program: Paint.NET

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

TIP! Gratis program: Paint.NET

Indlæg af jakobdam » 02 okt 2006 15:37 pm

Paint.NET er et billedbehandlingsprogram - der ligner Photoshop ekstremt meget.

http://www.getpaint.net/index.html

Det har ikke samme ekstensive udvalg af filtre som Photoshop, og det er ikke så hurtigt som Photoshop - men til gengæld er Paint.NET helt gratis.

Bestemt et kig værd hvis man leder efter et alternativ til GIMP! :)

Paint.NET giver masser af muligheder til de kreative, der ikke har samme grundlæggende store behov som de der kræver eks. Adobe Photoshop og/eller Paint Shop PRO...

Ulempen ved Paint.NET er at filtre kører ekstremt langsomt, selv på hurtige computere.

Minimum krav:

* Windows XP (SP2 eller højere),
=> eller Windows Vista,
=> Eller Windows Server 2003 (SP1 eller højere),
=> Eller Windows 2000 (SP4 eller højere)

* .NET Framework 2.0 (medfølger i den store download)

* 400 MHz processor (Anbefalet: 800 MHz eller hurtigere)

* 256 MB RAM (Anbefalet: 512 MB eller hurtigere)

* 1024 x 768 pixels skærmopløsning

* Mindst 50 MB fri harddisk plads

* 64-bit support kræver 64-bit CPU der kører på x64 eller Itanium version af Windows XP eller Windows Server 2003, samt 384 MB RAM
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Ankerstjerne
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon coolpixel 7600
Geografisk sted: 55 22' 30''N, 10 10' 14''E
Kontakt:

Re: TIP! Gratis program: Paint.NET

Indlæg af Ankerstjerne » 13 okt 2009 22:36 pm

Og jeg har lavet en guide til Paint.NET, se dette link:
http://www.aigis.dk/it/paintnet/paintnetguide1.html
mvh. Klaus Ankerstjerne
www.aigis.dk

Kapsel
Kamera: Canon EOS 500d
Geografisk sted: Odense, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Kapsel » 25 sep 2010 21:13 pm

Jeg forstår det ikke rigtigt. Hvad er det filtre for noget? Er der nogen der kan forklare mig det? (:

Brugeravatar
Ballesen
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Indlæg af Ballesen » 25 sep 2010 21:27 pm

Kapsel skrev:Jeg forstår det ikke rigtigt. Hvad er det filtre for noget? Er der nogen der kan forklare mig det? (:
Det er operationer du kan udføre på dit billede, feks til at gøre det skarpere, eller uskapere, lave vignetering osv.

Torben Bach
Rang: Veteran
Kamera: Sony alpha 350
Geografisk sted: 6715

Indlæg af Torben Bach » 08 okt 2010 08:25 am

Hej Jakob.

Kan du eller andre på denne side fortælle mig hvormeget ram en pcer skal have for at redigerer i et jpeg billede på 50,4 mb?
Det er sådan at jeg har skannet et ark på ca størelse med et a5 med 4 billeder på ind i 4800 dpi, det gav så denne stor fil, jeg prøvede at åbne det i gimp og det kunne jeg ikke, så prøvede jeg i picasa3 men den kunne heller ikke, så prøvede jeg i paint, den meddelte at filen var for stor, så prøvede jeg i win photogalleri, men også her var filen for stor til at kunne redigeres, jeg skulle bare have skåret det ene billede ud og printet ud på a4, men intet ville lykkes.
Så skannede jeg det samme billede ind i 3200 dpi så blev filen på 23,8 mb og nu kunne jeg med en meget langsom computer redigerer i både gimp og picasa.
Så hvor mange mb ram skal computeren have for at redigerer et billede på 50mb?
MVH. Torben.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 08 okt 2010 15:44 pm

Torben Bach skrev:Hej Jakob.

Kan du eller andre på denne side fortælle mig hvormeget ram en pcer skal have for at redigerer i et jpeg billede på 50,4 mb?
Det er sådan at jeg har skannet et ark på ca størelse med et a5 med 4 billeder på ind i 4800 dpi, det gav så denne stor fil, jeg prøvede at åbne det i gimp og det kunne jeg ikke, så prøvede jeg i picasa3 men den kunne heller ikke, så prøvede jeg i paint, den meddelte at filen var for stor, så prøvede jeg i win photogalleri, men også her var filen for stor til at kunne redigeres, jeg skulle bare have skåret det ene billede ud og printet ud på a4, men intet ville lykkes.
Så skannede jeg det samme billede ind i 3200 dpi så blev filen på 23,8 mb og nu kunne jeg med en meget langsom computer redigerer i både gimp og picasa.
Så hvor mange mb ram skal computeren have for at redigerer et billede på 50mb?
MVH. Torben.
Det billede du har lavet fylder ca 8gb i udpakket stand. Det er et voldsomt stort billede, og det er det afgørende, ikke hvad jpeg filen fylder, da den er pakket. Du skal nok som minimum køre 64bit programmer for overhovedet at have en chance, og selv med det vil det nok være hårdt.

Torben Bach

Indlæg af Torben Bach » 08 okt 2010 19:01 pm

Tak for dit svar Jakob.
Tror du ikke at det kan være gimpen og picasa der ikke kan håndterer så store filer? for når jeg prøver at læse dem ind i picasa eller gimp går der nogle minutter og så står der at programmet ikke svaremen når jeg er nede i 23mb jpeg fil er der ingen problemer?
jov det bliver en stor fil når jeg skander billeder ind, det er gammel fotos tilbage fra 50serne, da billederne er små kan jeg så printe dem ud i en sådan størelse at de forskældige i min kones familie kan se hvem der er på billederne, da min kones far var fisker, og fik søsat en båd syntes de det er spændende hvem det er der er på billederne, derfor skander jeg dem ind i 4800 dpi for at kunne få et stort print og så skarpe som muligt.
Tror du at det er gimpen og picasa der ikke kan håndterer så store filer?
MVH. Torben.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 08 okt 2010 19:10 pm

Jeg forvekslede lige de 4 billeder med A4. Hvis det er A5, så er det lidt mindre, men stadig godt over 3GB. Det er stadig et meget stort billede, ikke blot er det mange GB stort, men det overstiger muligvis også 32000 pixler på det ene led, hvilket kunne give problemer for nogle programmer.

Hvis jeg var dig, så ville jeg placere så mange billeder som muligt på scanneren, hvis det er 4, så er det fint. Dernæst ville jeg så bruge mit scanner program til at trække et selection om hvert billede, således at hvert af de 4 billeder kunne gemmes som sit eget billede. På den måde bliver de enkelte billeder noget mindre, og lettere at redigere.

Problemet er også at når noget når op over 3GB, så nærmer du dig grænsen for hvor meget hukommelse et 32bit program kan håndtere. Nogle programmer vil nok være smarte nok til at dele dit billede op i "tiles", så det kan håndtere det, feks Photoshop, men det vil stadig være hårdt for din computer.

Brugeravatar
Torben Knage
Geografisk sted: Århus V

Indlæg af Torben Knage » 08 okt 2010 19:29 pm

Der er også denne http://www.pixlr.com/editor/

Hilsen Torben

Torben Bach

Indlæg af Torben Bach » 09 okt 2010 01:14 am

I skal have tak for svaret torben og ballesen.
Men ballesen når jeg skander det lille ark ca a5 størelse hvor der er 4 billeder limet på, og jeg gør det i 3200dpi så er filen 23mb og så kan jeg håndterer dem, men når jeg gør det i 4800dpi fylder filen over 50mb og så kan jeg ikke åbne dem, for så svare programmerne ikke.
Jeg køre win 7 64 bit og har 6mb ram, det er en acer ca 1/2 år gammel.
Mvh. Torben.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 09 okt 2010 01:30 am

Det er ikke størrelsen på din jpeg fil der er problemet. Problemet er hvor meget billedet fylder når det er pakket ud. Hvis du skanner en hel hvid a5 side i 4800dpi, så vil filen sikkert ikke fylde ret meget, men når billedet pakkes ud bliver det pludselig meget stort.

Et A5 ark er 8.3 x 5.8 in

Når du scanner ved 4800dpi, så svarer det til et billede på 39840x27840 pixler. Da hver pixel består af tre farvekanaler, (RGB), så kommer dette billede til at fylde 3327436800 bytes, svarende til 3.3GB. Det er et voldsomt stort billede, som vil volde problemer at åbne, enten fordi dit program højest kan klare godt 32000 pixler i bredden af billedet, eller fordi det bare ikke er istand til at håndtere billeder der fylder så meget.

I den her sammenhæng hjælper det ikke blot at køre 64bit Windows, det program du anvender skal også være 64bit, ellers vil det ikke kunne reservere 3.3GB hukommelse.

Du skyder laaaangt over målet ved at scanne en hel side i 4800dpi. Du skal enten skanne de enkelte billeder enkeltvis, eller sætte opløsningen ned.

Brugeravatar
Tørnquist
Kamera: Canon 7D

Indlæg af Tørnquist » 23 okt 2010 15:54 pm

Er der nogle af jer der ved hvordan jeg komprimere mit billede i Paint.NET så det ikke fylder mere end 500Kb??

Vh-

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 23 okt 2010 16:03 pm

Tørnquist skrev:Er der nogle af jer der ved hvordan jeg komprimere mit billede i Paint.NET så det ikke fylder mere end 500Kb??

Vh-
Langt de fleste programmer har når man gemmer i JPG, og når man HAR valgt det, at ændre på properties for JPG, og her plejer man at kunne indstille det. Så jeg vil tro at det er i forbindelse med at man rent faktisk gemmer billedet at man vælger det.

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
bbcdk
Challenger
Kamera: Nikon D90
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af bbcdk » 23 okt 2010 16:05 pm

Tørnquist skrev:Er der nogle af jer der ved hvordan jeg komprimere mit billede i Paint.NET så det ikke fylder mere end 500Kb??

Vh-
Du starter med at ændre størrelsen på billedet til f.eks. 1000 pixels på den længste led. Måske fylder det allerede nu under 500kb. Ellers justerer du kvaliteten når du gemmer filen.
Mvh. Brian
Køb og salg af brugt fotoudstyr? Kig her: http://brugtfotoudstyr.dk Det er altså helt gratis!! :-)

Brugeravatar
Tørnquist
Kamera: Canon 7D

Indlæg af Tørnquist » 23 okt 2010 17:03 pm

Mange Tak for jers hjælp!!

Besvar