Gyldne retningslinjer til fremkaldelse

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
tinebjoernoe

Gyldne retningslinjer til fremkaldelse

Indlæg af tinebjoernoe » 10 apr 2013 17:50 pm

Hej alle

Er der noget jeg har svært ved og som jeg bare synes er svært at finde den gyldne middelvej til så er det fremkaldelse af billeder o.lign.

Hidtil har mit arbejdsforløb set nogenlunde sådan her ud:

1. Jeg fotografere i RAW
2. Jeg efterbehandler mine billeder i Lightroom 4
3. Jeg eksportere mine billeder fra Lightroom til en ekstern hardisk. (I en opløsning på 300 dpi eller derover)

Via eksporten gemmes min billeder fra RAW og direkte i JPEG. Min farveprofil er altid Adobe RGB.

En af dem som jeg har lavet billeder til fortæller, at hun har fået fremkaldt et billede af hende selv hvor hun står ved siden af en mørkebrun hest. På computerskærmen var billedet super flot, men på det fremkaldte billede var detaljerne gået tabt og den mørke hest var pludselig bare en mørke plamage. Kan det skyldes at de har brugt en anden farveprofil end Adobe RGB eller er pga JPEG formatet? :zconfuse

Det jeg er utrolig meget i tvivl om, det er om JPEG er det rigtige format at levere billeder i der skal fremkaldes? Jeg har før overvejet TIFF men gik bort fra det fordi det fyldte så uendeligt meget, så det ikke kunne være på de dvder jeg ellers plejer at levere mine billeder på. (100 billeder i TIFF så er dvden fyldt op)

Hvad er jeres erfaring? Jeg synes virkelig at det er en jungle. :zconfuse

Mvh Tine Bjørnø

Brugeravatar
Zafar Iqbal
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Pentax
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Gyldne retningslinjer til fremkaldelse

Indlæg af Zafar Iqbal » 10 apr 2013 17:56 pm

Du kan sagtens gemme i JPG og nå langt med det - mine tanker mht. dine erfaringer er
1: fremkalderen bruger en anden profil - muligvis sRGB.
2. fremkalderen har haft korrigeret farverne. Noget man kan vælge fra eller til ved bestilling.
3: din skærm står meget forkert - nulstil indstillingerne til at starte med.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 10 apr 2013 19:09 pm

Hvis du ikke har kalibrertet din skærm, så kan du ikke regne med hvad du ser på skærmen, så det er nok her du skal starte.

Har lige været på ferie og for at spare på vægten havde jeg bare taget konen pc med, som jeg ikke lige havde fået kalibreret. Så da jeg kom hjem kunne jeg starte forfra: Alle billederne var alt for mørke på min kalibreret skærm.

Brugeravatar
Dr Nick
Kamera: Nikon D7500 & D90
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af Dr Nick » 10 apr 2013 22:19 pm

Så vidt jeg har forstået, så er jpeg i 8 bit men en normal fremkaldelse kun 6 bit, dvs. man mister mange informationer... Et alternativ er, at få dem printet, for nogle printere kan godt klare det.
En normal fremkaldelse laves ofte ved at belyse fotopapir, og derved mister man farvedybde og detaljer. De print jeg har set fra fotoprintere har bedre og stærkede farver og skarpere detaljer.

Så problemet kan godt være pga. fremkaldelsen.

Brugeravatar
Dr Nick
Kamera: Nikon D7500 & D90
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af Dr Nick » 10 apr 2013 22:20 pm

Dobbel post
Senest rettet af Dr Nick 10 apr 2013 23:14 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Nafrayu
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Cannon S100

Indlæg af Nafrayu » 10 apr 2013 22:36 pm

tinebjoernoe skrev:
En af dem som jeg har lavet billeder til fortæller, at hun har fået fremkaldt et billede af hende selv hvor hun står ved siden af en mørkebrun hest. På computerskærmen var billedet super flot, men på det fremkaldte billede var detaljerne gået tabt og den mørke hest var pludselig bare en mørke plamage. Kan det skyldes at de har brugt en anden farveprofil end Adobe RGB eller er pga JPEG formatet? :zconfuse
har du selv prøvet af få den fremkaldt det omtalte billede ?

tinebjoernoe

Indlæg af tinebjoernoe » 10 apr 2013 23:11 pm

Nej det har jeg ikke og jeg har heller ikke selv prøvet skrive det ud. Men det kunne da godt være at jeg selv skulle prøve at printe et ud.
Jeg hælder måske lidt til at det er fordi at de har brugt en forkert farveprofil(jeg har godt nok sendt et ark med hvor jeg skriver at jeg altid bruger Adobe RGB)
Jeg printer sjældent ud mere selv fordi jeg bare synes at resultatet bliver midlevidt fra det jeg ser på skærmen.
Nu skal det siges at jeg lige har fået ny skærm, den er dog først taget i brug efter hun har fået sine billeder. Men hun siger at billeder så rigtig fine ud på hendes egen skærm.
Hvordan er i andres workflow? Er der nogle mere optimale måder at levere billeder på end på cd/dvd? Gode råd og erfaringer modtages meget gerne

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 11 apr 2013 11:02 am

tinebjoernoe skrev:Jeg printer sjældent ud mere selv fordi jeg bare synes at resultatet bliver midlevidt fra det jeg ser på skærmen.
Det tyder da mere på at du har kalibreret din skærm og så kan du ikke regne med det. Eller også har du ikke fremkaldt billederne godt nok. En skærm er meget mere eftergivende for fejl end papir. Har du et billede der er lidt for mørkt og hvor der ikke er rigitg hvidt vil tit stå rimelig godt på en skærmm, men kommer til at se frygtelig ud på papir.

Da du ikke har svaret på at du har kalibreret din skærm, så er det nok her du skal starte.

Om du giver billeder på DVD/CD eller USB eller til download på nettet er ligemeget. Dette har ingen indflydelse på kvaliteten.

Men jeg ville nok ikke give billederne i AdobeRGB profilen til folk som ikke ved hvad det er. Her ville jeg afleverer billedet i sRGB. Da ikke alle programmet understøtter farvestyring kan du ikke være sikker på at de ser billedet rigtigt. Du kan kun være sikker, hvis de får filen i sRGB.

Besvar