Billedsorteringsproblemer!

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Billedsorteringsproblemer!

Indlæg af Henrik9 » 11 sep 2014 16:33 pm

Nu er jeg vendt hjem fra en dejlig ferie hvor jeg har anvendt mit DSLR og en iPhone.
Efter diverse efterbehandlinger har jeg gemt billederne på en USB-nøgle, MEN! Igen er
jeg stødt på problemet med, at de ikke ligger i dèn rækkefølge, jeg vil have dem i p.gr.
de forskellige fil-systemer.
Jeg har prøvet at omdøbe på forskellig vis, men det ændrer rækkefølgen sig ikke af!
Jeg har 117 forskellige programmer at gøre godt med, men ingen af dem "gør som
jeg vil have!"
Er der èn eller anden der har en god fidus til, hvorledes man kan flytte rundt på billederne
som man har lyst?

:zconfd

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Billedsorteringsproblemer!

Indlæg af phw » 11 sep 2014 16:50 pm

Brug LR

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 11 sep 2014 17:19 pm

Henrik9 skrev: Igen er jeg stødt på problemet med, at de ikke ligger i dèn rækkefølge, jeg vil have dem i p.gr.
Jeg har prøvet at omdøbe på forskellig vis, men det ændrer rækkefølgen sig ikke af!
jeg vil have!"
Er der èn eller anden der har en god fidus til, hvorledes man kan flytte rundt på billederne
som man har lyst?
Hverken programmerne eller de fleste af dette forums bruger er tankelæsere, og det står ikke grøntlysende klart, hvad du helt præcist vil have :wink:

Jeg tager udgangspunkt i et Windowsmiljø - kender ikke til mac-finurligheder.

Hvis billedrækkefølgen ikke ændrer sig, selvom du omdøber filnavnene, så sorterer du vel på en anden parameter end netop filnavnet, ikke?

Selv sorterer jeg altid fotos efter "billede taget den"-kolonnen, derefter bruger jeg enten et filnavneforandringsprogram eller den ganske tilsvarende funktion i min foto-organisator. I mange år brugte jeg "CK Rename" til at lave sekventielt nummererede filnavne. Et program som Geosetter kan også lave filnavn ud fra optagedato - eller sekventielt nummererede filer.

Hvis du derimod ønsker visuelt at kunne flytte filerne rundt i en helt fri rækkefølge og derefter lave en systematisk navneændring automatisk, kender jeg desværre ikke til nogen programmer, som tilbyder lige dét.

Brugeravatar
perthorup
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af perthorup » 11 sep 2014 17:40 pm

Jeg anvender breezebrowser og der kan du lave den rækkefølge du ønsker - men kun i selve programmet forstås' ikke i windows/dos
http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/index.htm
MVH
Per

Brugeravatar
Henrik9
Challenger

Indlæg af Henrik9 » 11 sep 2014 19:45 pm

Aspirant skrev:
Henrik9 skrev: Igen er jeg stødt på problemet med, at de ikke ligger i dèn rækkefølge, jeg vil have dem i p.gr.
jeg vil have!"
som man har lyst?
Hverken programmerne eller de fleste af dette forums bruger er tankelæsere, og det står ikke grøntlysende klart, hvad du helt præcist vil have :wink:

Hvis billedrækkefølgen ikke ændrer sig, selvom du omdøber filnavnene, så sorterer du vel på en anden parameter end netop filnavnet, ikke?

Selv sorterer jeg altid fotos efter "billede taget den"-kolonnen, derefter bruger jeg enten et filnavneforandringsprogram eller den ganske tilsvarende funktion i min foto-organisator. I mange år brugte jeg "CK Rename" til at lave sekventielt nummererede filnavne. Et program som Geosetter kan også lave filnavn ud fra optagedato - eller sekventielt nummererede filer.

Hvis du derimod ønsker visuelt at kunne flytte filerne rundt i en helt fri rækkefølge og derefter lave en systematisk navneændring automatisk, kender jeg desværre ikke til nogen programmer, som tilbyder lige dét.
Ja det er netop det sidste, jeg efterspørger! Fil nr./navn/osv er jeg ret ligeglad med men er jo ofte nødvendigt for at kunne sortere fil'erne!

hundige
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 1D X mark II
Geografisk sted: 2670

Indlæg af hundige » 11 sep 2014 20:16 pm

Det ultimative sorteringsprogram er http://www.acdsee.com her kan du selv vælge sorteringsparameter, og så er det bare hurtigt

Når man har brugt det lidt og tildelt billederne sine egne søgeord er det hurtigt at genfinde billederne igen.
Som med alt computerarbejde skal man tænke ud i fremtiden.

Brugeravatar
perthorup
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af perthorup » 11 sep 2014 21:14 pm

Prøv en demo af Breezebrowser. Du vil ikke blive skuffet.

MVH
Per

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 11 sep 2014 21:22 pm

Henrik9 skrev:
Aspirant skrev:
jeg vil have!"
som man har lyst?

Ja det er netop det sidste, jeg efterspørger! Fil nr./navn/osv er jeg ret ligeglad med men er jo ofte nødvendigt for at kunne sortere fil'erne!
Igen det kan LR.

Du sorterer billeder som du vil i LR

Og så expoterer du billederne og angiver at du gerne vil omdøbe billederne.

Jeg bruger i reglen at jeg omdøber billederne til <sekvens>_original-filnavn. Og så at de starter med 100, så er jeg sikker på at jeg får dem vist i den rigtige rækkefølge.

Navn f.eks 100_img7888 101_img4000 etc.

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 11 sep 2014 22:16 pm

Nu fik jeg også prøvet af, om man kunne gøre det i Photo Supreme, og dét kan man godt.

Man laver en virtuel mappe (Portfolio - Collection), og deri kan man flytte lige så tosset rundt på billederne, man vil. Derefter kan man eksportere eller omdøbe billederne alt efter smag, og give filerne sekvensnumre i kombination med, hvad man nu ønsker.

Uden at vide det med sikkerhed, kan man formentlig også opnå noget tilsvarende i andre foto-organisatorer end Lightroom og Photo Supreme.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger

Indlæg af Henrik9 » 12 sep 2014 08:38 am

Tak for svar allesammen!
Jeg har nu, langt om længe, fundet ud af, at man kan flytte billederne rundt i Adobe's BRIDGE som man lyster!
Jeg har så givet dem et simpelt filnavn som 001.
Problemet, kort forklaret, har været at på iMac'en var billederne i den rigtige rækkefølge, men når jeg satte
USB-nøglen i min Playstation, flyttede den om på dem!
Men nu funker det!

Besvar