Lightroom, HVORFOR?

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Re: Lightroom, HVORFOR?

Indlæg af Henrik9 » 15 feb 2017 10:15 am

raj skrev:Jeg synes at det er hurtigere og nemmere at lave det meste i LR. Fik selv et par aha oplevelser ved at læse Jeff Schewes The Digital Negative
Kunne Du evt. uddybe disse aha-oplevelser?
Venlig hilsen
Henrik

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 15 feb 2017 11:16 am

Hej Erik

Der er meget fundamentale forskelle på PS og Lightroom.
Lightroom er opbygget omkring en database med de fordele og ulemper det giver. Lightroom arbejder også på den måde at den aldrig laver forandringer i dine "rå filer" dvs den laver en liste over de ændringer du laver når du redigerer dine billeder og når du så eksporterer det færdige foto ud af Lightroom tilføjes ændringerne til den NYE fil; den gamle rå-fil er stadig urørt.

Lightroom og PS er ikke det samme; Lightroom er mere end PS på de fleste punkter og mindre på nogle andre. Lightroom er til den fotograf der mere eller mindre kan lave billedet i kameraet (provokerende sagt) men de billeder der kræver mindre redigering men mere justeringer hvor PS er meget til redigering og den kan arbejde i lag med masker mm og det har bestemt sin fordel men er kun nødvendig og anvendelig ved avanceret redigering.

Nøgleord for lightroom er at dne tager hånd om workflovet fra billedet er taget og arbejdet i kontoret starter. Importering ind i arkivsystemet, tildeling af keywords, opdeling i grupper (Collections) og endelig redigering (Justeringer) OG IKKE at for glemme billederne er til at finde igen - pga databasen er der mange muligheder for at finde billederne igen hvis man har tildelt keywords fornuftigt.

Jeg har set en pro fotograf der gennemførte sit work flov på ca. 50 billeder på under 15 minutter; import til arkiv sortering (tildeling af stjerner) tildeling af keywords og endelig justering af de 6 billeder der skulle leveres til kunden. Hvis det samme skulle have været lavet i PS var opgaven helt sikkert ikke løst på 15 min. Og han havde haft mange flere tryk med musen inden de var importeret til de aktuelle kataloger. Den pågældende fotograf er naturfotograf og billederne blev tildelt keywords i flere niveauer - han havde ca 355000 billeder i sin database.

Den store fordel ved at tildele keywords er 1. de er lette af finde igen 2 Man skal have færre dubletter (eksempelvis skal et billed af en fugl taget om vinteren blot tildeles navn og vinter alternativt skal de lagres i både mappen for den pågældende fugl og i mappen med vinterbilleder.)

Det store "problem" ved Lightroom er at forstå hvor meget den hjælper med bare man har lavet opsætningen OG at de færdige billeder skal eksporteres ud af Lightroom.

Der finde utivlsomt programmer der kan det samme som Lightroom men der findes garanteret ikke nogle der er så udbredte med så mange fine gennemgange på youtube.

/JenODem

PS: Libris har et udemærket hæfte der kan anvendes som lærebog i starten.

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af hkb » 15 feb 2017 12:21 pm

raj skrev:Jeg synes, at det er forkert at sige, at LR kun kan bruges til småting, omend jeg er enig i, at det er godt også at have en editor, der kan arbejde med lag.
ja enih, det var dårligt ordvalg fra min side, retter lige lidt til
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 15 feb 2017 13:24 pm

Henrik9 skrev:
raj skrev:Jeg synes at det er hurtigere og nemmere at lave det meste i LR. Fik selv et par aha oplevelser ved at læse Jeff Schewes The Digital Negative
Kunne Du evt. uddybe disse aha-oplevelser?
Venlig hilsen
Henrik
Jamen han gennemgår bare funktionerne på en fin måde og det var inspirerende at se hans brug af masker til alle mulige justeringer. Man kan finde bogen som pdf på www

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 15 feb 2017 13:26 pm

Henrik9 skrev:Jeg tror egentligt at PS/Bridge kan det samme som LR. Det virker somom LR blot virker mere "kompakt" og måske har en mere direkte håndtering af billederne?
Jeg har engang prøvet LR og fandt det ret kompliceret at "lære", men måske skulle jeg prøve igen med en prøveversion.
Igen stor TAK fordi I gad besvare Jeres bevæggrunde for LR!

:gogo:

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 15 feb 2017 22:49 pm

Der er den meget store forskel på Brush i LR / PS og så Brush i NIK da man kun "brusher" med den ændring man har lavet i Dfine, ColorEfex, Viveza mm......og man kan gå tilbage og lave andre indstillinger og så brushe igen med de nye indstillinger. Hver gang man brusher lægger resultatet sig i et nyt lag hvor man så kan bruge blendingmode og opacity mellem lagene indbyrdes.

Efter jeg er blevet bedre til Capture One gør jeg oftest billeder færdige her....og kun hvis de skal have et lille tvist bruger jeg PS og NIK software.

CO ligner LR meget bortset fra at CO giver en bedre kvalitet efter min mening.....men den er desværre også dyrere ;-)

Kan i øvrigt også anbefale Jeff Schewe's anden bog "The Digital Print"

/preben

Belli
Rang: BURST MODE

Indlæg af Belli » 16 feb 2017 21:24 pm

Når man har billederne som små billedikoner i LR "library" filter, og gerne vil slette en hel del af dem på en gang - hvad gør man så ? Man kan godt "flagge" en stribe af dem - men når man så højreklikker og vil remove, så slettes de så vidt jeg kan se kun enkeltvis ?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 16 feb 2017 22:07 pm

Marker de billeder der skal slettes. Højre klik og vælg remove photos..... Vælg delte from disk.

Belli

Indlæg af Belli » 16 feb 2017 22:52 pm

phw skrev:Marker de billeder der skal slettes. Højre klik og vælg remove photos..... Vælg delte from disk.
Marker ? Hvis jeg markerer med "flag", eller "quick collektion" , som er de 2 markeringsværktøjer LR tilbyder, så synes jeg altså ikke jeg får lov til at slette serier, men kun ekelt billeder . .

Brugeravatar
Jacob A.
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Nørrebro

Indlæg af Jacob A. » 17 feb 2017 00:19 am

Tryk på 'x' i stedet for at flagge billederne

Belli

Indlæg af Belli » 17 feb 2017 01:04 am

Jacob A. skrev:Tryk på 'x' i stedet for at flagge billederne
øhhh. . . , kan sagtens sætte x i flere billeder, men efter højreklik og remove from disc slettes stadig kun et enkelt .
Jeg kan selvfølglig bruge windows metoden til at markere flere - og slette, men det gør jo ikke ligefrem LR genial

Brugeravatar
Pastorius
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 17 feb 2017 01:35 am

Belli skrev:
Jacob A. skrev:Tryk på 'x' i stedet for at flagge billederne
øhhh. . . , kan sagtens sætte x i flere billeder, men efter højreklik og remove from disc slettes stadig kun et enkelt .
Jeg kan selvfølglig bruge windows metoden til at markere flere - og slette, men det gør jo ikke ligefrem LR genial
Du skal lære at forstå hvordan Lightroom arbejder.

Hvis du bruger 'x', så bliver billederne markeret som "rejected". Dem kan du fjerne ved at "Delete Rejected photos" på én gang. På Mac er det cmd+backspace, men det kan også gøres i menuen: Photo -> "Delete rejected photos"

Man lærer hurtigt at sætte pris på at man IKKE bare kan slette alle mulige billeder man har markeret i Lightroom, ved et højreklik.

Belli

Indlæg af Belli » 17 feb 2017 08:15 am

Jeg takker foreløbigt for svarene , og leger lidt med det . Jeg har lige lavet et års abo på LR, og er stadig helt grøn .Jeg har skimmet et par youtube klip omkring printning, men vil også gerne købe en bog/hæfte . Nogle forslag ? Redigerer primært med MS surface 4 pro.

Brugeravatar
Jacob A.
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Nørrebro

Lightroom, HVORFOR?

Indlæg af Jacob A. » 17 feb 2017 08:26 am

Jeg kan sagtens forstå dine frustrationer. Det er jo langt henad vejen et temperamentspørgsmål. Hvis man grundlæggende ikke kan forlige sig med måden LR fungerer på, kan man jo heldigvis kigge andetsteds. Jeg har brugt det i mange år efterhånden og er meget glad for det. Håber, Adobe fortsætter med at gøre det tilgængeligt for os, der ikke gider abbonementsvejen.
Senest rettet af Jacob A. 17 feb 2017 15:15 pm, rettet i alt 2 gange.

Labro
Rang: Veteran
Rang: Veteran

Indlæg af Labro » 17 feb 2017 11:08 am

Belli skrev:Jeg takker foreløbigt for svarene , og leger lidt med det . Jeg har lige lavet et års abo på LR, og er stadig helt grøn .Jeg har skimmet et par youtube klip omkring printning, men vil også gerne købe en bog/hæfte . Nogle forslag ? Redigerer primært med MS surface 4 pro.
Hej

Jeg kan anbefale "Teach yourself Lightroom"
Kan købes hos: http://www.digitalcameraworld.com

Se mere her:
https://www.myfavouritemagazines.co.uk/ ... +lightroom

Med venlig hilsen
Lars

Besvar