Efterbehandling af 1000 billeder på én gang?

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Mikkel H
Rang: Bruger
Rang: Bruger

Efterbehandling af 1000 billeder på én gang?

Indlæg af Mikkel H » 22 jun 2017 18:04 pm

Hej alle,

Min kæreste og jeg har sat os op for, at vi vil gennemgå de seneste 10 års digitale billeder, og så lave en (eller mange) klassisk foto-mappe(r).

Vi forventer, at vi kommer op på en hulens masse billeder, der er taget med flere forskellige kameraer.

Er der en måde, hvormed man kan sætte et program til at lave en "auto-justering" af alle billederne, så de får et lille pift inden de bliver sendt til print?

Med venlig hilsen
Mikkel

draco
Rang: ULTRA BURST MODE

Re: Efterbehandling af 1000 billeder på én gang?

Indlæg af draco » 22 jun 2017 18:23 pm

Photoshop, lav en action (googel det, der er flere videoer om actions)

Bare husk på en auto justering, ikke tager høje for stemning mv.. det er en kynisk auto funktion.. husk derfor at kik dem igennem..

Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 22 jun 2017 18:24 pm

Mikkel H skrev:Hej alle,

Min kæreste og jeg har sat os op for, at vi vil gennemgå de seneste 10 års digitale billeder, og så lave en (eller mange) klassisk foto-mappe(r).

Vi forventer, at vi kommer op på en hulens masse billeder, der er taget med flere forskellige kameraer.

Er der en måde, hvormed man kan sætte et program til at lave en "auto-justering" af alle billederne, så de får et lille pift inden de bliver sendt til print?

Med venlig hilsen
Mikkel
ViewNX kan lave batch justeringer, men om det kan klare andre mærker end Nikon ved jeg ikke pt, da jeg er på ferie uden computer [KISSING FACE WITH CLOSED EYES]

Sent from my SM-N910C using Tapatalk
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER

Indlæg af Finsen » 22 jun 2017 18:41 pm

Hej Mikkel
Du skriver ikke hvilke software du bruger, i Photoshop er der flere muligheder og som nævnt er auto justeringer ikke altid optimalt, du kan godt rafinere automatikken, således du selv vælger hvad der skal autojusteres og hvordan de forskellige justeringer skal konfigureres.

mvh. Finn

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 22 jun 2017 18:47 pm

Mikkel H skrev:Hej alle,

Med venlig hilsen
Mikkel
Du er nødt til at præcisere hvad du mener med "auto-justering" og "et lille pift". Som jeg opfatter det du skriver efterlyser du software der automatisk justerer billederne til et eller andet "CPU-beregnet optimalt resultat". Tvivler på at det findes men må erkende at jeg aner det ikke.

Det der er mulighed for både med PS og LR er, på meget detaljeret niveau, at "kopiere/batche" indstillingerne fra et billed til næste eller til de næste "1000 billeder".

Er det dette du søger?
Mvh. 9ck

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 22 jun 2017 18:51 pm

Hvis i gerne vil give dem et lille pift, må i nok gå dem igennem alle sammen. For et pift vil klæde et billede og se mindre godt ud på et andet.
Hvis i ikke vil bruge tid på det, så tilbyder alle print butikker at "forbedre" dine billeder, det er også ved hjælp af en auto funktion, men jeg vil tro den er bedre end hvad du selv an få fat i.
Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af JPFoxtrot » 23 jun 2017 07:58 am

I lightroom er der en (iøvrigt velfungerende synes jeg) auto-knap, som det er let at køre på alle markerede billeder.

Men personlig ville jeg nok give det en ekstra tanke, såfremt de billeder du har er i et destruktivt kompressionsformat (f.eks. jpg) i forvejen, idet denne aktion med forbedringerne vil betyde at billederne undergår endnu en destruktiv kompression når det derefter gemmes som jpg, med kvalitetstab.

Besvar