Indexering af mine foto

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
MortenNikon
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: nordfyn

Indexering af mine foto

Indlæg af MortenNikon » 29 jul 2017 10:00 am

Ved ik' lige om dette spr er placeret rigtigt her, men mon ikke at det går :-)

Indtil nu har jeg blot hevet mine billeder fra kamera og så over i en mappe med årstal. Nu hvor jeg er begyndt at skyde en del, så bliver det jo langsomt men sikkert til en stor uoverskuelig mappe.

Hvordan 'gemmer' I jeres billeder? Laver I blot undermapper (a la: [ D:/Foto/2017/Kitesurf ]) eller hvad er den 'rigtige' teknik?
/Morten

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Re: Indexering af mine foto

Indlæg af Aspirant » 29 jul 2017 10:58 am

Den rigtige teknik er at bruge en fotodatabase såsom den indbyggede i Lightroom eller en dedikeret (jeg bruger Photo Supreme).

Så er mappestrukturen sådan set overflødig, men jeg lægger alligevel mine billeder i årstalsmapper og indenfor hvert årstal inddeler jeg yderligere i kvartaler. Tog jeg mange flere fotos, ville jeg nok bruge månedsvis inddeling.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 29 jul 2017 11:45 am

Hvilket fotobehandlingsprogram benytter du......som aspirant nævner har Lightroom en database til formålet.

Når du importerer billeder fra kamera til LR oprettes automatisk en mappe med åååå-mm-dd.

https://www.youtube.com/watch?v=n57MUlXtHVg

Det er så smag og behag om man vil benytte denne automatiske form for import....eller vil benytte et andet database-program som aspirant ;-)

Jeg bruger ikke LR........men kopierer mine RAW filer til navngivne mapper som jeg opretter til hvert formål ( E:\RAW\portræt\xxxxxx) og gemmer de redigerede billeder i en anden mappe men med samme navn ( F:\portræt\xxxxxx).

/preben

Skovmanden69
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Pentax K20D
Kontakt:

Indlæg af Skovmanden69 » 29 jul 2017 14:02 pm

En meget vigtig ting er at man skal huske at få sæt nøgleord på billederne. Nøgleordne gør at man kan søge billederne ud uanset hvordan de er lagret. Det system bruger alle de programmer som holder styr på billeder, men også andre ting.

Nøgle ord til billeder kan være personer der er med, begivenhed, sted, ting der er på billedet. Kun din egen fantasi sætter grænsen. Du definer dem nemlig selv.

Mfh.

Lars Madsen.

Brugeravatar
eolsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 29 jul 2017 16:22 pm

Læg dem i mappe strukturer efter årstal og begivenheder. Så er der godt styr på det.

Lightroom anvender en database til at holde styr på alt. Det er i og for sig udemærket, men du er således låst rimelig meget til Adobe's programmer. Det har jeg valgt ikke at være, men vil bruge andre fotoprogrammer som DxO Optics Pro.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
nyfiskeren
Rang: Lærling
Kamera: Canon 1100D+Canon 70D - EOS R
Geografisk sted: Ølstykke

Indlæg af nyfiskeren » 29 jul 2017 17:08 pm

Jeg lægger ALLE mine billeder i standardmappen BILLEDER her har jeg undermappe per år og derefter undermapper per md og så lægger jeg billederne ind per dag og navngiver mappen med 5-6 nøgleord.
Jeg bruger kun windows stifinder.
Jeg ville aldrig bruge et billedorganiserings program til at holde styr på det for så ville jeg blive afhængig af det specifikke program(ingen nævnt ingen glemt).
Fordelen ved at lægge billederne i standardmappen BILLEDER er at diverse oprydnings-, backup- , fremvisnings- og redigeringsprogrammer referer til mappen som standard.

Drev:\billeder\år\md\dag + nøgleord

Det har fungeret for mig og mange af alle mine kunder fra engang siden midten af halvfemserne :)

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 29 jul 2017 17:27 pm

nyfiskeren skrev:
Jeg ville aldrig bruge et billedorganiserings program til at holde styr på det for så ville jeg blive afhængig af det specifikke program(ingen nævnt ingen glemt).
Mit organiseringsprogram skriver mine nøgleord ind i selve filen i XMP-format, som kan læses af andre programmer også. Jeg ser ikke problemet.

Når jeg flytter mine fotos over på en ny computer og geninstallerer min fotodatabase, genopbygger den kataloget ud fra oplysningerne i billederne selv.

Men som sikkerhed, er mine fotos også organiseret i Billedmappen i stifinger efter årstal.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
nyfiskeren
Kamera: Canon 1100D+Canon 70D - EOS R
Geografisk sted: Ølstykke

Indlæg af nyfiskeren » 31 jul 2017 16:52 pm

Din sidste linje underbygger min løsning - tak for det :wink:

Jeg har igennem årene set mange løsninger som for det meste har været styret af kameraproducenten og så har man skulle lege detektiv for finde alle billederne f.eks. på skrivebordet, i programmer, temp osv..

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 31 jul 2017 20:26 pm

Jeg har en tre-trins metode (Capture One):

1. Inden redigering laver jeg en grovsortering. De billeder der enten er fejlkomponerede, uskarpe eller bare generelt fejlskud ryger i denne proces i papirkurven.
2. Anden sortering, hvor jeg sorterer i dubletterne. Normalt sletter jeg ingenting, men vælger bare de billeder ud som jeg mener er værd at vise frem. Familiefotos får 1 stjerne, mine "kunstneriske" billeder får 2 stjerner og de billeder jeg både anser som værende familiebilleder men også vil høre under den "kunstneriske" kategori får 3 stjerner.
3. Nu går jeg igang med redigering. Dvs. de billeder med 1 stjerne er typisk gode nok med en "auto-adjust", hvor jeg ofte giver de med 2 og 3 stjerne lidt mere tid (det kommer helt naturligt). På den måde holder jeg min tid til efterbehandling på et minimum.

Det er sådan set alt hvad jeg gør for at holde styr på mine billeder. For ikke at kataloget skal vokse sig til astronomisk størrelse laver jeg et særskilt katalog for hver år. Billeder jeg tager for andre end mig selv ryger i særskilte kataloger (sessions).

Senere, hvis jeg skal vise billederne frem, vælger jeg hvilke billeder der skal være synlige. 1 + 3 stjerner hvis det er familien der vil se feriebillederne eller 2 + 3 stjerner hvis det f.eks. er en anden fotonørd der vil se mine "kunstværker". Man kan også lave søgemapper som finder de rigtige billeder frem efter bestemte kriterier og det bruger jeg efter behov. Jeg flytter aldrig billeder imellem mapper manuelt og de billeder der ikke har stjerner viser jeg typisk ikke frem.

Metoden fungerede også for mig dengang jeg brugte Aperture, men jeg har ikke testet den i andre programmer, men jeg håber den kan inspirere... :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 31 jul 2017 23:52 pm

Selv om man bruger en billeddatabase/arkiv program er der fordele ved at benytte struktureret lagring af selve filerne.
Jeg bruger strukturen /år/måned/dag ex. /2017/Juli/20170731_Keyword, filerne hedder hvad kameraet nu en gang har kaldt dem.
Mit flow er, at kopiere billeder fra kameraet til destinationsmappen og derfra importere dem til Darktable (kan installeres på Linux, BSD og MacOS), som registrerer dem i den interne database og supplerer med sidecar filer (XMP formatet benyttes også her). Jeg sletter de billeder med rund hånd, orker ikke at skulle forholde mig til skæverterne igen.
Brugen af XMP sikrer, at jeg vil kunne genskabe databasen ved at skanne mapperne og at jeg kan skifte til et andet program såfremt jeg måtte have sådanne lyster. Når jeg rejser medbringer jeg en bærbar, som ikke har kapacitet til alle mine billeder. Så der opretter jeg bare en mappe til turen, og kopierer billederne til dagsmapper under den, så sletter og redigerer jeg undervejs. Hjemme kopierer jeg blot dagsmapperne til min stationære og importerer mapperne incl. XMP dvs. jeg får redigering, geotagging etc. med til den stationære.

Fordele ved strukturen i filsystemer er:
- let kopiering af hjembragte filer (både fra kamera og rejse pc)
- simpel backup og restore af arkiv
- god performance fordi der sjældent er mange tusinde filer pr mappe
- let at øge kapacitet og performance ved at montere ny/extra disk på årstalsmappe

Besvar