RW2 filer til efterbehandling.

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
ap
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon 1200D
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: RW2 filer til efterbehandling.

Indlæg af ap » 16 sep 2017 09:30 am

Det kan god være jeg er lidt tung at danse med.
Der er noget jeg ikke rigtigt fatter. Jeg har købt et kompaktkamera (Panasonic Lumix DC-TZ90) fordi jeg synes det er besværligt at løbe rundt med mit Canon spejlrefleks 50D.
De nye kompakte kameraer nærmer sig spejlrefleks i kvalitet, så derfor mit valg.
Så har jeg Adobe CS3 med Camera RAW 4,4.
Nu kan jeg forstå at Camera Raw er et selvstændigt program der arbejder sammen med CS3, er det rigtigt forstået?
Med de to programmer kan jeg ikke åbne Panasonics Raw filer RW2. Det forstår jeg godt.

Jeg har også forsøgt at downloade Camera 9-1 der skriver de kan åbne RW2 filer. Det virker ikke med mit CS3.

Så anbefales det at konvertere min RW2 fil til DNG fil der skulle kunne bruges i CS3 med Camera RAW 4,4.
Jeg Downloader så Adobes Dong Converter 9_1 Der skulle kunne covertere RW2 filer til DNG filer
Men dette progran kan heller ikke se RW2 filer.
Mit spørgsmål er så Bl.a.
Er Dong Converter ikke et selvstændigt program? Og hvis, hvorfor kan jeg så ikke bruge det til mine RW2 filer.

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 16 sep 2017 14:10 pm

Det er lige meget om du køber compact-kamera eller spejlrefleks så vil filer næsten aldrig kunne læses af ældre software.

AdobeRawConvertern er et selvstændigt program men integreret i Photoshop, så når du klikker på en RAW fil åbner Photoshop med et selvstændigt vidue som er RAW-converteren og når du er færdig med at justere din RAW fil og trykker Åbn så "føres" filen over i Photoshop til videre behandling.

Det er i princippet den samme RAW-converter som Lightroom bruger - bare endnu mere integreret ( og lidt flere justeringsmuligheder så vidt jeg ved).

Du kan ikke installere AdobeRawConverter 9 under din gamle CS3....den kræver min CS6 så vidt jeg husker.

Så hvis du vil have en gratis måde er der ikke andet for end at hente DNG-converteren.....den kan håndtere dine filer fra ver. 9.10.1 og nyeste version hedder 9.12.
Når du har convereret kan du behandle filerne som du plejer i din CS3.

Alternativt er du nødt til at betale for enten Photoshop Elements eller og Lightroom - begge fås stadig som selvstændige programmer til installation på PC......men igen...de er på engelsk.
Eneste fordel er at de har flere justeringsmuligheder end din CS3 og har en nyere og bedre intern behandling af filerne ( og du laver hele behandlingen i ét program).

/preben

Brugeravatar
ap

Indlæg af ap » 16 sep 2017 14:23 pm

Tak Preben, men igen, jeg har downloadet DNG-converteren 9.10.1, men den kan ikke se mine RW2 filer. Alle siger jeg kan Convertere til DNG, men hvad gør jeg forkert. Bare jeg fortsat kunne bruge mit "gamle" CS3.

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 16 sep 2017 14:29 pm

ap skrev:
16 sep 2017 08:16 am
Jeg har prøvet flere Adobe DNG converter, men ingen kan se RW2 filer.
Jeg tror, at det er dine forventninger til programmet, som er forkerte. Man vælger ikke filer, men mapper i converteren, så man ser aldrig andet end mappenavne i vælgeren. Tjekkede lige med mit eget converterprogram (som jeg ikke anvender fast). Jeg ser heller ingen filnavne.

Prøv at flytte nogle kopier af dine RW2 filer over i en testmappe og vælg den. Jeg er næsten sikker på, at de nok bliver konverteret.

Du skal for resten lige være opmærksom på, at du skal vælge en lidt ældre DNG-standard for at kunne bruge DNG-filerne i dit CS3-program.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 16 sep 2017 16:47 pm

Tak Aspirant

Jeg bruger ikke selv DNG converteren så jeg er ikke helt klar over hvordan den virker.....så dejligt med lidt hjælp, som jeg håber trådstarter kan bruge...

/preben

Brugeravatar
ap

Indlæg af ap » 17 sep 2017 16:52 pm

Hurra nu virker min DNG converter 9-1.

Jeg skulle sætte til Camera Raw 4,1 i indstillingernesom aspirant skriver. Så tusinde tak for jeres hjælp.

Besvar