samarbejde mellem forskellige apple versioner/programmer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
Dr Nick
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7500 & D90
Geografisk sted: Kbh

samarbejde mellem forskellige apple versioner/programmer

Indlæg af Dr Nick » 19 sep 2017 23:13 pm

undskyld på forhånd får en lidt tung og måske lidt rodet spørgsmål...

Jeg har PS CS5 og nyt kamera D7500 som kun understøttes af den nye Camera RAW 9.12
Jeg er i første omgang ikke interesseret i DNG, Rawtherrape, Nikons egne programmer osv.
Jeg har søgt lidt og andre anbefaler at købe nyt PS, PSE (planen er at CR9.12 også skal virke her) el. Lightroom - Her er PSE den billigste og jeg har prøvet Lightroom og syntes ikke den giver mig noget ekstra (måske kun batch konvertering), men nogle af de nye funktioner i PSE kune jeg godt tænke mig at lege med... (Jeg er klar over at PSE plejer at komme med ny version her i sep.(/okt).)

Mit spørgsmål går på arbejdsgangen, og mulig kvalitets tab, hvis jeg vælger...
Når jeg installer et nyt program med en ny CR - går jeg ud fra at den kun virker med det program som den er installert med (kompatibel med).

Ligthroom: Jeg åbner RAW filen i Lightroom og juserer og sender til PS CS5 uden informations tab. Nem Arbejdsgang.
PSE: Åbner RAW via. PSE, og jeg kan kun eksporterer til PSE (da de er bundet sammen). Herefter skal jeg gemme i .TIFF u. tab og så åbne den i PS (Så er DNG nemmere). ELLER fortager de ændringer jeg vil i PSE og hvis jeg mangler noget, gemmer i .PSD og åbner den i PS (El. er der versionsproblemer i .PSD formatet?).
DNG: Konverter til DNG og åbne dem i min eksisterende PS (og Rawconverter).

Er der noget jeg overser, eller har jeg forstået det rigtig nok? Fordi, så tror jeg at Ligthroom giver bedste workflow... - Og så vinder jeg den nemmere "Batch" konvertering af RAW filer. (Tilføjelse: og så er konverteren i lightroom også bedre end PSE - https://helpx.adobe.com/x-productkb/mul ... oshop.html)

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus og Canon
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: samarbejde mellem forskellige apple versioner/programmer

Indlæg af cowgirl » 19 sep 2017 23:57 pm

Det er den samme konverter der sidder i alle Adobe (ikke Apple) programmerne.

Brugeravatar
Aspirant
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 20 sep 2017 07:08 am

Hvordan var din arbejdsgang før det nye kamera? Ind i CS5 og RAW -> PSD eller hvad? Spørger, fordi jeg sjældent efterbehandler udenfor converteren selv, og jeg har valgt DNG til mine bearbejdede filer.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 20 sep 2017 07:30 am

Jeg er ellers personligt ikke meget til LightRoom, men ud fra dine muligheder er det afgjort LightRoom -> PS CS5 der er mest attraktiv efter min mening.

DNG-konverteringen er dog også gyldig, og sparrer dig for lidt penge - men arbejdsgangen bliver træls, især ved mange filer der lige skal behandles.

Brugeravatar
Dr Nick
Kamera: Nikon D7500 & D90
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af Dr Nick » 27 sep 2017 14:25 pm

cowgirl skrev:
19 sep 2017 23:57 pm
Det er den samme konverter der sidder i alle Adobe (ikke Apple) programmerne.
Ja der var jeg vist lidt blæst... Selvfølgelig Adobe :-)
Det er ikke den samme converter - i CS5 er det CR 6.2 og i den nye Ligthroom/Photoshop CC er det CR 9.12... Og adobe siger selv at converteren i PS/Litghtroom er bedre end den i PSE (mht funktioner osv. ikke de basale ting, hvor det er den samme).
Aspirant skrev:
20 sep 2017 07:08 am
Hvordan var din arbejdsgang før det nye kamera? Ind i CS5 og RAW -> PSD eller hvad? Spørger, fordi jeg sjældent efterbehandler udenfor converteren selv, og jeg har valgt DNG til mine bearbejdede filer.
Jeg bruger Windows filsystem, og dem jeg åbener går direkte til CameraRaw og derfra videre til PS - Har jeg mange billeder som ikke skal gøres noget ved, kan jeg godt finde på at bruge Nikons egne converter (Maker alle og tryk konvert...)

Besvar