Lyskegle og brug af feather

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
F S Møller
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon d7200

Lyskegle og brug af feather

Indlæg af F S Møller » 29 sep 2017 21:14 pm

Foto til Finn
Skygge og brug af feather. Her er billedet uden kegle.
20170926_UdenKegle.jpg
Sølvgade

Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Re: Lyskegle og brug af feather

Indlæg af Finsen » 29 sep 2017 23:32 pm

Øhhh - jeg faldt lige i en film.
Jeg har ikke sat mig ind i det nye forum, så du får lige tekst for sig og billeder for sig, men det går nok, normalt vil de fleste lave redigeringen i non destructive lag, men for nemhedens skyld ser jeg stort på det og du fanger nok ideen, som virker på samme måde.
Du skal lige huske, at i ps er der mange forskellige måder til at op nå samme resultat -

1. her har jeg loadet dit billede og lavet en kopi i et nyt lag, efterfølgende har jeg sænket kurverne på baggrundslaget ( se venligst bort fra masken i lag 2

2. nu bruger jeg polygon værktøjet til at markere masken ( se venligst bort fra masken med det røde kryds ) nu klikker jeg på ikonet ved den røde pil og du får nu smidt masken på i det lag du står i

3. nu vil din markering være borte og lag masken tilføjet og se således ud

4. alt efter hvordan din ps er sat op vil din property fane være synlig, men hvis du dobelt klikker på lagmasken kommer du over til panelet hvor du kan styre din maske, her softer jeg kanterne lidt

5. lige lidt ekstra info - hvis du klikker tilbage på lag holder alt nede og klikker på ikonet af masken, så kan du se masken og arbejde direkte som på et normalt billede, bare tryk på det lille ikon af billedet ved siden af og du er tilbage i lag

6. Du kan også justere tætheden, altså hvor meget eller lidt din maske skal virke - hvid=100% sort=0%

7. her er tætheden sat ned og lysstrålen ikke så synlig

8. lige til sidst - med mask edge kan du kontrollere dine masker yderligere, men ikke relevant i dette tilfælde.

Er du i tvivl spørg -

Jeg får kun lov til at hæfte 5 billeder på, så de sidste kommer i næste afsnit

mvh. Finn
Vedhæftede filer
a.jpg
b.jpg
c.jpg
d.jpg
e.jpg

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 29 sep 2017 23:33 pm

f.jpg
Vedhæftede filer
g.jpg
h.jpg

Brugeravatar
F S Møller

Indlæg af F S Møller » 30 sep 2017 07:56 am

Mange tak Finn. Jeg prøver arbejdsgangen, så den "trænger ind". Jeg har tegnet rigtig meget, lagt skygger på og farvet dem. Ved disse nærstudier har jeg oplevet, at skygger har en mørk blålig farve og en kant. I skarp sol er kanten skarp, men i andre lyssituationer kan den være blødere. Der kan ogsåminimal adskillelse mellem element og skygge, samt skyggen kan have liv og karakter. Den del kan være interessant at få med ind i fotografiet en dag. vh Karin

Brugeravatar
F S Møller

Indlæg af F S Møller » 01 okt 2017 15:09 pm

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 01 okt 2017 15:14 pm

Tillykke, det ser fint ud - Jeg tror egentlig jeg selv vil have valgt en lidt hårdere kant, men nu ved du hvordan det kan laves.

mvh. Finn

Besvar