Farvestyring... Eller mangel på samme.

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Svend424
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon

Farvestyring... Eller mangel på samme.

Indlæg af Svend424 » 15 okt 2017 16:10 pm

Jeg redigerer på en pc med windows 10. Jeg redigerer i LR / PS CC. Min skærm er ny-kalibreret. Og så har jeg forresten en udfordring jeg ikke kan løse :-)

Når jeg har færdigredigeret et billede i LR/PS eksporterer jeg det som JPEG i sRGB. Jeg tjekker gerne billedet i windows standard billedfremviser. Så langt, så godt. Hvis jeg efterfølgende lægger billedet på Facebook og ser det i enten Edge eller Chrome har farverne pludselig fået et boost. Hvis derimod jeg ser billedet i Firefox, ser det helt normalt ud. Hvis jeg ser det i Facebook på en Ipad ser det også normalt ud... Her er det min forståelse stopper.

Jeg har web/mail hos OneCom. Hvis jeg sender et billede via deres webmail, har farverne igen fået et boost, når jeg tjekker den afsendte mail. Også selv om billedet i mailen ser helt normalt ud hos modtageren.

Fejlen må ligge et eller andet sted i windows, hvor nogle programmer åbenbart ikke bliver farvestyret korrekt.... Men jeg fatter ikke hvor og har heller ikke fantasi til at forestille mig hvor jeg i givet fald kan justere mig ud af det. Har nogen et bud?

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Farvestyring... Eller mangel på samme.

Indlæg af nikon » 15 okt 2017 19:13 pm

Det er et kendt at Firefox ...i modsætning til Internet Explorer er i stand til at håndtere forskellige farverum.

Jeg bruger ikke Edge og heller ikke Chrome men tror måske de opfører sig på samme måde som Explorer...altså kan resultere i forkerte farver.

Jeg har selv oplevet det problem du nævner, men da det ikke er hver gang så har jeg opgivet at finde grunden. Det er som om Windows ikke altid læser farverummet korrekt ( jeg har også oplevet at tmubnails til et billede er boostet i farverne) ?

I stedet laver jeg først gemt billedet i AdobeRGB 8 bit og så efterfølgende convertere farverummet til sRGB....og det plejer at gå godt hver gang selv om det er lidt omstændligt ;-).

/preben

Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af Finsen » 15 okt 2017 21:55 pm

Hej Svend
du skriver
>> Når jeg har færdigredigeret et billede i LR/PS eksporterer jeg det som JPEG i sRGB <<
men har du "assigned" farveprofilen? prøv at smide et billede op - det er lidt lettere at vise hvad jeg mener.
Jeg har selv tumlet med windows og farveprofiler, men fik styr på det til sidst og har ikke haft problemer siden win7

mvh. Finn

Svend424

Indlæg af Svend424 » 15 okt 2017 22:12 pm

Hejsa.

"Assigned"..... Hvor gør jeg det ? Jeg importerer/eksporterer altid fra LR.
Vedhæftede filer
Sarah2-006-Edit-Edit.jpg

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 16 okt 2017 07:35 am

Finsen skrev:
15 okt 2017 21:55 pm

men har du "assigned" farveprofilen? prøv at smide et billede op - det er lidt lettere at vise hvad jeg mener.

mvh. Finn
Det sker når du exporterer i sRGB helt automatisk.

Svend424

Indlæg af Svend424 » 16 okt 2017 08:53 am

[/quote]

Det sker når du exporterer i sRGB helt automatisk.
[/quote]

Så forstår jeg bare ikke at farveprofilen ikke indlæses. Jeg kalibrerer i DisplayCal og i programmet kan jeg se, at det er den korrekte farveprofil som er valgt. Ydermere har jeg været inde i windows egen farvestyring og vælge den kalibrerede farveprofil som standardprofil.... og stadigvæk virker det ikke korrekt :-) Overvejer efterhånden en Mac :-)

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 16 okt 2017 09:09 am

https://forums.adobe.com/thread/2163074

"Assign Profile is used to tag an image as a certain profile. For instance, if you took a screen shot and pasted into Photoshop, the data created would be from the monitor profile, but no profile (which tells Photoshop how to interpret the image data) would be tagged. So you'd use "Assign Profile" to be sure Photoshop displays the proper color.
Convert to Profile converts an image from it's current profile (such as Adobe RGB) to a new profile (such as sRGB). In the previous screen shot example (since sRGB is the web standard) you'd need to use Convert to Profile (to sRGB) after assigning your monitor profile. If you didn't, web browsers would interpret the data as sRGB, even though the data isn't sRGB, and you'd have a mess of improper color on your hands."

/preben

Svend424

Indlæg af Svend424 » 16 okt 2017 09:20 am

nikon skrev:
16 okt 2017 09:09 am
https://forums.adobe.com/thread/2163074

"Assign Profile is used to tag an image as a certain profile. For instance, if you took a screen shot and pasted into Photoshop, the data created would be from the monitor profile, but no profile (which tells Photoshop how to interpret the image data) would be tagged. So you'd use "Assign Profile" to be sure Photoshop displays the proper color.
Convert to Profile converts an image from it's current profile (such as Adobe RGB) to a new profile (such as sRGB). In the previous screen shot example (since sRGB is the web standard) you'd need to use Convert to Profile (to sRGB) after assigning your monitor profile. If you didn't, web browsers would interpret the data as sRGB, even though the data isn't sRGB, and you'd have a mess of improper color on your hands."

/preben
Tror jeg skal læse det et par gange. Jeg klikkede ind på originaltråden og læste hele historien. De to billeder nederst viser nøjagtigt hvad der sker for mig. Nu skal jeg bare have fundet ud af hvordan det virker i LR. Som jeg umiddelbart læser opslaget handler det alene om PS og jeg er ikke sikker på at jeg har samme muligheder i LR. (Jeg importerer/eksporterer i LR).

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 16 okt 2017 10:49 am

Som jeg har forstået det er LR lidt speciel i forhold til PS da den arbejder med et internt farverum ( profotoRGB ) ved visning på skærm og så vælger man et specifik farverum når man gemmer billedet, hvor man i ACR vælger det farverum som bruges når man konverteret RAW-billedet til PS til videre billedbehandling under Workflow options og hvor PS efterfølgende bruger det farverum man har valgt under Color Settings, Working Space. Skal dette farverum ændres ifm. man gemmer billedet bruger man Convert to Profile.
Jeg har også oplevet den forskel på billeder som vist i artiklen, men er efterhånden overbevist om at det er mig der har gjort noget forkert i PS, for efter jeg er begyndt converterer et billede til sRGB og derefter gemme i JPG eller også bruge PS's egen Save for web hvis det oprindelige billede skal ned i størrelse, så har jeg ikke haft problemet.

Jeg tror nu ikke dit problem vil rette sig ved at gå over til MAC da jeg det er dit flow og ikke Windows der er skyld i dit problem ;-)

/preben

Svend424

Indlæg af Svend424 » 16 okt 2017 13:42 pm

nikon skrev:
16 okt 2017 10:49 am

Jeg tror nu ikke dit problem vil rette sig ved at gå over til MAC da jeg det er dit flow og ikke Windows der er skyld i dit problem ;-)

/preben
Det er jeg nu ret overbevist om :-) Hvis nu jeg tænker mig godt om, ligger fejlen jo ikke i hverken PS eller LR, men derimod i windows. Når billederne vises korrekt både i PS og LR OG i windows egen billedfremviser + i Firefox må fejlen jo nødvendigvis ligge i windows. Spørgsmålet er så bare hvor ?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 16 okt 2017 13:56 pm

Har du prøvet at fjerne farvestyringen i Windows?

Svend424

Indlæg af Svend424 » 16 okt 2017 16:32 pm

phw skrev:
16 okt 2017 13:56 pm
Har du prøvet at fjerne farvestyringen i Windows?
Jeg har fjernet alle de profiler jeg kunne, minus en enkelt som åbenbart ikke kan fjernes + selvfølgelig den kalibrerede. Det forandrede ingenting.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 17 okt 2017 09:21 am

Svend424 skrev:
16 okt 2017 13:42 pm
nikon skrev:
16 okt 2017 10:49 am

/preben
Det er jeg nu ret overbevist om :-) Hvis nu jeg tænker mig godt om, ligger fejlen jo ikke i hverken PS eller LR, men derimod i windows. Når billederne vises korrekt både i PS og LR OG i windows egen billedfremviser + i Firefox må fejlen jo nødvendigvis ligge i windows. Spørgsmålet er så bare hvor ?
Jeg er til gengæld overbevist om at du vil opleve samme problemer på MAC og at "fejlen" ligger i dit flow.

Når du har kalibreret dit system vil alt det du ser som er styret af dit eget system virke - PS, LR, Windows billedfremviser men så snart du blander andet ind i det som f.eks. Facebook, Chrome, Edge, Explorer, hjemmesider mm. er det deres behandling af farverummet der påvirker gengivelsen....og derfor vil Firefox vise korrekt da den kan tage højde for forskellige farverum - som Safari vist også kan hvilket fejlagtigt kan forlede dig til at tro at MAC er løsningen på dit problem.

/preben

Svend424

Indlæg af Svend424 » 17 okt 2017 14:45 pm

[/quote]
Jeg er til gengæld overbevist om at du vil opleve samme problemer på MAC og at "fejlen" ligger i dit flow.
/preben
[/quote]

Jeg har bare ikke fantasi til at forestille mig hvor "fejlen" ligger og hvordan den kan rettes. Hvis vi starter bagfra;
Når min skærm er kalibreret må man jo formode at den viser det korrekte billede.
Når billedet i PS/LR ser korrekt ud inde i programmerne er det vel OK.
Når billedet eksporteres og vises på Facebook, web osv. i en Firefox browser går jeg ud fra at det er korrekt.

Når jeg så skifter browser til enten Edge eller Chrome får farverne et boost. Og ikke bare på mit billede, men på alle billeder.

Derfor er det at jeg konkluderer, at der er noget galt med farvestyringen i min windows.

Min eneste bekymring lige nu er, hvordan de billeder jeg sender til print eller sender til andre, som så lægger dem på nettet og ser dem i f.eks. Chrome vil opføre sig.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 17 okt 2017 15:03 pm

Har du prøvet at lave en ny farveprofil til din skærm?

Besvar