Lightroom alternativer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Lightroom alternativer

Indlæg af raj » 19 okt 2017 09:06 am

Det her behøver ikke at være en tråd for og imod Adobes overgang til abonnementsordning for Lightroom.

Men jeg vil gerne høre hvad folk ellers bruger og især, hvorfor I er glade for alternativerne.

Jeg har lidt et had/kærlighedsforhold til katalogsystemet i Lightroom, men jeg er ret begejstret for den måde developmodulet fungerer og de muligheder, der er for redigering.

Jeg bruger Affinity som ekstern editor og er godt tilfreds, men som regel kan jeg klare det meste i Lightroom.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Re: Lightroom alternativer

Indlæg af Esben Sørensen » 19 okt 2017 09:25 am

Hejsa, lige til info, du har startet denne tråd to gange... :)

Efter først at have afprøvet mange forskellige programmer, derunder også Lightroom, valgte jeg Capture One. Årsagen var netop måden hvorpå jeg kan organisere mine billeder på og sortere dem i forskellige kategorier så jeg ikke behøver mappestruktur.

Som Lightroom kan Capture One opbevare filerne i kataloger (jeg laver et nyt katalog for hvert år) men man har også mulighed for at oprette "Sessions", som egentlig bare er en almindelig mappestruktur. Jeg bruger Sessions til mindre projekter, hvor billederne ikke lige passer ind i min private samling. Dvs. mormors fødselsdag, min fars negativer, svigerforældrenes dias fra afrika osv. alle ligger i sessions. Originaler, "selects", Trash og Output ligger alle samlet i én mappe hvor man let kan tilgå filerne med et hvilket som helst program. Det er ret smart og enkelt.

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 19 okt 2017 09:37 am

Lige en sidenote. Jeg bruger Capture One både på Mac OS og i Windows 7 og jeg må nok sige det i mit tilfælde kører bedre på Mac end på Windows. Det kan der naturligvis være flere årsager til, f.eks. hardware, drivere osv... Prøv derfor Capture One grundigt før du køber det.

Mvh. Esben

Brugeravatar
perthorup
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Olympus E-M1
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 19 okt 2017 09:39 am

Jeg anvender Corel Aftershot pro og har gjort det i flere år. Jeg er rigtig godt tilfreds med hastighed og resultaterne. Der er masser af plugins til at skræddersy programmet med. Der er mange der taler negativt om programmet; men som sagt jeg er godt tilfreds. Jeg startede med det i sin tid da det hed bibble pro. Hent en prøveversion og se om dit kamera / optikker er understøttet.

MVH
Per

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 19 okt 2017 09:42 am

Hej
Jeg har Lightroom i en ældre version og er nogenlunde tilfreds. Jeg har en købt version og planlægger at opgraderer til version 7 når den engang kommer, undersøgte lige igår at det faktisk stadig er muligt at købe en licens til version 6 1012,- kr så man kan arbejde i Lightroom uden at være nødsaget til at skulle ind i abonnements ordningen.

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 19 okt 2017 09:44 am

Jeg har begge programmer og har haft dem i mange år. Men jeg arbejder udelukkende i Capture One Pro.

Espen forklarer udmærket. Jeg arbejder næsten kun i sessions. Herudover vil jeg fremhæve muligheden for individuelle Workspaces, dvs, fuldstændig individuel opsætning af din arbejdsflade. Jeg har en, som jeg bruger i mit initial workflow, og én der bruges i min egentlige editering. Jeg oplever langt bedre performance i CO. Jeg vil tro, at begge programmer kan levere præcis samme billedkvalitet og oplevelse, hvis man kender begge programmer godt nok.

På grund af de ekstremt mange individuelle opsætningsmuligheder i CO oplevede jeg en ret lang indlæringskurve. I sensommeren forsøgte jeg at redigere et enkelt bryllup i LR. Jeg oplevede dobbelt dobbelt så lang tid på postprocessing.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 19 okt 2017 09:58 am

Esben Sørensen skrev:
19 okt 2017 09:25 am
Mystisk, men efter den seneste site opdatering fungerer siden horribelt ringe på min iPhone, så intet overrasker mig længere :zfight

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 19 okt 2017 10:10 am

raj skrev:
19 okt 2017 09:58 am
Esben Sørensen skrev:
Mystisk, men efter den seneste site opdatering fungerer siden horribelt ringe på min iPhone, så intet overrasker mig længere :zfight
Ingen har besvaret den anden tråd endnu, så du kan stadig nå at slette dem :)

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 19 okt 2017 10:20 am

Esben Sørensen skrev:
19 okt 2017 10:10 am
raj skrev:
19 okt 2017 09:58 am
Esben Sørensen skrev:
Ingen har besvaret den anden tråd endnu, så du kan stadig nå at slette dem :)
Aha, det vidste jeg faktisk ikke, at jeg selv kan... Nu er den sendt til de evige cyberspacejagtmarker

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 19 okt 2017 10:27 am

fotofriberg skrev:
19 okt 2017 09:44 am
Jeg har begge programmer og har haft dem i mange år. Men jeg arbejder udelukkende i Capture One Pro.

Espen forklarer udmærket. Jeg arbejder næsten kun i sessions. Herudover vil jeg fremhæve muligheden for individuelle Workspaces, dvs, fuldstændig individuel opsætning af din arbejdsflade. Jeg har en, som jeg bruger i mit initial workflow, og én der bruges i min egentlige editering. Jeg oplever langt bedre performance i CO. Jeg vil tro, at begge programmer kan levere præcis samme billedkvalitet og oplevelse, hvis man kender begge programmer godt nok.

På grund af de ekstremt mange individuelle opsætningsmuligheder i CO oplevede jeg en ret lang indlæringskurve. I sensommeren forsøgte jeg at redigere et enkelt bryllup i LR. Jeg oplevede dobbelt dobbelt så lang tid på postprocessing.
Er Capture One forresten ikke gratis hvis man bruger Sony? Eller gælder det kun hvis man køber et nyt Sony kamera?

Mvh. Esben

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 19 okt 2017 11:52 am

Esben > Jo, du kan stadigvæk få Capture One gratis som Sonybruger, men det er den lille version - Pro-versionen koster penge.

raj >> Jeg bruger Bridge til organisering af mine billeder.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 19 okt 2017 11:56 am

Esben Sørensen skrev:
19 okt 2017 10:27 am
fotofriberg skrev:
19 okt 2017 09:44 am

Er Capture One forresten ikke gratis hvis man bruger Sony? Eller gælder det kun hvis man køber et nyt Sony kamera?

Mvh. Esben
Man får en begrænset udgave. Men man kan købe det fulde program for 50eur + moms, men kun med support for Sony kameraer. Hvis man skal have bred support, koster det 279eur +moms

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 19 okt 2017 12:52 pm

Jeg bruger også CP1...og er meget glad for den....og jeg synes den gør det bedre end LR.
CP1 har mange gode værktøjer og man kan køre fra RAW til print.

Den kører perfekt på min PC (Intel I7 3,4 Ghz, 16 GB ram og 2 GB ram på grafikkort).

Du kan også importere dine "gamle" kataloger fra LR.

Brug evt. rabatkode AMBC1BLOG for at få 10 % - så er det 251 euro.

/preben

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 19 okt 2017 13:13 pm

Glemte at CO arbejder med lokale justeringer i lag analogt til PS. Det bruger jeg utroligt meget.

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 19 okt 2017 15:04 pm

Der er lige kommet et nyt LR igår. Det skulle være forbedret på katalog delen..

Lightroom classic CC

Besvar