Panorama i Lightroom, DNG fylder underligt meget.

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
Dr Nick
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7500 & D90
Geografisk sted: Kbh

Panorama i Lightroom, DNG fylder underligt meget.

Indlæg af Dr Nick » 27 okt 2017 17:43 pm

.NEF --> panorama.DNG --> TIFF
Jeg har 5 .NEF raw filer som fylder 55MB i alt. (12,2MP kamera å 2848x4288px - dvs. ~ 1,110MP pr MB - Hvis man kan sige det på den måde :P )
Jeg laver panorama med LR6, og får en DNG fil på 120MB på 8379x3458px (118% Ekstra ifht. oprindelig filer - dvs. 0,241MP pr. MB)
Jeg overføre til PS5.1 via "LR rendering" - den skaber en TIFF på 163MB (36% større end DNG og 196% større end Oprindelige filer - dvs. 0,178MP pr. MB).

.NEF --> DNG --> Panorama.DNG --> TIFF
HVis jeg først konverter disse 5 NEF filer til DNG fylder de 47MB, men panorama i DNG og TIFF fylder stadig det samme.

???
Når nu RAW er ALLE data, og DNG og TIFF skulle være det samme uden tab - så forstår jeg godt at de kameraspecifikke info medtages i filstørrelsen - Men jeg syntes ikke at størrelsen skal sige så meget.
Det lader som om at det er Panorama værkstøjet i LR der gør det... Måske fordi den alligevel inkluderer alle lag + masker, dog uden jeg kan tilgå disse lag og masker og derfor er ligegyldige informationer i filen.

(Jeg har i preferences, ifht. DNG ja til "Embed fast load data", men IKKE "Embed original raw file"... Og ifht. TIFF er det 16bit, ZIP compression og IKKE "Stack wtih Original"

Vha. DNG converter, har jeg forsøgt om jeg kunne hive nogle filer ud af den på 120MB, men der siger at er ikke er noget at hente ud...

Nogen der ved hvorfor filstørrelserne stiger så meget???
Mvh. Jonas

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Re: Panorama i Lightroom, DNG fylder underligt meget.

Indlæg af Smittefar » 29 okt 2017 18:02 pm

Jeg tror, det kan skyldes forskel i bit-farvedybde. Dine raw-filer er sikkert 12 bit, jeg kunne forestille mig, DNG er måske 14 bit, og TIFF er helt sikkert 16 bit.

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 30 okt 2017 10:20 am

Jeg har lige lavet en lille prøve i PS som du måske kan hente svar på dit spørgsmål fra.

5 tiff billeder på hver 69 Mb og en størrelse på 30x20 cm samles til panorama billede, og nu er filen på 896 Mb og billedet fylder 72x22 cm.

Den forøgede størrelse skyldes altså at billedet bliver længere men ISÆR alle de lag som PS har brugt til at holde styr på sammenlægningen af de enkelte billeder.

Du kan så vælge at køre Flatten Image og så reduceres filstørrelsen i mit tilfælde til 179 Mb.

Hvis jeg som test tager et af de enkelte billeder som er på 30x20 cm og med en filstørrelse på 69 Mb og beskærer, forstørrer og ændrer opløsningen ( resampling slået til ) så det svarer til panoramabilledet kommer dette enkelte billede til at fylde 180 Mb, hvilket svarer fint til det flattened panorama billede på de 179 Mb.

Jeg tror at DNG og PSD billeder vil opføre sig på samme måde ?

/preben

Brugeravatar
Dr Nick
Kamera: Nikon D7500 & D90
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af Dr Nick » 31 okt 2017 21:05 pm

Smittefar: Nikon D7500 har 14bit Raw... men jeg tror måske alligevel du har fat i en del af svaret.

Preben: Jeg tror jeg skal lege lidt mere med PS og billederne, fordi jeg tror også at lag og masker kan være en del af svaret :-)
Mvh. Jonas

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 01 nov 2017 12:05 pm

Lightroom kan ikke arbejde i lag...derfor fylder din fil "kun" 120Mb i modsætning til min i PS med lag på 896 Mb.

Så hvis du foretager sammenlægningen i PS vil din nok også fylde omkring 8-900 Mb hvis ikke du bruger flatten image.

Det er ikke sensorens antal bit eller lignende der giver den store fil...men som jeg skrev er det størrrelsen på det færdige sammenlagte billede der jo er længere end et billede.

/preben

Besvar