"Fremtidsikret" program til organisering

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
fimpeandersen
Challenger
Kamera: D90
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

"Fremtidsikret" program til organisering

Indlæg af fimpeandersen » 25 nov 2017 13:33 pm

Hej

Jeg vil gerne have lidt bedre organisering af mine billeder. Jeg lægger dem i mapper efter år/måned/begivenhed, men det er ikke nemt at søge i mapperne, hvis jeg f.eks. skal bruge et billede af en ko (ikke bare svigermor altså...).

Jeg overvejer meget Lightroom, da der gerne må være lidt god billedebehandling med (ikke et must). Men er lidt usikker på om alle ens tags bliver gemt, hvis jeg nu i en periode ikke forlænger abonnement eller man pludselig stopper med at udvikle Lightroom. F.eks. har jeg benyttet Picasa til ansigtsgenkendelse og nu er det væk.

Kan man i Lightroom gemme direkte i metadata på billedefilen, så det er gemt selvom programmet en gang ikke mere virker? Og kan man både det i Lightroom CC og CC Classic? Er der tab ved at skifte mellem de to programmer på et senere tidspunkt?

Eller har I andre bud på et godt program til at organisere?

Jeg gemmer ofte i både jpeg og raw med mit Nikon D90 og jpeg med mobilkameraet.
Mvh
Tim Andersen

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Re: "Fremtidsikret" program til organisering

Indlæg af cowgirl » 25 nov 2017 14:12 pm

Picasa er vel ikke væk fordi det ikke længere bliver udviklet. Jeg har det da stadig .

Anyway, uanset hvordan du gemmer, så er keywords et must. LR er rigtig godt, men søgefunktionen er altid afhængig af de keywords du lægger ind. Jeg har ikke prøvet at lægge mine cataloger ind på en pc uden LR så om keywords stadig er der uden LR ved jeg ikke. Jeg tvivler.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 25 nov 2017 14:38 pm

Det væsentlige er at dine keywords og øvrige metadata om billederne kan udlæses i et format det næste program i rækken kan indlæse. For tiden er det bedste bud på sådan et format sidecars (.xmp som er XML formaterede data filer) som har været benyttet i en længere årrække og som ser ud til at blive bibeholdt i lang tid fremover. Lige umiddelbart ved jeg at Lightroom, Darktable og vist også Macphun Luminar benytter formatet, så der vil man kunne få sine metadata med ved versionsupgrade, men også hvis man får lyst til et nyt program.
Problemet med fx Picasa (ved ikke hvordan Picasa håndterer eksport af metadata) er når MS udgiver en feature update af Windows, så både tilføjer og fjerner de funktioner. Det vil sige at man lige pludselig kan stå i den situation, at programmet ikke kan køre på PC'en og så kan man faktisk have mistet sine data. Backup hjælper ikke - med mindre backuppen kan genskabe hele PC'en til før den fatale feature update, så man kan foretage en eksport til et bedre format.

Skovmanden69
Kamera: Pentax K20D
Kontakt:

Indlæg af Skovmanden69 » 25 nov 2017 17:11 pm

Som andre er inde på så ligger LR metada ind i en fil, som andre programmer også kan læse. Det samme gør Bright, der også er en del af Adobe pakke, men den bruges ikke meget mere. Da jeg skifte fra at bruge BR og til LR, så kom alle mine nøgleord automatisk med. Har også kigget på andre programmer, kan pt ikke huske hvilket, hvor jeg kunne se de nøgleord der var tilføjet i Bright.

Data fra sidecare filerne bliver også brugt af andre programmer. Hvis du laver et lille forsøg med et af dine egne billeder i JPG format, så vil du se det. Højre klik på det, vælg egenskaber. Og så hvad der ligger af oplysninger. Det kan afhænge af hvilke oplysninger du har valgt der skal eksporteres sammen med det færdige billede.

Mfh.

Lars.

Brugeravatar
Ballesen
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Indlæg af Ballesen » 05 dec 2017 00:18 am

Jeg ville tage et kig på Mylio. (http://mylio.com). Det synkroniserer dine billeder på tværs af forskellige devices, kan tilføje og søge keywords, kan lave ansigtgenkendelse, og tillader dig at redigere dine billeder. Derudover er det noget af det hurtigste jeg personligt har oplevet, selv når du har mange billeder.

Brugeravatar
fimpeandersen
Challenger
Kamera: D90
Kontakt:

Indlæg af fimpeandersen » 05 dec 2017 08:36 am

Tak for de gode svar. Mylio vil jeg nok prøve til at starte med, da jeg pt. har problemer med bare at installere Lightroom på arbejdscomputeren. Det ser ud til at man kan eksportere keywords mellem de to programmer. Lightroom er stadig min favorit da editor delen er god.

Jeg skal lige prøve mig lidt frem med sidecar filerne. Jeg ville helst have at det blev skrevet direkte i billedets metadata, men det kan være at det er fint med sidecar.

Altid dejligt med hjælpsomme mennesker her på fotostart :-)
Mvh
Tim Andersen

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 05 dec 2017 09:40 am

Jeg vil gerne anbefale XnView, som jeg selv bruger i stor stil. Dog bruger jeg primært Bridge til organisering, hvilket også har en række fordele - men hvis du vil væk fra Adobe, er XnView et fedt gratis bud, som også er en lynhurtig thumbnail-browser.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 05 dec 2017 18:37 pm

jakobdam skrev:
05 dec 2017 09:40 am
Jeg vil gerne anbefale XnView, som jeg selv bruger i stor stil. Dog bruger jeg primært Bridge til organisering, hvilket også har en række fordele - men hvis du vil væk fra Adobe, er XnView et fedt gratis bud, som også er en lynhurtig thumbnail-browser.
Jeg har prøvet xnview på Mac, og jeg ved godt at jeg lyder som en meget dårlig reklame, men Mylio er i en helt helt anden klasse en xnview, når det kommer til performance og skalerbarhed. Jeg har været igennem det meste af hvad der er billedebrowsere og billedekataloger, men jeg har aldrig set noget der bare kommer i nærheden af at performe eller skalere til millioner af billeder som Mylio gør.

Du kan uden tvivl finde andre programmer der har features som Mylio ikke har, som er vigtige for dig, og xnview er muligvis det for dig.

Men hvis du har behov for et program der let, og hurtigt lader dig arbejde med mange billeder på tværs af alle dine platforme, så vil jeg vove og påstå at du får svært ved at finde en konkurrent.

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 05 dec 2017 19:46 pm

Jeg anbefaler stærkt
Photo Supreme
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 05 dec 2017 20:40 pm

Aspirant skrev:
05 dec 2017 19:46 pm
Jeg anbefaler stærkt
Photo Supreme
Photo Supreme er et godt bud, og det har en unik og spændende måde at håndtere metadata/tagging som jeg ikke har set i nogle andre programmer.

Deres måde at håndtere flere maskiner på, via en rigtig database, virker umiddelbar som det rigtige, men i praksis virkede det bare ikke rigtig godt.

Desuden synes jeg personligt at Photo Supreme virker meget tungt og sløvt at arbejde med.

Det ville være dejligt hvis man kunne tage de bedste dele fra forskellige programmer og kombinere dem i et "super program", men det kan man desværre ikke. Man er nødtil at finde et kompromis der passer til en, og det kompromis er ikke ens for alle.

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 05 dec 2017 20:54 pm

Ballesen skrev:
05 dec 2017 20:40 pm
Deres måde at håndtere flere maskiner på, via en rigtig database, virker umiddelbar som det rigtige, men i praksis virkede det bare ikke rigtig godt.

Desuden synes jeg personligt at Photo Supreme virker meget tungt og sløvt at arbejde med..
Mine oplevelser med Photo Supreme er de stik modsatte - jeg har ingen anelse om, hvordan du er noget frem til dit indtryk, og jeg har aldrig hørt noget i den retning fremført på Photo Supremes brugerforum.

Forum er mest beskæftiget med at finde ud af, hvordan nogle af programmets mere obskure muligheder kan fremfindes, da firmaets spidskompetence ikke just er at lave ordentlige brugermanualer. Men at PSu skulle være sløvt i brug er noget, jeg udelukkende har hørt om i dette forum.
Jeg savner Tapatalk

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 05 dec 2017 20:57 pm

Aspirant skrev:
05 dec 2017 20:54 pm
Ballesen skrev:

Desuden synes jeg personligt at Photo Supreme virker meget tungt og sløvt at arbejde med..
Mine oplevelser med Photo Supreme er de stik modsatte - jeg har ingen anelse om, hvordan du er noget frem til dit indtryk, og jeg har aldrig hørt noget i den retning fremført på Photo Supremes brugerforum.

Forum er mest beskæftiget med at finde ud af, hvordan nogle af programmets mere obskure muligheder kan fremfindes, da firmaets spidskompetence ikke just er at lave ordentlige brugermanualer. Men at PSu skulle være sløvt i brug er noget, jeg udelukkende har hørt om i dette forum.
Jeg er nået frem til det ved at prøve at bruge programmet.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 05 dec 2017 22:31 pm

Aspirant skrev:
05 dec 2017 20:54 pm
Ballesen skrev:

Baseret på hvad du skrev måtte jeg lige gå tilbage og prøve det igen.

Når jeg taler tungt og sløvt skal det ses i relation til hvad jeg anvender lige nu. Du har ret i at Photo Supreme ikke er sløvt i en grad hvor det er uanvendeligt, og det er fint hurtigt i forhold til andre programmer. Men det er ting som den hastighed hvormed thumbnails opdateres etc. Der er det svært at hamle op med et program der basalt set er lavet af spiludviklere, og hvor stort set alt kører på GPU.

Det der virkelig skiller Photo Supreme fra andre programmer er deres måde at styre metadata/tags, eller labels som de vidst kalder det. Det er ganske unikt og meget powerfuldt, og virkelig noget jeg ville ønske var tilgængeligt i andre programmer. Det tager lidt tid at sætte sig ind i og forstå, da det er meget anderledes end det man finder i andre programmer.

Hvis det var muligt at kombinere Mylio, med deres styrke på hastighed og synkronisering, Photo Supreme med der styrke på catalog delen, så ville man have et rigtig godt program.

Brugeravatar
Aspirant

Indlæg af Aspirant » 06 dec 2017 19:39 pm

Ballesen skrev:
05 dec 2017 22:31 pm
Når jeg taler tungt og sløvt skal det ses i relation til hvad jeg anvender lige nu. Du har ret i at Photo Supreme ikke er sløvt i en grad hvor det er uanvendeligt, og det er fint hurtigt i forhold til andre programmer. Men det er ting som den hastighed hvormed thumbnails opdateres etc. Der er det svært at hamle op med et program der basalt set er lavet af spiludviklere, og hvor stort set alt kører på GPU.
Jeg kan desværre ikke tjekke din oplevelse - på min billedsamling oplever jeg ikke nævneværdige forsinkelser, så jeg vil næppe kunne bemærke forskellen ved at teste Mylio. Men fred være med det. Håber da, at OP finder et program, som føles godt baseret på egne prioriteter. Jeg forstår, at det er Mylio, som bliver testet først.
Jeg savner Tapatalk

Besvar