Sidste standalone af Lightroom

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Re: Sidste standalone af Lightroom

Indlæg af JenODem » 24 dec 2017 13:03 pm

Photo Supreme - jeg har lige kort kigget på deres forside og det ser da ikke så ringe ud enda.

@eolsen - har du prøvet at hente keywords fra lightroom? Alternativt har du nogle relevante youtube / bøger der kunne belyse processen.

Jeg har ca 15000 billeder med keywords i Lightroom og vil gerne genanvende det arbejde jeg har gjort der; og NEJ abonnement er ikke noget for mig.
Jeg har kigget på Luminar og de hævder at komme med en organisator a'la lightroom - jeg har købt licens til 2018 udgaven og venter spændt.

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 24 dec 2017 15:00 pm

JenODem skrev:
24 dec 2017 13:03 pm
Photo Supreme - jeg har lige kort kigget på deres forside og det ser da ikke så ringe ud enda.

@eolsen - har du prøvet at hente keywords fra lightroom? Alternativt har du nogle relevante youtube / bøger der kunne belyse processen.

Jeg har ca 15000 billeder med keywords i Lightroom og vil gerne genanvende det arbejde jeg har gjort der; og NEJ abonnement er ikke noget for mig.
Jeg har kigget på Luminar og de hævder at komme med en organisator a'la lightroom - jeg har købt licens til 2018 udgaven og venter spændt.
Nej, jeg har aldrig været bruger af LR, og bliver det aldrig. Det er smart med LR's håndtering af billeder med keywords og måden du kan kategorisere billeder. Men nok mest smart for Adobe, for du er fanget i deres system - altså fast kunde i fremtiden. Mig bekendt kan du ikke eksporterer til andre programmer end Adobe's egne.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 24 dec 2017 15:17 pm

Liminar hævder at de kan importerer - når katalog delen kommer.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 24 dec 2017 15:46 pm

eolsen skrev:
24 dec 2017 15:00 pm
JenODem skrev:

Nej, jeg har aldrig været bruger af LR, og bliver det aldrig. Det er smart med LR's håndtering af billeder med keywords og måden du kan kategorisere billeder. Men nok mest smart for Adobe, for du er fanget i deres system - altså fast kunde i fremtiden. Mig bekendt kan du ikke eksporterer til andre programmer end Adobe's egne.
Der er jo mange andre funktioner der er langt smartere:
- Måden man udvælger og redigerer billeder på.
- Integrationen med andre systemer: Hjemmeside, Flickr, Facebook
- Overblik over man har brugt sine billeder (konkurrencer).

Om man er fanget i deres system, kan man jo altid diskuterer.

Men for mig er det blevet meget billigere efter de er begyndt på deres abonnement, så det ser jeg slet ikke som en ulempe, tværtimod.

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 24 dec 2017 16:07 pm

phw skrev:
24 dec 2017 15:46 pm
eolsen skrev:
24 dec 2017 15:00 pm
JenODem skrev:

Der er jo mange andre funktioner der er langt smartere:
- Måden man udvælger og redigerer billeder på.
- Integrationen med andre systemer: Hjemmeside, Flickr, Facebook
- Overblik over man har brugt sine billeder (konkurrencer).

Om man er fanget i deres system, kan man jo altid diskuterer.

Men for mig er det blevet meget billigere efter de er begyndt på deres abonnement, så det ser jeg slet ikke som en ulempe, tværtimod.
Ja, det er rigtigt nok, men alle de ting du nævner er også med i andre systemer. DxO som jeg bruger har alle LR's funktioner indbygget nu med den seneste opdatering til PhotoLab versionen. Visse af funktionerne er nemmere at gå til end LR's.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 26 dec 2017 09:27 am

Jeg har downloaded en trial version af DxO og den virker ude mærket, MEN det er ikke nok at man kan rate billeder med stjerner og så mærke med rejected eller taken - når jeg ska finde alle billeder fra Råbjerg mile skal det være nemmere end det jeg kan finde i DxO.

Brugeravatar
eolsen

Indlæg af eolsen » 26 dec 2017 10:30 am

JenODem skrev:
26 dec 2017 09:27 am
Jeg har downloaded en trial version af DxO og den virker ude mærket, MEN det er ikke nok at man kan rate billeder med stjerner og så mærke med rejected eller taken - når jeg ska finde alle billeder fra Råbjerg mile skal det være nemmere end det jeg kan finde i DxO.
Nej, hvis du bruger LR's katalogisering og er afhængig af denne måde, så finder du nok ikke noget bedre end LR. Måske Luminar som du venter på.
DxO og alle andre programmer som jeg har prøvet har ikke samme funktionalitet, og her opbygger man arkiv strukturer i stedet for med klare beskrivelser af indholdet. Dette har fungeret for mig igennem de mere end 10 år jeg har taget digitale billeder.
LR's katalog og database er suveræn på dette felt, men du er således også 'fanget' som fast kunde for altid.
Med venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 26 dec 2017 14:18 pm

Jeg har lige fået Capture One Pro. Det lader til at være et godt værktøj, men kræver også at man lige bruger noget tid, selv med "LR migration" slået til.
Har endnu ikke fundet noget, der svarer til LRs radial tool, og det kommer jeg til at savne, hvis det ikke er der.
Mange gode maskemuligheder og fint at man kan arbejde i lag

Brugeravatar
JenODem

Indlæg af JenODem » 27 dec 2017 14:41 pm

Capture One Pro er desværre lige så dyr som Adobe pakken - Afinity der ud til at kunne det samme +/- men koster kun 450,- forn en licens.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/ (-20% hvis man køber inden nytår)

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 27 dec 2017 15:40 pm

79 eur + moms for Capture One til Sony, der dækker mit behov

Jeg har også Affinity som ekstern editor. Sublimt program til en god pris

Brugeravatar
Ballesen
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Indlæg af Ballesen » 27 dec 2017 20:05 pm

JenODem skrev:
24 dec 2017 15:17 pm
Liminar hævder at de kan importerer - når katalog delen kommer.
Listen af programme der lover snart at komme med en katalog del vokser hurtigere end antallet af programmer der tilbyder en katalog del. DAM systemer er ikke lette at lave.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 28 dec 2017 02:23 am

Aspirant skrev:
20 dec 2017 18:27 pm
Hvis nogen opdager et program, som kan editere og opdatere DNG-filer nogenlunde ligesom Lightroom gør det, er jeg meget interesseret. Meget gerne et, som ikke kommer med indbygget organisator (der har jeg et andet program, jeg ikke vil udskifte).
Photoshop (Camera Raw) er jo en mulighed, men det er jo så åbenlyst at du nok allerede kender til det.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 28 dec 2017 02:39 am

Aspirant skrev:
Hvis nogen opdager et program, som kan editere og opdatere DNG-filer nogenlunde ligesom Lightroom gør det, er jeg meget interesseret. Meget gerne et, som ikke kommer med indbygget organisator (der har jeg et andet program, jeg ikke vil udskifte).
Ideen med et DNG workflow, som er det du gerne vil opnå, er ret tiltalende. Ført ud i livet muliggør det et workflow hvor du ideelt set kan vælge dit favorit katalog system og mixe det med din favorit editor.

I praksis er det desværre svært at realisere, som du har opdaget, med mindre du anvende Adobe produkter.

Der er flere grunde til dette, tror jeg.

1. De der laver raw software er ikke klar over mulighederne i et dng workflow.
2. De der laver raw software er skræmte af tanken om at redigere i brugeren originale raw filer.
3. Afhængig af hvilken software du anvender til backup, kan det føre til større backups.

Ideelt set skulle programmer som Windows file browser og mac Finder også være dng workflow Award, så de istedet for at decode raw filen viste det indbyggede preview.

Men jeg vil da anbefale dig at prøve de forskellige editorer af, og hvis de ikke kan opdatere dng preview, så kontakt dem og foreslå det. Ofte er de ikke klar over at det er en værdifuld feature, så måske kan de overtales.

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 28 dec 2017 18:21 pm

Ballesen skrev:
28 dec 2017 02:39 am
Aspirant skrev:
Ideen med et DNG workflow, som er det du gerne vil opnå, er ret tiltalende. Ført ud i livet muliggør det et workflow hvor du ideelt set kan vælge dit favorit katalog system og mixe det med din favorit editor.

I praksis er det desværre svært at realisere, som du har opdaget, med mindre du anvende Adobe produkter.

Der er flere grunde til dette, tror jeg.

1. De der laver raw software er ikke klar over mulighederne i et dng workflow.
2. De der laver raw software er skræmte af tanken om at redigere i brugeren originale raw filer.
3. Afhængig af hvilken software du anvender til backup, kan det føre til større backups.

Ideelt set skulle programmer som Windows file browser og mac Finder også være dng workflow Award, så de istedet for at decode raw filen viste det indbyggede preview.

Men jeg vil da anbefale dig at prøve de forskellige editorer af, og hvis de ikke kan opdatere dng preview, så kontakt dem og foreslå det. Ofte er de ikke klar over at det er en værdifuld feature, så måske kan de overtales.
Personligt har jeg intet problem med mit nuværende workflow, som er Lightroom til DNG-baseret finpudsning, og Photo Supreme, som er det mest suveræne katalogprogram, jeg kender. Jeg ville bare hellere have en opdaterbar editor, og dér vil Adobe så ikke lege med længere.

Så længe Adobe ikke ændrer i DNG-specifikationen er det også til at leve med at blive på v6.14, men på sigt er det uholdbart - og jeg er så en af de dinosaurer, som nægter at leje software.
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Besvar