Gen-installering af PS CS6

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Gen-installering af PS CS6

Indlæg af JPFoxtrot » 23 mar 2018 11:54 am

Henrik9 skrev:
23 mar 2018 09:54 am
Det eneste problem er, at BRIDGE stadig "fryser" og hele tiden står med en rundt drejende pil i nederste v. hjørne og en tekst: "Building Criteria".
Har du prøvet at bare lade den køre? Måske en hel nat?

Umiddelbart lyder det som en operation som den bare skal igennem, for derefter at køre som det skal.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 23 mar 2018 11:58 am

Ja, det har jeg også overvejet. Det skal nok prøves, tak! (Jeg afventer lige at høre fra Jens, som Erik anbefalede).

Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af Finsen » 23 mar 2018 12:33 pm

Hej Henrik
På et tidspunkt havde jeg samme udfordring, løsningen for mig var at slette cachen som på det tidspunkt var over 50gb. Hvis du sletter cachen skal der selvfølgelig opbygges en ny, hvilket sker når du tilgår de forskellige mapper, du kan selv vælge hvordan dette foregår under preferences i bridge, når du har valgt hvilke måde du behandler din cache på, kan du efterfølgende i bridge main vælge hvordan du håndtere dine thumbs -
jeg prøver så vidt muligt at undgå over 500 billeder i hver mappe, hvis det ikke kan være anderledes laver jeg bare en undermappe -
håber det kan hjælpe dig til en løsning

mvh. Finn

bridge_cache.jpg
Vedhæftede filer
bridgesort.jpg
bridgesort.jpg (107.33 KiB) Vist 2086 gange

Brugeravatar
Henrik9
Challenger

Indlæg af Henrik9 » 23 mar 2018 13:19 pm

Mange tak, Finn! Jeg har ikke 500 filer i hver mappe, så langt fra. Jeg har prøvet at sætte cache-size helt op, men det hjalp ikke. Skal man bare lade den stå hele natten og "opbygge criteria" Jeg forstår ikke rigtigt, hvad der menes med dette udtryk?

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 23 mar 2018 13:47 pm

Henrik9 skrev:
23 mar 2018 13:19 pm
Jeg forstår ikke rigtigt, hvad der menes med dette udtryk?
Umiddelbart tænker jeg at det er opbygning af en intern database. Måske den ruller de enkelte billeder igennem med henblik på at opbygge en database som kan bruges til hurtigt at søge billeder ud, måske udfra tags eller lignende data (måske exif data)

Brugeravatar
Henrik9
Challenger

Indlæg af Henrik9 » 23 mar 2018 13:50 pm

Ja, det er bare underligt, at den nu er begyndt på det efter at have håndteret ca. 7000 billeder gennem flere år?

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 23 mar 2018 14:02 pm

Henrik9 skrev:
23 mar 2018 13:50 pm
Ja, det er bare underligt, at den nu er begyndt på det efter at have håndteret ca. 7000 billeder gennem flere år?
Måske databasen har været beskadiget, eller måske direkte slettet. Måske der er kommet en ny version af Bridge.. Hvorom alting er, så er det værd at prøve at lade den køre færdig.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger

Indlæg af Henrik9 » 23 mar 2018 14:21 pm

Ja, det prøver jeg. Ja den har været slettet, men det var netop på grund af denne "fejl" at jeg slettede Photoshop, som jo har bridge indbygget, og kom galt afsted! Fejlen var, som sagt, også FØR sletningen.

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 23 mar 2018 14:24 pm

Jeg skal prøve at forklare - her er det fra en windows maskine, men mac er opbygget på samme måde, mapperne ligger ikke de samme steder, men håber du får en ide om hvordan det foregår -
Bridge er en organizer, altså et program til at vise og håndtere filer, lave samlinger, ratings, scripts mm -
det er ikke kun billeder den kan håndtere også video lyd osv. den kan bruge indeksering, som medføre du kan lave hurtige søgninger mm. alt det som gør det hele praktisk.
For at få tingene til at gå hurtigt laver bridge en indeksering i en datafil feks. over de billeder du har givet 4 stjerner, der er også dato og tonsvis af andre data, disse data bruges til hurtige søgninger, kort " Metadata "

I cachen ligger bridge små jpg filer, som er minautire størelse af de orginale, som typisk fylder 15-20 mb. store psd. filer helt op til 1gb. - hvis bridge hver gang skulle hente og vise så store filer vil du ikke lave andet end at vente, derfor bruger den en cache.
den laver thumbs i 256pix 1024pix og hvis du vælger det fullsize( meget komprimeret )
du bliver derfor nødt til at fortælle bridge hvordan tingene skal håndteres og vises.

hvis jeg var dig vil jeg prøve at slette cachen, efterfølgende vælge high quality on demand -
Du skal være opmærksom på, at din cache skal genopbygges, hvilket sker nå du tilgår de forskellige mapper.

mvh. Finn

cache_structure1.jpg
Her kan du se hvor bridge ligger 256 1024 full og data på en windows maskine
Vedhæftede filer
cache_structure5.jpg
selv et fullsize fylder kun 1,5mb
cache_structure3.jpg
her kan du se 256pix thumbs fylder 16,6kb kontra orginal 20mb ( jeg roder negativer )

Brugeravatar
Henrik9
Challenger

Indlæg af Henrik9 » 23 mar 2018 14:35 pm

Er kommet i tanke om, da jeg fik den første fejlmelding gav jeg besked om at "purge" cache'n! Jeg tror, det er her, problemet er opstået, så nu lader jeg den bare stå og "køre". Mange, mange tak fordi Du ulejligede Dig med den fine beskrivelse af begreberne!! :cheers:
Venlig hilsen
Henrik

Besvar