Håndtering af højlys ved print

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Håndtering af højlys ved print

Indlæg af nikon » 31 jan 2019 16:05 pm

Hej

Jeg har en diskussion med en fotoven.

Er det muligt at styre billedbehandling i f.eks. Photoshop således at man undgår at have højlys på mellem 252 og 255 i et billede således at de højlys der er på printet får en micro portion farve ?

Altså således at man ikke får "bare" pletter ved print hvor papirbasen skinner igennem og derved giver højlys et "blakket/mat" skær når man betragter printet i en skrå vinkel ?

/preben

Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Re: Håndtering af højlys ved print

Indlæg af Finsen » 31 jan 2019 17:05 pm

Yeap - men der er et par ting du skal huske
ctr+l ( levels ) husk at ændre layermode til blendmode luminosity ellers justere du også på farverne
øverste graduering 252 til 255 uden farve

i midten har jeg lagt en rød farve over men fra 252 til 255 er det næsten usynlig

nederst har jeg stadig den røde farve på, men justeret fra 255 til 250, således det helt hvide får en værdi på 255,248,248 og dermed farve i den ekstreme ende.
husk at flytte midt point med , samt ændre blendmode

jeg er ikke sikker på at det er den bedste måde, jeg vil selv ændre prefs for kurver fra default 0,1% tilladt udbrænding til 0 og justere luminosity med microkontrast i den udvidede kontrast dialogboks.

mvh. Finn
sænkning-af-højlys.jpg

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 31 jan 2019 20:25 pm

Hej Finn

Tak for respons !
Ser interessant ud så det skal jeg lige lege lidt med.
Lidt i retning af hvad jeg havde i tankerne, men jeg kunne ikke lige helt gennemskue hvad det var for en slider man skulle trække i og hvordan ;-)

/preben

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 31 jan 2019 21:36 pm

Det er altid en god ide. Min printer har en "clear coating ink", hvis eneste formål er, at der kommer eet eller andet på papiret, hvis der ikke er andet. Problemet omtales ofte som "bronzing" eller gloss-differential.

Bo //

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 01 feb 2019 10:49 am

Hej Bo

Min printer er en Epson R2400 som kører med K3 blæk, og som i følge Epson skulle have denne optimizer "indbygget", men nok ikke så effektivt som ved en ekstra patron ?

Jeg opfatter bronzing som et metallisk lignende skin i farverne når papiret betragte på skrå, og K3 virker fint mod bronzing, men så kommer der jo også blæk på papiret.

Mit problem skyldes at der ikke kommer blæk dér hvor der er højlys, og dette gør at papirbasen skinner igennem og giver en anden overflade end dér hvor der er afsat blæk.

Så jeg må i gang med at prøve Finn's metode af.

/preben

Brugeravatar
900sl
Challenger
Kamera: Nikon D7100 og D750
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af 900sl » 01 feb 2019 15:07 pm

I det det hedengangne Nikon produkt Capture NX2 kunne man på en meget enkel måde sætte et white-point til en værdi forskellig fra 255,255,255. Netop for at imødegå problemet med at der ikke bliver tilført farve til papiret.
Tilsvarende kunne gøres for ren sort samt for et valgfrit grey-point.

Er ikke ved min egen computer nu, men jeg er ret sikker på at det samme kan gøres for Capture NX-D, hvis det skulle have interesse for nogen...

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 01 feb 2019 16:07 pm

Nu er der jo mange måder man kan komme til rom på -
Her er en anden mere præcis og lidt mere omfattende måde at styre highligt og shadow clipping.
Der er en del billeder, så jeg bliver nødt til at bide tråden over i små dele -

Først bruger jeg lige mit uplad til at vise forskellen på hvordan raw converteren og ps. viser clipping
I ps. raw converter findes i øverste højre hjørne to små trekanter og hvis man markere dem bliver highlight/shadow clipping vist som henholdsvis rød og blå.
her er de slået til, Det er en komprimeret jpg, så den er lidt grov

clipping_raw_converter.jpg

her er det højlysene vi er interesseret i og hvis vi ser på den øverste graduering ( uden farve ) er det den øverste 5/del der er brændt helt ud
den næste graduering med farven på viser igen med den røde farve hvor billedet er brændt ud, det er måden ps. laver gradueringen på der er årsag til det hvide feldt som ikke er brændt. ( løses forøvrigt ved at tilføje støj )

i den nederste graduering er det den røde kanal som er 255 i hele gradueringen, det er årsagen til at ps. viser det hele som udbrændt,
og fordi grøn og blå kanal er sænket opnår vi en synlig rød farve i det orginale billede ( her er det kun clipping der er vist med rød )
altså raw konverteren viser kun hvor en eller flere kanaler (rgb) er brændt ud og det hele vises med en rød farve.

I ps kan man bruge curves til at vise hvor billedet er brændt ud, men i forhold til raw converteren har vi mange flere informationer om hvor og i hvilke kanaler det er galt.

ps_curves_clipping.jpg

her er det samme billede åbnet i ps. hvor jeg har åbnet curves dialogboksen - i bunden af histogrammet kan man klikke på " show clipping " der er 2 små trekanter og hvis man klikker på den venstre kan vi se hvor der er shadow clipping og modsat den højre, higlight clipping ( kun en af gangen ) i dette tilfælde higlight clipping -

Igen, den øverste graduering er brændt ud i øverste halvdel, men denne gang er den hvid, det er fordi ps. modsat raw converteren viser hvilke kanaler der er brændt, her er det alle kanaler rgb ( 255,255,255 ) som vises som hvid, havde det været den blå kanal vil ps vise den som blå og hvis det var den grønne, som grøn osv. osv.
I dette billede hvor jeg lagde rød farve på gradueringerne, bliver det således vist som rødt, for at fortælle, at det er den røde kanal der er problemet.

Her er et eksempel fra den virkelige verden.

P6271678.jpg

Her er det et billede fra i sommers hvor jeg kæmper med middags solen, der er brugt 1 flash + paraply, Billedet står fint må min monitor og jeg er egentlig ganske tilfreds, men som print bliver det alt for mørkt og satureret.
De fleste vil nok bande og efterfølgende skrue på lys/kontrast og derved brænde den hvide trøje ud.

for_print.jpg
for_print.jpg (111.32 KiB) Vist 4453 gange

Den nemme måde er at åbne curves ( ctrl+m ) og hæve alle kanaler lidt over midpoint, vi får således et billed der er justeret til print uden at rode med shadow/highlight, når vi gør dette skruer vi samtidig på farverne og for at undgå dette skifter man layer blendmode til luminosity. ( det er nok mest udtryk for at jeg trænger til en ny skærm og det ændre ikke clipping, men kun midtpoint )

P6271678print.jpg

billedet ser nu sådan ud ( noget lyst her på min skærm ) men det printer fint,

jeg får kun lov til at uploade 5 billeder, så fortsættelse følger om et øjeblik.

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 01 feb 2019 16:15 pm

blown_higlights.jpg

Hvis vi måler på billedet, kan vi se at der er nogle udbrændte områder i den blå kanal ( markeret med blå ) det er muligt det kun ses ved at åbne billedet til 100%

blown_higlights_2.jpg

Nu fjerner vi fluebenet i " show clipping " og klikker på options.
Tidligere nævnte jeg at ps. default tillader 0,1% clipping ved brug af auto curves, det er her man kan bestemme hvor meget der skal " clippes " jeg bruger selv 0% for netop at undgå udbrændte områder, men det er som så meget andet et spørgsmål om smag og behag. Husk at gemme som default, ellers skal man åbne options hver gang.

blown_higlights_3.jpg

Hvis vi nu vælger " find dark & light colors " bliver hver enkelt kanal justeret til henholdsvis 0 og 255 linært. når vi roder curves i rgb ( samlet justering ) og blendmode " normal " justere vi både farver og luminosity i en stor pærevælling og vi skal huske at ændre blendmode ( det kommer senere )
Lige en lille note, hvis justeringen bliver for voldsom omkring midtpoint kan man efterfølgende vælge hver enkelt kanal og trække midtpoint tilbage til midten uden at det har indvirkning på shadow/highlight -

blown_higlights_4.jpg

Nu ser billedet sådan ud, jeg kan ikke se forskel, men vi kan måle lidt og se hvordan den blå clipping er forsvundet.
ooohhhh ja mens jeg husker det, blendmode skiftes til luminosity for ikke at ændre på farverne -

blown_higlights_5.jpg

Her er resultatet så, highlight clipping er fjernet når vi måler på billedet.
Jeg har ikke tid til at rette stavefejl mm. men det går vel nok.

- 900sl - når jeg får tid skal jeg vise hvordan man hurtigt ændre hvid, grå og sort punkt som nok er den nemmeste løsning

mvh. Finn

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 01 feb 2019 16:29 pm

smid billedet op, så vi kan se hvor meget eller hvor lidt det derejer sig om.

mvh. Finn

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 01 feb 2019 20:19 pm

Hej Finn

Tak for en meget grundig gennemgang !

Og jeg er også blevet lidt klogere på hvad det er der sker.

Der er ikke tale om et specifikt billede, men derimod en udløber af den diskussion med en fotoven om problemet som vi begge af og til kan opleve med print.

Jeg er i gang med at "fremstille" nogle forskellige output fra samme billedfil hvor jeg vil anvende dine forslag.
Herefter skal jeg så lige have dem printet så jeg kan se resultaterne på det endelige print.
Så vil det vise sig om billedfilen var rigtig valgt eller jeg skal i gang med at finde en anden og så gentage forsøget ;-)

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 04 feb 2019 18:26 pm

Så fik jeg lige lavet et par prøver. Desværre havde jeg kun noget Pearl papir …..virkningen er nok større ved blank papir.

Men alligevel er det til at se en micro nuance-forskel i kanten i forhold til papirbasen (et billede med himmel ud mod kanten) når jeg har kørt det gennem Finn's metode.....og uden denne flyder himlen ud i kanten og sammen med papirbasen.

Tak for hjælpen ;-)

/preben

Besvar