RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
nikon
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: RAW-filer

Indlæg af nikon » 11 maj 2019 09:26 am

Det er nu muligt at skyde HDR håndholdt hvis man sætter kameraet til at skyde de 3 - eller flere - optagelser med kameraet sat til burst-mode. Der burde jo være lys nok til en OK lukkerhastighed ;-).

Herefter skal man lige huske flueben i "Align" i HDR programmet for at det kompenserer for en eventuel forskydning mellem de enkelte optagelser.
Husk at der altid skal være et ulige antal eksponeringer hvis du vil bruge et HDR-program.

Efter min mening har HDR programmer den ulempe at de presser histogrammet så meget sammen at eksponeringen komprimeres ret meget og dette giver somme ofte nogle lidt underlige farver.
Det er også værd at huske, at man efter at have samlet eksponeringerne til en fil, skal fortsætte med at behandle billedet i den almindelige billedbehandling.

Jeg har dog bedst erfaring med at lægge de 3 optagelser i hvert sit lag og så "brushe" de områder der skal have lidt flere detaljer i højlys / skygger.

/preben

Boa
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Indlæg af Boa » 11 maj 2019 19:55 pm

Jeg forestiller mig, at det specielt er ved landskabsfotografering eller i det hele taget stillestående motiver, det kan være interessant at afprøve HDR-teknikken. For mig vil det typisk være rejsebilleder, hvor jeg fotograferer stillestående motiver, og da vil det jo være oplagt at tage flere optagelser af samme motiv, hvis der er store kontraster i motivet. Og så eksperimentere med de forskellige optagelser i efterbehandlingen.

Men jeg må sige, at efterhånden som de utallige indstillingsmuligheder åbenbarer sig for mig, må det vel være muligt at tage helt hæderlige jpeg-billeder - hvis man vel at mærke lærer at håndtere disse indstillingsmulighederne. På nuværende tidspunkt optager jeg både jpeg og raw, og så er det jo helt fint at forsøge at indstille kameraet mest "korrekt" for jpeg, uanset om jeg efterfølgende fremkalder via raw-optagelsen.

Boa

Indlæg af Boa » 23 maj 2019 21:13 pm

Nu har jeg optaget en mængde bjergmotiver på nogle vandreture. I skarp og høj sol og med ret store kontraster. Jeg har forsøgt at indstille kameraet “korrekt” i forhold til jpeg. Flere gange låste jeg imidlertid iso fast og lavede en under- og en overbelyst optagelse af samme motiv ved hjælp af blænde og lukkertid. Hver optagelse blev gemt i både jpeg og raw.

Jeg må sige, at det er en speciel og ny udfordring at efterbehandle disse bjergbilleder, og det gælder sikkert landskabsbilleder i det hele taget. Hvordan får jeg fremkaldelsen til at ligne virkeligheden? Hvordan så motivet faktisk ud i virkeligheden? Og skal min fremkaldelse overhovedet lige virkeligheden? Jeg oplever at være færdig med et billede, og næste dag synes jeg så alligevel, der skal rettes lidt. Og de ekstra muligheder med raw-filen gør jo udfordringen endnu større.

Jeg forsøgte med HDR, men mine færdigheder i efterbehandlingen er sikkert for dårlige, så umiddelbart var en enkeltoptagelse i raw tilstrækkelig.

Med hensyn til de under- og overbelyste optagelser, så lader det til, at det er de lyse områder i motivet, man skal være opmærksom på, da de nemt bliver udbrændte. Her er det mørke områder ikke så sårbare. Det er utroligt, hvad man kan hente frem fra de mørke områder i en raw-fil.

Jeg må sige, at jeg opgav at skifte linse, men her mangler jeg nok det rigtige udstyr i form af taske eller lignende. Måske har andre erfaringer med vandring og foto.

Boa

Indlæg af Boa » 05 jun 2019 20:07 pm

Jeg har dristet mig til at lægge nogle få billeder ind i “mit” galleri. De er nedskaleret fra 8-9 MB til knapt 1,5 MB som er max. i galleriet. Det har medført nogle striber på himlen på et par af billederne. Jeg har nedskaleret et 8 MB billede blot ved at gemme en version, hvor komprimeringen er 20-30 %. Det gør åbenbart ikke noget godt for billedet, men er det nu den rigtige måde at nedskallere, eller der der andre og bedre måder?

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 06 jun 2019 17:58 pm

Du skal angive hvor stort - målt i pixel - dit billede skal være. Til Web vil det sjældent være nødvendigt med mere end 1620*1080.
Det gøres simpelt i Darktables export modul:
export.jpg
export.jpg (32.85 KiB) Vist 1180 gange
Derudover skal du angive kvaliteten - jeg går sjældent under 90

Boa

Indlæg af Boa » 07 jun 2019 00:26 am

Tak Niels. Det virker :) . Nu må jeg ha' udskiftet billederne.

Boa

Indlæg af Boa » 09 jun 2019 00:24 am

Når jeg har bearbejdet en rawfil i Darktable, så gemmes de forskellige trin (historikken) i bearbejdningen i en database i en sidefil sammen med rawfilen. Af og til ønsker jeg at lave en ny bearbejdning med udgangspunkt i den originale rawfil, men samtidig vil jeg bevare den første bearbejdning. Er det muligt at gemme flere bearbejdninger eller historikker, som man kan vende tilbage til og eventuelt justere. Jeg kan jo naturligvis lave mange jpegfiler med udgangspunkt i den samme rawfil, men når jeg laver en ny jpegfil, mister jeg historikken for alle de tidligere jpegfiler.

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 09 jun 2019 08:38 am

Kender ikke Darktable, men i Lightroom kan du lave en virtuel kopi, som du kan arbejde videre med. Så har du to forskellige udgaver af det samme billede. Der er måske den samme funktion i Darktable. Det kan dog være, at navnet er anderledes.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Boa

Indlæg af Boa » 09 jun 2019 11:27 am

Mange tak Limone. Jeg søgte under virtual copy i manualen og fandt funktionen. Det er jo helt perfekt, at jeg nu kan bevare forskellige udgaver af bearbejdninger. Man skal nok gå ud fra, at en avanceret efterbehandlingsprogram kan det meste, men det kan være en kunst at finde en bestemt funktion :)

Besvar