RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
telum
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Pentax K-50

Re: RAW-filer

Indlæg af telum » 01 mar 2019 10:00 am

Læste lidt op på nogle af Raj's kommentarer i en gammel tråd og er blevet enig med mig selv om, at jeg ikke behøver forstå mekanikken bag. Som jeg forstår det foregår der en behandling pba. ISO inden filen lagres, hvorfor det åbenbart ikke er 100% korrekt, at ISO ikke tilføjer eller fjerner information. Jeg tror dog stadig, at det er ret tæt på at være sandt :-)

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 01 mar 2019 11:13 am

IMG_6058.jpeg
IMG_6057.jpg
IMG_6056.jpg
Jeg véd ikke, om disse sider fra en bog, jeg har og som jeg, ubehjælpsomt, har forsøgt at af-fotografere, kan hjælpe på forståelsen?

Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Indlæg af Boa » 01 mar 2019 11:35 am

Uh, det er kompliceret med iso. Nu har jeg testes med mit Nikon D5300. Hvis jeg indstiller på automatik, så iso-en bliver større, når jeg skruer ned for lysindtaget - dvs. hurtigere lukkertid og større blændetal - så bliver billedet mere kornet, når iso-en er høj. Altså mindre lys og dermed større iso giver mere støj.

Hvis jeg indstiller, så lysindtaget fastholdes - dvs. samme lukkertid og blænde - og så tager et billede med lav iso og et med høj iso, så er det svært at se forskel på kornetheden. Der er nogenlunde lige meget støj på de to billeder.

Det tyder jo på, at det er mængden af lys, der er afgørende for støjen på billedet - iso-en er ligegyldig. Og det er ikke afgørende, om billedet er lidt over- eller underbelyst. Er det sådan, det er :) ?

Boa

Indlæg af Boa » 01 mar 2019 11:49 am

Henrik9. Jeg opdagede først din kommentar, efter jeg postede min sidste kommentar. Men det, jeg får ud af det, passer fint ind i mine spekulationer om indstilling. Jeg læser det sådan, at det er en fordel at få så meget lys ind i kameraet som muligt uden “blowing out” (brænde ud?). Altså hellere overeksponere end undereksponere.
Senest rettet af Boa 01 mar 2019 15:51 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 01 mar 2019 15:27 pm

Præcis!

:cheers:

Boa

Indlæg af Boa » 01 mar 2019 17:16 pm

Hehe, lige præcis i dag har jeg modtaget mit nye kamera, som jeg har købt bl.a. fordi det har et højere iso end mit gamle - suk :)

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 01 mar 2019 18:18 pm

Hvorfor SUK

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 01 mar 2019 19:51 pm

Hej BoA, hvad endte købet med?
Det var anderledes i S/H filmens dage: Der stod på filmen, hvor mange ASA/ISO den var på. Nogen gange underbelyste/overfremkaldte man og andre gange det omvendte. Det var den måde kontrasten i negativet kunne styres på.
Jeg synes det er blevet lettere med moderne digitale kameraer,
Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 01 mar 2019 20:36 pm

Jeg placerede en smiley efter mit “suk”, for at tilkendegive, at det ikke er slemt. Da jeg skulle overbevise mig selv om, at jeg absolut måtte ha’ et nyt kamera, så greb jeg straks fat i det med den større iso. Og nu viser debatten, at iso ikke har nogen betydning for at kunne fotografere i svag belysning. Men pludselig falder det mig ind, at iso måske betyder noget, hvis man bruger jpeg. Nu er tanken imidlertid, at jeg vil forsøge med raw. Egentlig er lysten til at prøve noget nyt jo tilstrækkelig :) .

Bo. Jeg har købt et brugt Nikon D7000 til min datter og et nyt D7500 til mig selv. Hun har kun et lille behov, og bruger stort set kun auto, og så skønner jeg, at D7000 er et fin erstatning for det D80 hun havde. Og så kender jeg uden videre hendes apparat. Men måske er jeg lidt misundelig på de to sd-kort, hvor man har mulighed for at adskille jpeg og raw.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 01 mar 2019 20:44 pm

Disksutionen går kun på at du på nogle kamera kan lave det samme med RAW filen i post processen som at ændre ISO på kameraet på det samme kamera.

Men i det øjeblik du bruger et andet kamera, så er der andre støj forhold og så kan det være bedre til at fotograferer i svag belysning.

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 01 mar 2019 20:57 pm

Problemet er, at ISO indstillingen ud over at styre ISOen også påvirker andre ting, det sådan set ikke har noget med ISO standarden at gøre.
ISO indstillingen er f.eks. ofte men ikke altid med til at bestemme, hvor meget analogt gain, sensoren benytter. Det analoge gain varieres for at optimere inputtet til ADCen således at man genererer mindre elektronisk støj ved højere ISOer på bekostning af mætningskapacitet.
Mit kamera støjer f.eks. Mindre ved ISO640 end ved ISO100, så det kan godt betale sig at bruge denne indstilling, når man ikke har meget lys at gøre godt med.
Men det er altid bedre at optage mere lys, hvis det er muligt da det er den største bidragsyder til forbedret signal-til-støjforhold

Boa

Indlæg af Boa » 01 mar 2019 21:40 pm

Der er altså forskel på iso og støj i forskellige kameraer. Her må det jo komme an på en prøve - med mit nye kamera :) . Min fornemmelse er, at det ikke er muligt at konkludere entydigt, men her er et forsøg på noget, der ligner en opsamling, jeg som begynder kan bruge til noget.

Jeg skal forsøge at få så meget lys ind som muligt. Men jeg skal også forsøge at ramme den “rette” eksponering, så billedet ikke er over- eller underbelyst. Her kan en højere iso komme på tale, hvis jeg af hensyn til lukkertid eller blænde må reducere lysindtaget. Måske har jeg fx brug for en hurtig lukkertid.

En højere iso er formodentlig ikke noget problem for billedkvaliteten, men bliver den for høj, betyder det jo et ringe lysindtag, og dét har betydning for billedkvaliteten. Generelt er det sådan, at et billede med en smule over- eller underbelysning ikke er noget problem.

Er det helt ved siden af?

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 01 mar 2019 22:37 pm

Boa skrev:
01 mar 2019 21:40 pm
Der er altså forskel på iso og støj i forskellige kameraer. Her må det jo komme an på en prøve - med mit nye kamera :) . Min fornemmelse er, at det ikke er muligt at konkludere entydigt, men her er et forsøg på noget, der ligner en opsamling, jeg som begynder kan bruge til noget.

Jeg skal forsøge at få så meget lys ind som muligt. Men jeg skal også forsøge at ramme den “rette” eksponering, så billedet ikke er over- eller underbelyst. Her kan en højere iso komme på tale, hvis jeg af hensyn til lukkertid eller blænde må reducere lysindtaget. Måske har jeg fx brug for en hurtig lukkertid.

En højere iso er formodentlig ikke noget problem for billedkvaliteten, men bliver den for høj, betyder det jo et ringe lysindtag, og dét har betydning for billedkvaliteten. Generelt er det sådan, at et billede med en smule over- eller underbelysning ikke er noget problem.

Er det helt ved siden af?
Ja, det er ved siden af. Over og underbelyst i forhold til hvad? Der er det lys der er. Du sætter eksponeringen så højt som muligt. Hvor højt afhænger af hvilken blænde og lukkertid du vil eller kan bruge samt hvor lyst dit motiv er.
Når du har optimeret eksponeringen, kan du optimere ISOen eller lade kameraet om det, spm jeg ofte gør (auto ISO)

Boa

Indlæg af Boa » 02 mar 2019 01:24 am

Ok raj. Når jeg kigger på min skærm, kan jeg fx se et billede, der er meget mørkt, og det er det, jeg måske fejlagtigt kalder underbelyst. Meningen med min lidt kluntede formulering i min opsamling er imidlertid nok meget lig det, du kort og præcist siger i din sidste kommentar.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 02 mar 2019 09:50 am

Ja, man skal lige holde tungen lige i munden. Eksponeringen bestemmer ikke, hvor lyst eller mørkt et fremkaldt billede fremstår. Det bestemmes først, når man fremkalder et billede fra rawfilen, og i den process kan man gøre det så lyst eller mørkt, som man måtte ønske.

Besvar