RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Re: RAW-filer

Indlæg af Henrik9 » 14 apr 2019 09:41 am

Det er rigtgigt, det eneste aberdabei er, at de hvide områder bliver mere eller mindre grå.

Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 10:11 am

Det er min opfattelse, at et område i et billede kan blive så overeksponeret, så det efterfølgende i efterbehandlingen er umuligt at fremkalde detaljer i dette område. Hvis jeg så skruer ned for eksponeringen, er det muligt at få detaljerne i dette område med på billedet. Er det korrekt?

Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 11:13 am

Henrik9 skrev:
14 apr 2019 09:41 am
Det er rigtgigt, det eneste aberdabei er, at de hvide områder bliver mere eller mindre grå.
Min erfaring er, at det afhænger af, om området man vil fremhæve/genkalde er voldsomt overbelyst eller blot en smule overbelyst.

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 11:20 am

Boa skrev:
14 apr 2019 10:11 am
Det er min opfattelse, at et område i et billede kan blive så overeksponeret, så det efterfølgende i efterbehandlingen er umuligt at fremkalde detaljer i dette område. Hvis jeg så skruer ned for eksponeringen, er det muligt at få detaljerne i dette område med på billedet. Er det korrekt?
Ja du kan godt få nogle detaljer frem igen, ved at skrue ned for eksponeringen. Problemet er bare at du skruer ned for hele billedet. Ved at bruge "highlight recovery" påvirker du kun højlyset - ikke skyggerne og "mellemtonerne" i billedet. Det er DET som er smart ved den funktion. Jeg husker ikke hvilket program du bruger til at redigere RAW-filer med,, men jeg gætter på at du har funktionen "highlight recovery" i programmet?

Boa

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 12:36 pm

Jeg bruger Darktable, og der har jeg prøvet highlight-funktion, du taler om, Kalle_dk - og det virker. Du mener altså, at hvis jeg ønsker af få flere detaljer med i de lyse områder, så mister jeg måske detaljer i de mørke områder. I så fald er det et spørgsmål om at prioritere.

Men det er vel også noget med erfaring. Hvis jeg eksempelvis vil fotografere et motiv med en meget lys himmel og lyse skyer, så kan jeg jo vælge at skrue passende ned for eksponeringen for at få flest mulige detaljer med fra skyerne, men samtidig ikke skrue mere ned end at detaljerne i landskabet bevares. Og så skrue op for eksponeringen i efterbehandlingen.

Eller vil det normalt være sådan, at hvis mit billede ser veleksponeret ud i preview, så vil jeg kunne fremhæve detaljer i efterbehandlingen? Jeg er jo nybegynder med efterbehandling af raw :) .

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 14:02 pm

Boa:
Det er altid det bedste udgangspunkt at optage billedet bedst muligt - altså med den mest korrekte eksponering i optageøjeblikket. Problemet med kontrastrige motiver er, at kameraet ikke kan se hele spektret fra det sorteste til det hvideste. Det kan dit øje / din hjerne. Jo større forskel der er på hvid og sort i billedet, jo mere vanskeligt er det at få alt med i redigeringen, men som sagt, kan en del genskabes/vises ved hjælp af highlight recovery / shadow recovery. Det er med andre ord ofte et kompromis-spørgsmål når man fotograferer motiver med for stort spænd mellem lys og mørk.

Boa

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 14:57 pm

Ok Kalle_dk. Jeg er så tilbage ved det, der åbenbart er et hovedprincip: at tage billedet med den mest korrekte eksponering i optageøjeblikket, som du udtrykker det.

Det er jo egentlig også det princip, jeg forsøger at følge, men nu med større fokus på at få så meget lys ind som muligt. Men det forstyrrer mig en smule, når der er områder i preview, der blinker som udtryk for, at de muligvis er overbelyste. Men jeg må jo blot tage det som en indikator, jeg kan forsøge at reagere på, hvis jeg finder det nødvendigt. Min mulighed er så at reducere eksponeringen en smule. Og så justerer i efterbehandlingen.

En mulighed er måske også at bruge lysmålingsindstillingen “Højlysvægtet”, som ifølge manualen anvendes til at reducere tab af detaljer i højlys.

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 14 apr 2019 19:50 pm

Enten er billedet udbrændt, eller også er det ikke. Der er intet magi omend man kan forsøge at genskabe information, hvis ikke alle kanaler er det.
Et udbrændt billede kan ikke reddes. Grunden til at highlight recovery virker i raw er, at blinkies, histogrammer mm er baseret på jog previewet, der typisk udbrænder før raw filen.

Boa

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 20:50 pm

Det er jo sådan jeg har forstået “udbrændthed” - og det betyder vel, at en reducering af eksponeringen er det eneste middel mod udbrændthed. Og hvis jeg ikke kan bruge det blinkende preview til ret meget, har jeg vel kun erfaringen til at hjælpe mig, hvis jeg vil sikre mig mod udbrændthed og bevare informationerne i et meget lyst område af motivet. Erfaringen (når jeg får den) kan fortælle mig, hvornår jeg skal jeg reducere eksponeringen og hvor meget. Eller jeg kan ganske enkelt tage flere billeder med forskellig eksponering :) .

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 22:05 pm

Når du ser det blinkende preview, er det faktisk en lille jpg-fil du ser. Din RAW-fil bliver jo først fremkaldt med farver og andre data når du åbner filen i din RAW-konverter. Her er det så at du kan justere forskellige parametre, som f.eks. highlight, ISO osv. Har du for øvrigt leget med de forskellige lysmålingsmetoder dit kamera kan bruge? Centervægtet måling, spotmåling, matrixmåling? Og hvad med at låse lysmålingen et andet sted end der hvor du skyder billedet? Du kan styre tingene lidt bedre ved at bruge diverse teknikker/muligheder kameraet tilbyder. Dog er der stadig den begrænsning jeg nævnte tidligere, med det begrænsede dynamikområde i forhold til hvad dine øjene/hjerne selv opfatter.

Boa

Indlæg af Boa » 15 apr 2019 10:33 am

Nu har jeg prøvet at ændre lysmålingsmetoden til “Højvægtet”, som ifølge manualen har følgende funktion: “Kameraet lægger størst vægt på højlys. Anvendes til at reducere tab af detaljer i højlys…” Og det er da vist løsningen :) . Hvis jeg bruger denne lysmålingsmetode, så skrues der automatisk ned for eksponeringen i forhold til højlysområder, hvis jeg bruger automatisk blænder og/eller lukker.

EV indstillingen kan også bruges til at skrue ned for eksponeringen, hvis jeg bruger automatisk blænder og/eller lukker, da det så er en af disse eller begge, der justeres. EV kan ikke bruges, hvis jeg bruger manuel indstilling eller manuel indstilling med auto-iso, for sidstnævnte tilfælde er det blot iso-værdien der justeres, når jeg skruer på EV.

Det afgørende er, at det ikke er iso-værdien, der justeres i forhold til højlys.

Sådan må det vel være :).

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 15 apr 2019 10:49 am

Jeg har aldrig hørt om "højvægtet". Det må være en ny ekstra funktion. De klassiske lysmålingsmetoder er centervægtet, matrix og spotmåling. De må også findes på dit kamera. Prøv at eksperimentere lidt med dem i stedet for.

Boa

Indlæg af Boa » 15 apr 2019 12:44 pm

Funktionen “Højvægtet” findes på mit Nikon D7500, og jeg har testet, at indstillingen virker. Måske er bracketing også en mulighed for at få en form for automatik, hvor jeg ikke skal indstille fra gang til gang. Det kan jo være gavnligt at kende disse muligheder.

Jeg tror imidlertid, at jeg vil fortsætte med at bruge manuel indstilling med auto-iso, hvor jeg selv bestemmer blænde og lukker. Så kan jeg efter behov nedjustere eksponeringen, og det kan jeg gøre umiddelbart. At iso-værdien vil stige, hvis jeg reducerer eksponeringen, er jo ligegyldigt.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 15 apr 2019 12:47 pm

Vi andre holder bare øje med histogrammet :) Det smutter så en gang i mellem :D

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 15 apr 2019 15:15 pm

Søren N skrev:
15 apr 2019 12:47 pm
Vi andre holder bare øje med histogrammet :) Det smutter så en gang i mellem :D
Jeg er nok SÅ gammeldags, at jeg først opdager histogrammet bagefter. Til gengæld måler jeg ofte lyset / låser lysmåleren et andet sted end der hvor jeg "komponerer" billedet (centervægtet). Det fungerer fremragende, så længe lysmåleren bare er nogenlunde god i kameraet, og det er de ofte i disse moderne tider :P

Besvar