RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Boa
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Re: RAW-filer

Indlæg af Boa » 14 apr 2019 20:50 pm

Det er jo sådan jeg har forstået “udbrændthed” - og det betyder vel, at en reducering af eksponeringen er det eneste middel mod udbrændthed. Og hvis jeg ikke kan bruge det blinkende preview til ret meget, har jeg vel kun erfaringen til at hjælpe mig, hvis jeg vil sikre mig mod udbrændthed og bevare informationerne i et meget lyst område af motivet. Erfaringen (når jeg får den) kan fortælle mig, hvornår jeg skal jeg reducere eksponeringen og hvor meget. Eller jeg kan ganske enkelt tage flere billeder med forskellig eksponering :) .

Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 14 apr 2019 22:05 pm

Når du ser det blinkende preview, er det faktisk en lille jpg-fil du ser. Din RAW-fil bliver jo først fremkaldt med farver og andre data når du åbner filen i din RAW-konverter. Her er det så at du kan justere forskellige parametre, som f.eks. highlight, ISO osv. Har du for øvrigt leget med de forskellige lysmålingsmetoder dit kamera kan bruge? Centervægtet måling, spotmåling, matrixmåling? Og hvad med at låse lysmålingen et andet sted end der hvor du skyder billedet? Du kan styre tingene lidt bedre ved at bruge diverse teknikker/muligheder kameraet tilbyder. Dog er der stadig den begrænsning jeg nævnte tidligere, med det begrænsede dynamikområde i forhold til hvad dine øjene/hjerne selv opfatter.

Boa

Indlæg af Boa » 15 apr 2019 10:33 am

Nu har jeg prøvet at ændre lysmålingsmetoden til “Højvægtet”, som ifølge manualen har følgende funktion: “Kameraet lægger størst vægt på højlys. Anvendes til at reducere tab af detaljer i højlys…” Og det er da vist løsningen :) . Hvis jeg bruger denne lysmålingsmetode, så skrues der automatisk ned for eksponeringen i forhold til højlysområder, hvis jeg bruger automatisk blænder og/eller lukker.

EV indstillingen kan også bruges til at skrue ned for eksponeringen, hvis jeg bruger automatisk blænder og/eller lukker, da det så er en af disse eller begge, der justeres. EV kan ikke bruges, hvis jeg bruger manuel indstilling eller manuel indstilling med auto-iso, for sidstnævnte tilfælde er det blot iso-værdien der justeres, når jeg skruer på EV.

Det afgørende er, at det ikke er iso-værdien, der justeres i forhold til højlys.

Sådan må det vel være :).

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 15 apr 2019 10:49 am

Jeg har aldrig hørt om "højvægtet". Det må være en ny ekstra funktion. De klassiske lysmålingsmetoder er centervægtet, matrix og spotmåling. De må også findes på dit kamera. Prøv at eksperimentere lidt med dem i stedet for.

Boa

Indlæg af Boa » 15 apr 2019 12:44 pm

Funktionen “Højvægtet” findes på mit Nikon D7500, og jeg har testet, at indstillingen virker. Måske er bracketing også en mulighed for at få en form for automatik, hvor jeg ikke skal indstille fra gang til gang. Det kan jo være gavnligt at kende disse muligheder.

Jeg tror imidlertid, at jeg vil fortsætte med at bruge manuel indstilling med auto-iso, hvor jeg selv bestemmer blænde og lukker. Så kan jeg efter behov nedjustere eksponeringen, og det kan jeg gøre umiddelbart. At iso-værdien vil stige, hvis jeg reducerer eksponeringen, er jo ligegyldigt.

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 15 apr 2019 12:47 pm

Vi andre holder bare øje med histogrammet :) Det smutter så en gang i mellem :D
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 15 apr 2019 15:15 pm

Søren N skrev:
15 apr 2019 12:47 pm
Jeg er nok SÅ gammeldags, at jeg først opdager histogrammet bagefter. Til gengæld måler jeg ofte lyset / låser lysmåleren et andet sted end der hvor jeg "komponerer" billedet (centervægtet). Det fungerer fremragende, så længe lysmåleren bare er nogenlunde god i kameraet, og det er de ofte i disse moderne tider :P

Brugeravatar
Søren N
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 15 apr 2019 15:28 pm

Kalle_dk skrev:
15 apr 2019 15:15 pm
Søren N skrev:
Jeg er nok SÅ gammeldags, at jeg først opdager histogrammet bagefter. Til gengæld måler jeg ofte lyset / låser lysmåleren et andet sted end der hvor jeg "komponerer" billedet (centervægtet). Det fungerer fremragende, så længe lysmåleren bare er nogenlunde god i kameraet, og det er de ofte i disse moderne tider :P
Jeg må med skam melde at jeg ikke engang kan huske hvilket mønster min står i (matrix er mit gæt) ligesom at jeg oftest er i blændeprioriteret og jeg render sjældent ind i fotografiske øretæver på den bekostning.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 15 apr 2019 15:56 pm

Søren N skrev:
15 apr 2019 15:28 pm
Kalle_dk skrev:
15 apr 2019 15:15 pm
Søren N skrev:
Jeg må med skam melde at jeg ikke engang kan huske hvilket mønster min står i (matrix er mit gæt) ligesom at jeg oftest er i blændeprioriteret og jeg render sjældent ind i fotografiske øretæver på den bekostning.
Ved nærmere eftertanke.....så står mit kamera vist også på matrix-måling i øjeblikket, men derfor kan man nu godt påvirke lysmåleren; specielt ved kontrastrige motiver (klar himmel, mørk forgrund), selvom der nærmest måles over hele billedfeltet. Heldigvis kan man se ændringerne med det samme i søgeren, inden man trykker af :P

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af niels.hr.hansen » 15 apr 2019 16:37 pm

Boa skrev:
13 apr 2019 20:31 pm
Jeg har eksperimenteret lidt på basis af informationerne i denne tråd. Når jeg har taget et billede, vises billedet på kameraets skærm, og her blinker eventuelle højlysområder, hvis de er overbelyste. Jeg går ud fra, at det er det, vi kalder “udbrændte” områder uden detaljerede datainformationer. Sådanne områder ser jeg således først efter, jeg har taget billedet, og de er tilsyneladende uafhængige af iso. Og viser de sig som udbrændte i preview, så er de det vel også i raw. Og det hjælper ikke at justere med EV.

Hvis jeg ønsker detaljerede datainformationer fra disse højlysområder, så er den eneste mulighed så vidt jeg kan se, at jeg fastlåser iso (jeg bruger normalt auto-iso) og sænker eksponeringen - altså større blændetal eller hurtigere lukkertid. Jeg kan så forsøge mig frem, indtil højlysområderne ikke blinker i preview.

Hvis jeg vil fotografere et motiv, hvor jeg ønsker at fremhæve eller bevare detaljer i højlysområder som eksempelvis en lyse himmel med lyse skyer, som med min auto-iso blikker i preview, er der så andre måder end den ovennævnte?
Du kan få yderligere information om de overbelyste områder, hvis du i visningen med de 4 histogrammer trykker på ISO/Zoom ud og til højre på kommandoringen, så får du vist blinkies for de enkelte farver efter tur. Steve Perry har en god video om brugen af blinkies https://backcountrygallery.com/avoid-ov ... -blinkies/.

RAW filen er 12 eller 14 bit, så den rummer data hvor JPEG ikke gør, så du vil opleve at områder der blinker på kameraet ikke blinker i RAW og derfor kan du vælge at justere exposure så området ikke er udbrændt.

Boa

Indlæg af Boa » 15 apr 2019 20:14 pm

Jeg kan forstå, at der er forskellige metoder til at registrere og afhjælpe højlysområder.

Umiddelbart er jeg tilbøjelig til at lade blinkies være vejledende vedrørende udbrændthed, men med et kig til histogrammet er jo altid godt. Og det er jo en fremragende video, du linker til, Niels.

Når jeg så ønsker at afhjælpe udbrændtheden, må jeg reducere eksponeringen. I min kommentar, som Niels citerer ovenfor, har jeg tænkt forkert. Jeg fotografere manuelt med auto-iso, og når jeg skal reducere eksponeringen behøver jeg ikke at fastlåse iso, som jeg skrev. Når jeg reducerer eksponeringen, vil iso blot stige, men det er jo ligegyldigt.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 15 apr 2019 22:47 pm

citat:
år jeg så ønsker at afhjælpe udbrændtheden, må jeg reducere eksponeringen. I min kommentar, som Niels citerer ovenfor, har jeg tænkt forkert. Jeg fotografere manuelt med auto-iso, og når jeg skal reducere eksponeringen behøver jeg ikke at fastlåse iso, som jeg skrev. Når jeg reducerer eksponeringen, vil iso blot stige, men det er jo ligegyldigt.

Nope...det er ikke ligegyldigt !
Din auto-iso kompenserer automatisk for din ændrede manuelle eksponering og så er du lige vidt. Du er nødt til at bruge manuel iso også......om det så er 100 eller 1600 afhænger af dit motiv.
Korrekt eksponering består af den korrekte kombination af blænde, tid og iso.

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 16 apr 2019 00:15 am

Jeg har forstået det sådan, at iso ikke har betydning for, hvor meget lys kameraet modtager. Det er udelukkende blænde og lukker, der afgør, hvor meget lys, der kommer ind. Og hvis et område er udbrændt af for meget lys, så kan det kun afhjælpes ved at reducere indtaget af lys ved hjælp af blænde og/eller lukker. Iso tilfører således ikke flere data til billedet.

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 16 apr 2019 00:44 am

Korrekt eksponering består af den korrekte kombination af blænde, tid og iso.

/preben
Jeg er helt enig, men visse indlæg i denne tråd bidrager desværre med en del "ISO- forvirring" - specielt overfor nye "fotografer". Det er lidt ærgerligt

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 16 apr 2019 06:40 am

Boa skrev:
16 apr 2019 00:15 am
Jeg har forstået det sådan, at iso ikke har betydning for, hvor meget lys kameraet modtager. Det er udelukkende blænde og lukker, der afgør, hvor meget lys, der kommer ind. Og hvis et område er udbrændt af for meget lys, så kan det kun afhjælpes ved at reducere indtaget af lys ved hjælp af blænde og/eller lukker. Iso tilfører således ikke flere data til billedet.
Det er også rigtigt. Det er kombinationen af lukkertid og blændeåbning alene, der afgør, hvor meget lys sensoren modtager.
En korrekt eksponering afhænger også af ISO og/eller boostning af billedet i postprocessen, altså så billedet fremstår veleksponeret.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Besvar