RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: RAW-filer

Indlæg af nikon » 26 apr 2019 22:12 pm

Der er "indbygget" en profil i din converter som relaterer til din kameramodel og som gør at du overhovedet kan se et billede ud fra raw-filen, og uden denne ville det bare være et MEGET sort billede.

Se side 13 og 14 i dette link https://rcsumner.net/raw_guide/RAWguide.pdf

De parametre som denne profil tilføjer af lys, kontrast, saturation, sharpness mm. kan man selv efterfølgende korrigere for med skyderne i programmet.

/preben

Boa
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Indlæg af Boa » 27 apr 2019 09:19 am

Tak for linket, nikon.

Disse indbyggede profiler, du omtaler, må være det, der i DT hedder “base curve presets”, og der er netop listet en række kendte kameramodeller. Som tidligere nævnt, står der følgende i manualen:

“Darktable comes with base curve presets that mimic the curves of various manufacturers.
These are automatically applied to raw images according to the manufacturer ID found
in Exif data.”

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 27 apr 2019 16:38 pm

Yeps...det lyder rigtigt.

Sensoren i hvert kamera "behandler" de indkomne lys- og farveværdier fra motivet i søgeren lidt forskelligt, og derfor vil du også kunne se forskel hvis du vælger blandt disse presets.

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 29 apr 2019 20:34 pm

I en anden tråd har jeg fået informationer om linsens betydning for billedet. I denne tråd er det raw-filens betydning, der er talt om, og her er det blevet nævnt, at raw indeholder mange flere farveværdier end jpeg. Man får langt flere farvenuancer med i raw end i jpeg. Men hvad så med skærmen? Umiddelbart vil jeg jo tro, at skærmen har betydning for visning af alle disse nuancer og detaljer. Men hvor stor betydning har skærmen for redigering og visning af raw?

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 29 apr 2019 23:02 pm

Du kan ikke bedømme dine billeder korrekt hvis din skærm ikke er kalibreret....og så sætter RAW ( TIFF) større krav til skærmen end jpg.
Til redigering af RAW eller TIFF bør din skærm kunne vise omkring 98 % AdobeRGB farverum for at få vist farvenuancer mest korrekt.

Jeg har sat min Capture One converter til at vise Prophoto farverum ….Lightroom bruger et lignende farverum, men jeg ved ikke med din DT ?

Vær også opmærksom på med hvilket kvalitet din converter viser dine billedet. Nogle gange er default sat lidt lavt for at billedet loader hurtigere til skærm.

Desuden bruger jeg ofte Proofing View inden jeg printer for at se billedet med den ICC profil der passer til papiret, og måske tune en sidste gang inden print.

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 30 apr 2019 10:26 am

Jeg kan forstå, at det med skærmen jo næsten er et kapitel for sig. Jeg har en gammel skærm, og overvejer at købe en ny. Så med hensyn til selve skærmen kan man jo altid købe det dyreste, men er der nogle vigtige kvaliteter, jeg skal være opmærksom på, når jeg køber - så jeg er dækket nogenlunde ind? Opløsning, Full HD, 4k eller 5k, IPS-, VA- eller PLS-paneler, eller andet? Det med % AdobeRGB farverum ser jeg ikke i specifikationerne.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 30 apr 2019 18:38 pm

Ja...skærm er et kapitel for sig ;-)

Det er efterhånden nogen tid siden jeg kigge på skærme så der er måske kommet nye ting til siden...men jeg mener at kunne huske at man skulle kigge efter en med IPS panel....måkse kan dette site hjælpe dig ?

https://www.gamersnexus.net/guides/1890 ... pls-va-crt

Mht. til Adobe farverum så står det faktisk i de fleste bedre skærme, selv om man nogle gange dog skal lidt rund på forskellige sider med typebetegnelsen i søgefeltet ;-)

f.eks. denne

https://www.eizo.com/products/coloredge/cs2730/

eller denne

https://www.displayspecifications.com/f ... /edb82932d

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 30 apr 2019 20:44 pm

Tak, nikon - det vil nok være gavnligt at google lidt efter information og tests :)

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 30 apr 2019 20:51 pm

Kunne måske være en god ide at starte en ny tråd med emnet "Skærm til billedbehandling" eller lign. da det jo ikke helt ligger inden for scop'et af denne tråd ?

Tror måske det kunne give flere input ?

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 01 maj 2019 00:54 am

Ja, det er nok det rigtige at gøre :)

Boa

Indlæg af Boa » 09 maj 2019 12:30 pm

Nu har jeg fotograferet udenfor i stærk sol. På jpeg-filen kan det give nogle ret markante kontraster. Hvis jeg slår active d lighting til, så bliver kontrasterne knapt så markante. I raw-filen har indstillingen af active d lighting tilsyneladende ingen betydning. I efterbehandlingen kan jeg uden problemer fremkalde billedet med knapt så markante kontraster, så resultatet bliver nogenlunde som jpeg med active d lighting slået til.

Som jeg ser det, er min eneste mulighed at forsøge at udjævne markante kontraster i efterbehandlingen, hvis jeg ønsker det? Og her vil det vel være en fordel, at jeg allerede ved fotograferingen er opmærksom på, om jeg ønsker at prioritere de specielt mørke eller specielt lyse områder i motivet. Jeg kan skrue en smule ned for lysindtaget, hvis jeg vil undgå udbrændte lyse område, og skrue en smule op, hvis det er de mørke områder, der skal prioriteres. Jeg kan jo se, at i efterbehandlingen skal man være lidt forsigtig med at forsøge at fremhæve henholdsvis lys- eller skyggeområder, da det nemt kommer til at virke lidt unaturligt.

Eller er der andre muligheder ved eksempelvis fotografering i stærk sollys?

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 09 maj 2019 18:23 pm

Til motiver med et stort dynamisk spænd kan man bruge HDR teknikken, hvor du fusionerer forskellige eksponeringer til et HDR billede.
Prøv at søge på John Nyberg.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Boa

Indlæg af Boa » 10 maj 2019 10:18 am

Det virker jo, Limone. Jeg har afprøvet HDR på mit kamera, og der er en markant forbedring af detaljer i skygge- og lysområderne ved jpeg-optagelse. Men desværre kan mit kamera (Nikon D7500) ikke anvende HDR ved raw, og det er jo lidt uheldigt, når jeg netop nu har indstillet mig på at fotografere raw. Som jeg forstår det, er HDR bedst til stillestående motiver, og ideelt set skal der anvendes stativ, da der jo tages flere billeder af samme motiv, som så kombineres til ét billede.

HVIS jeg kunne bruge HDR med raw, så ville det måske give mig en lille fordel i efterbehandlingen i forhold til blot at skyde ét raw-billede, som jeg så efterbehandler. Men er det bevægelige motiver, så er HDR ikke godt.

Jeg er imidlertid ikke i stand til at vurdere, om HDR med raw virkelig er en fordel i forhold til blot at skyde én raw-optagelse. Men måske kommer det an på, hvor stor kontrastforskel, der er i motivet. Er der rigtig stor forskel, kan det vel være svært at få alle informationer med i én raw-optagelse. En overeksponeret optagelse giver mere lys til skyggeområderne, og dermed vil der vel være flere data og mindre støj i disse områder. Og en undereksponeret optagelse mindsker risikoen for datatab i højlysområder. Og ved at kombinere disse optagelser får man det hele med :) - hvis jeg har forstået det rigtigt :)

Men det må vel være muligt at bruge det, der i min manual hedder eksponerings-bracketing, når jeg fotograferer raw. Det må jo give samme resultat som HDR bortset fra, at jeg så skal kombinere billederne i Darktable (hvis det er muligt).

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 10 maj 2019 13:46 pm

Du har hermed konstateret at JPG kun er 8 bit, kameraets behandling af filer er ude af egen kontrol, kameraets lysmåler kan snyde én samt at høj solskin ikke er det bedste fotovejr ;-)

Med RAW filerne kan man ofte redde med highlight / shadow recovery - eller hvad det nu hedder i ens converter.

Nogle gange må man prioritere lidt og gå efter hvad man lægger vægt på.
F.eks. kan det være at det er himlen der har nogle detaljer man vil gengive og man er så lidt mere ligeglad med detaljer i skyggerne....eller omvendt.
Ved manuel eksponering har du selv styr over eksponeringen og med indstillingen P, A og S kan du have god gavn af kameraets indstilling for eksponeringskompensation.

Endelig er det en god ide at tjekke histogrammet via skærmen, for selv om den viser et internt behandlet jpg billede kan man godt formnemme hvordan kurven fordeler sig og om den rammer ude på kanterne i siderne hvilket betyder over- eller underbelyst.

Highlight warning som ses som blinkende sorte plamager på skærmen bag på kameraet også være en god hjælp. Virker dog ikke i Live View.

Starter og slutter histogrammets kurve helt ude i kanten og et stykke oppe på sidelinjerne betyder det at motivet både er over- og underbelyst og derfor har et større EV-spænd end kameraets sensor kan håndtere - typisk 10 - 12 EV-trin (blændetrin).....og det er her HDR kommer ind i billedet som Limone nævner.

De fleste programmer til HDR kan i dag håndtere RAW filer så man bevarer de 16 bits opløsning.
Husk i øvrigt at det er en god ide at køre rent manuelt ved HDR og korrigere eksponeringen via lukkerhastigheden og ikke blænden.

Det er også værd at huske på at ud over eksponeringen så vil kraftigt lys altid skabe kraftige skygger og skarp adskillelse mellem det belyste og det mindre belyste hvilket også er lidt svært at håndtere.

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 10 maj 2019 20:47 pm

Tak for info, nikon. Nu har jeg testet eksponerings-bracketing. Det har givet mig 3 optagelser af samme motiv i raw. En underbelyst, en normalt og en overbelyst optagelse. I Darktable har jeg brugt funktionen “create HDR”, og på basis af disse 3 optagelser er der blevet skabt en megastor fil, som vel indeholder alle de 3 optagelsers informationer. Nu er jeg jo absolut nybegynder med efterbehandling af raw og anvendelsen af de mange muligheder, der er i Darktable. Så måske er det blot mine manglede evner, der gør, at jeg fik en mere naturligt fremkaldelse med HDR-billedet end med et enkeltskuds-raw. Anvendelse af HDR-teknikken kræver jo nok et stillestående motiv og stativ.

Besvar