RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: RAW-filer

Indlæg af raj » 04 mar 2019 13:41 pm

Boa skrev:
03 mar 2019 17:21 pm
Jeg vil da forøvrigt takke for svarende indtil nu og den tålmodighed, der er udvist.

Jeg forestiller mig, at jeg vil forsøge at arbejde med raw-filer. Her har jeg mulighed for at bruge Darktable, som kan bruges til linux og som ligner Lightroom. Men programmet er jo vældig omfattende med et utal af muligheder.

Jeg vil indstille mit kamera til at gemme både jpeg og raw, så kan jeg bruge jpeg-versionen som en form for vejledning i, hvor jeg skal eller kan ende. Så har jeg også billederne, hvis jeg ikke orker at arbejde med dem alle ud fra raw.

Nu har jeg jo leget ganske lidt med raw, og jeg har primært brugt brightness, contrast, saturation, exposure og crop, tror jeg. Og det går rimeligt. Men det drejer sig vel blot om at gå i gang, prøve sig lidt frem og lære flere af mulighederne at kende. Eller er det vanskeligt og uoverskuelig selv at lære programmet spændende muligheder uden kurser eller lignende?

Måske er der gode råd eller kommentarer til projektet, som mange af jer sikkert har været igennem.
Jeg læste i tidernes morgen en guide til LR af Jeff Schewe. Det lærte jeg en del af. Måske du kan finde en god bog om det software du bruger

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 04 mar 2019 15:22 pm

raj skrev:
04 mar 2019 13:41 pm
Boa skrev:
03 mar 2019 17:21 pm
Jeg vil da forøvrigt takke for svarende indtil nu og den tålmodighed, der er udvist.

Jeg forestiller mig, at jeg vil forsøge at arbejde med raw-filer. Her har jeg mulighed for at bruge Darktable, som kan bruges til linux og som ligner Lightroom. Men programmet er jo vældig omfattende med et utal af muligheder.

Jeg vil indstille mit kamera til at gemme både jpeg og raw, så kan jeg bruge jpeg-versionen som en form for vejledning i, hvor jeg skal eller kan ende. Så har jeg også billederne, hvis jeg ikke orker at arbejde med dem alle ud fra raw.

Nu har jeg jo leget ganske lidt med raw, og jeg har primært brugt brightness, contrast, saturation, exposure og crop, tror jeg. Og det går rimeligt. Men det drejer sig vel blot om at gå i gang, prøve sig lidt frem og lære flere af mulighederne at kende. Eller er det vanskeligt og uoverskuelig selv at lære programmet spændende muligheder uden kurser eller lignende?

Måske er der gode råd eller kommentarer til projektet, som mange af jer sikkert har været igennem.
Jeg læste i tidernes morgen en guide til LR af Jeff Schewe. Det lærte jeg en del af. Måske du kan finde en god bog om det software du bruger
Eller se nogle af de mange videoer om emnet.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 04 mar 2019 15:53 pm

Boa skrev:
02 mar 2019 21:15 pm
Kamerafirmaerne burde jo specificere, i hvilket iso-område et kamera er iso invariant.
Du kan for resten tjekke det ovre på Bill Claff's site. Her er et par moderne Sonysensorer:

Billede

Du kan se det karakteristiske "dual gain" knæk på kurven ved ISO640. Jeg er ikke helt sikker på, hvad edr sker fra ISO200 til ISO100 på a9?

Men bemærk hvordan kurverne i øvrigt er flade, hvilkte betyder, at det ikke gør en forskel at ændre ISOen i kameraet

Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Indlæg af Boa » 04 mar 2019 16:37 pm

Meget interessant med den kurve. Jeg har testet mit eget kamera (hvis det er den rigtige kurve, jeg kigger på), og det stemmer jo helt fint med mine forsøg, hvor jeg ikke oplever indflydelse fra iso langt op i værdierne. Jeg testede ikke længere op end til 12800, og på kurven kan jeg se, at der sker noget herefter med symbolerne, selv om kurven stadigvæk er flad (jeg ved desværre ikke, hvordan jeg kopierer et billede ind, men det er nok heller ikke vigtigt lige nu).
Senest rettet af Boa 04 mar 2019 20:22 pm, rettet i alt 3 gange.

Boa

Indlæg af Boa » 04 mar 2019 16:37 pm

Min erfaring er, at man kan vænne sig til en bestemt kvalitet. Hvis man så prøver noget, der er af en bedre kvalitet, så oplever man kun i begrænset omfang kvalitetsløftet. Har man imidlertid vænnet sig til den gode kvalitet, så mærker man det rigtig meget, hvis man pludselig vender tilbage til den dårligere kvalitet.

Jeg har vænnet mig til jpeg og begrænsede muligheder for at redigere, men efter snakken i denne tråd og mine forsøg med raw, så er det klart, at raw simpelthen er bedre. Men at skifte til raw og et kompliceret efterbehandlingsprogram vil kræve en indsats i begyndelsen. Meget tid til mange billeder. Så det er nok en god idé at hente hjælp i bøger, youtube og nettet i det hele taget. Undervejs, når der eventuelt opstår mere specifikke problemer, er der sikkert også hjælp at hente i dette forum :).

Gad vist om nogle af jer har arbejdet med raw, har været fortrolige med efterbehandlingen, og så er vendt tilbage til jpeg.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 04 mar 2019 17:08 pm

Jeg synes jeg oplever større forskel Mellem JPEG og RAW end mellem apsc og 24x36. Jeg ser det mere som horses for courses end et spørgsmål om kvalitet tilvænning. Meget ses jo kun når man zoomer på billedet og vækker ikke opsigt i mange andre situationer.

Boa

Indlæg af Boa » 04 mar 2019 18:00 pm

Jeg ved ikke, om jeg forstår dig ret, Søren, men jeg har netop tænkt, at nu gemmer jeg mine optagelser i både jpeg og raw. Så kan jeg efterfølgende vælge nogle af optagelserne ud, som jeg synes skal behandles med udgangspunkt i raw. Så får jeg erfaring med at behandle raw, og samtidig får jeg måske erfaring med, om jeg finder det gavnligt for alle optagelser at starte med raw, eller om nogle optagelser blot kan stå i jpeg. Jeg har dog fået det indtryk, at mange udlukkende optager i raw, og det er der vel en grund til?

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 04 mar 2019 18:50 pm

Det er helt klart en fordel at gemme sine billeder som RAW synes jeg. Her kan du efterfølgende justere alt (næsten) i raw-converteren.

Bruger du jpg har du ikke styr på noget som helst, da det er kameraets indbyggede software der vælger for dig, og selv om kamerafabrikanterne gerne vil have billederne fra deres kameraer til at se godt ud - også i jpg - så er det nu begrænset hvad man får ud af et stykke indbygget software på en lille chip som også skal lave meget andet.
Desuden er jpg et lidt ringe format at efterredigere i, da den reducerede billedstørrelse allerede har smidt væsentlige bits ud.

Du opnår MEGET mere ved at tage i RAW, efterbehandle i raw-converter og måske efterfølgende i et billed behandlingsprogram som TIFF fil og så når du så er tilfreds kan du gemme dit redigerede billede i jpg hvis du vil spare plads.....eller kan du bare lade et blive i TIFF.

Så mit råd vil helt klart være at du får sat dig ind i at arbejde med RAW......med mindre du bare bruger dine billeder til FaceBook.

Hvis du gemmer dine billeder i både jpg og raw vil du efter kort læretid med raw kunne se stor forskel tror jeg.

Husk i øvrigt at sætte dit kamera til at gemme dine jpg billeder i adobeRGB farverum…..i hvert fald hvis du bruger dine billeder til andet end internet.

Jeg ved ikke om du har en raw converter men eller kan man downloade flere ganske gratis.

/preben

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 04 mar 2019 19:16 pm

Jeg vil mene at man godt kan 'nøjes' med Darktable. Det har en fortrinlig arkiv/biblioteks model der gør det overkommeligt at strukturere sin samling af RAW billeder (det kan også håndtere andre formater fx JPEG). Jeg er i de seneste mange releases ikke stødt på noget jeg ikke kan håndtere, og der er ingen tvivl om at Darktable ved flere lejligheder har fået væsentlige forbedringer.

Der er ikke den store risiko ved at starte med Darktable, for hvis du efterfølgende vil skifte til LR kan du blot importere RAW og Sidecarfilerne fra Darktable. Darktable, LR m.fl. bruger samme format på Sidecar filerne. Du skal dog huske at konfigurere Darktable til at gemme data både i databasen og sidecars.
darktablepref.jpg
darktablepref.jpg (39.48 KiB) Vist 4002 gange
Der har i mange år været en version af Darktable til Mac og for omtrent et års tid siden kom der også en til Windows.

Personligt gemmer jeg ikke JPEGs. Jeg beholder arkivet i Darktable og når jeg skal bruge en JPEG eksporterer jeg den i relevant størrelse. Så jeg har kun et arkiv at holde styr på.

Der er ikke skrevet så mange bøger om Darktable, men der er nogle fine tutorials på http://www.darktable.org, http://www.freethatphoto.com/free-photo ... -tutorial/ og en del på youtube.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 04 mar 2019 20:28 pm

Boa skrev:
04 mar 2019 18:00 pm
Jeg ved ikke, om jeg forstår dig ret, Søren, men jeg har netop tænkt, at nu gemmer jeg mine optagelser i både jpeg og raw. Så kan jeg efterfølgende vælge nogle af optagelserne ud, som jeg synes skal behandles med udgangspunkt i raw. Så får jeg erfaring med at behandle raw, og samtidig får jeg måske erfaring med, om jeg finder det gavnligt for alle optagelser at starte med raw, eller om nogle optagelser blot kan stå i jpeg. Jeg har dog fået det indtryk, at mange udlukkende optager i raw, og det er der vel en grund til?
Første del handlede om at vænne sig til et bestemt niveau og derfor ikke til fulde oplevelse en forøgelse. Det er jeg ikke helt enig i.
At gemme kun i RAW eller i begge er et spørgsmål om workflow og brug af billederne. Nogle mener alt skal igennem vridemaskinen og til visse brug er det sikkert at foretrække men langt fra alt kræver den store efterbehandling og i mange tilfælde kan kameraets udgave evt. med in camera tweaks ala film simuleringen mm. være alt rigeligt. Man kan jo også få malet sig ind i et hjørne så man skyder gråspurve med kanoner. Det handler om at vælge til det aktuelle brug men da det kan variere er det nemmere bare at gemme både i RAW og JPEG.

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 04 mar 2019 20:37 pm

Boa skrev:
04 mar 2019 16:37 pm
Meget interessant med den kurve. Jeg har testet mit eget kamera (hvis det er den rigtige kurve, jeg kigger på), og det stemmer jo helt fint med mine forsøg, hvor jeg ikke oplever indflydelse fra iso langt op i værdierne. Jeg testede ikke længere op end til 12800, og på kurven kan jeg se, at der sker noget herefter med symbolerne, selv om kurven stadigvæk er flad (jeg ved desværre ikke, hvordan jeg kopierer et billede ind, men det er nok heller ikke vigtigt lige nu).
De åbne symboler er der, hvor kameraet laver støjreduktion

Boa

Indlæg af Boa » 04 mar 2019 20:46 pm

Nikon. Jeg har læst, at hvis man fotograferer i raw-format, er farverummet ikke afgørende i optagelsen. Raw-formatet giver adgang til alle farverne, og når jeg eksporterer de færdige billeder, kan jeg vælge det ene eller andet alt efter brug af billedet. Så det betyder vel, at i raw er det lige meget, hvordan jeg indstiller kameraet. ????

Boa

Indlæg af Boa » 04 mar 2019 20:47 pm

Niels. Det er godt at høre, det du siger om Darktable. Jeg bruger linux, så her er Darktable en mulighed, som jeg netop har installeret. Det er også godt at vide, at der er en ekspert i gruppen, som uden tvivl vil være behjælpelig med eventuelle spørgsmål, som ikke kan klares via manualen :). Tak for links.
Senest rettet af Boa 04 mar 2019 21:11 pm, rettet i alt 1 gang.

Boa

Indlæg af Boa » 04 mar 2019 20:50 pm

Søren. En god idé at gemme både i jpeg og raw, så jeg kan vælge, hvornår det giver mening af bruge raw.

Boa

Indlæg af Boa » 04 mar 2019 20:57 pm

raj. De ændrede symboler for D7500 begynder ved 12800. Jeg har netop testet til 12800, og kunne ikke registrere forskel på støjen. Nu kan jeg jo selv teste, men de ændrede symboler betyder måske ikke, at der er mere støj efter 12800, hvor kurven stadigvæk er flad? Dog lyder dog ikke helt ideelt, at kameraet laver støjreduktion.

Besvar