RAW-filer

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: RAW-filer

Indlæg af nikon » 05 mar 2019 06:02 am

Korrekt.....når du fotograferer i RAW er det meget få indstillinger fra kameraet der har overføres til billedet.

Det er derfor det er så godt at fotografere i RAW...så kan man selv dosere / tilrette justeringer som hvidbalance, farverum, sharpness mm. i den efterfølgende behandling.
Jeg gemmer alle mine eksporterede RAW filer i TIFF og ProPhoto.

Til gengæld virker alle indstillinger i kameraet ind på JPG.....farverum, hvidbalance, sharpness mm.

/preben

Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 05 mar 2019 16:10 pm

Håber ikke jeg bryder "en god samtale", men der er nu kommet et nyt RAW format / design, nemlig Canon's C-RAW og Dual Pixel RAW (14-bit, Canon original RAW 3. udgave)
De virker meget overbevisende, det er jo ikke en særlig objektiv ytring, men har en klar fornemmelse at Dual Pixel RAW er skarpere end de gamle CR2, selv med C-Raw aktiv.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 05 mar 2019 17:31 pm

Efter hvad jeg har set, så er Dual Pixel RAW ikke særlig bevendt.

Boa
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D7500

Indlæg af Boa » 05 mar 2019 22:56 pm

Alt om raw er velkomment, Peterpan.

Vedrørende raw-formater. Efter køb af nyt kamera, har jeg erfaret, at der er forskellige formater af raw. Det har jo overrasket og bekymret mig en smule. Måske er DNG et kommende standard-format?

Men der er vel ingen risiko for, at NEF ikke vil kunne læses af efterbehandlingsprogrammer i mange år frem.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 06 mar 2019 09:57 am

Boa skrev:
05 mar 2019 22:56 pm

Men der er vel ingen risiko for, at NEF ikke vil kunne læses af efterbehandlingsprogrammer i mange år frem.
Det er jo spørgsmålet.

Det kan da godt være at det kan læse af nogle programmer. Men spørgsmålet er jo også om det kan læses af det program du ønsker at bruge.

Canon har deres eget DPP program, ikke noget særligt, men det kan fremkalde RAW filer. Et af Canon første digital kamera der kunne skyde RAW var deres G1 (år 2000). Disse RAW filer kan vist ikke åbnes længere i DPP. De kan i PS og LR.

Mine første digitale filer, var faktisk Kodak Photo CD, som er et specielt billedformat, hvor man fik scannet sine Dias/Negativ og hvor hver fil indeholdt forkellige opløsninger. Kvaliteten var rigtig god. Men det er heller ikke understøttet mere i PS/LR.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 06 mar 2019 11:42 am

DNG har aldrig rigtig nået den popularitet som Adobe vel håbede på.

Skyldes måske at konvertering til DNG - efter hvad jeg har erfaret - smider data fra den oprindelige RAW fil væk.

Jeg bruger CP1 og jeg forventer da at den kan behandle mine RAW filer i adskillige år fremover fra både nye såvel som ældre kameraer.

At man nok ikke kan undgå at der kommer nye RAW formater over tid er en anden ting.
Teknik og udvikling kører hurtigt og måske vil en ny sensortype kræve et nyt RAW format ?

/preben

Brugeravatar
perthorup
Kamera: Olympus OMD & Pen
Kontakt:

Indlæg af perthorup » 06 mar 2019 12:25 pm

phw: DPP har aldrig kunnet åbnet filer fra G1 - der var et andet program med kamera. Zoombrowser eller sådan noget....

Jeg anvender Aftershot Pro, og den åbner fint alle mine gamle filer fra Canon G1/G5/D30/Pro1 mm

MVH/Per

Boa

Indlæg af Boa » 06 mar 2019 20:49 pm

Ok, så jeg behøver nok ikke at være bekymret for mine NEF filer i mange år frem :).

Jeg har lige indledt mit arbejde med raw-filer. Og der er jo meget at lære i efterbehandlingen. Jeg har tage min første billedserie, hvor jeg har gemt både i jpeg og raw. Jeg bemærker, at der er støj i min raw-fil, som ses, når jeg zoomer meget ind. Der er faktisk mere støj i raw-filen end i kameraets jpeg fil. Det overraskede mig i første omgang, indtil jeg læste, at kameraet formodentlig reducerer støjen i raw-filen, når det konverterer til jpeg.

Tidligere i denne tråd blev der snakket om netop støj i forbindelse med høj eller lav iso. Jeg har forstået det sådan, at der altid vil være støj fra lyset og sensor, og det må jo så være den støj, jeg ser, når jeg henter en raw-fil ind i Darktable.

Nu må det vel være mit valg, om jeg ønsker at reducere støjen i Darktable, inden jeg konvertere til jpeg. Det lader til at være enkelt.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 06 mar 2019 21:02 pm

I filmens tid var der filmkorn. Nu er der digital støj. Nogle synes det er et problem, andre at det er en charme: https://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=111573
Bo //

Boa

Indlæg af Boa » 06 mar 2019 21:14 pm

Principielt mister jeg vel detaljer, hvis jeg reducerer støjen - afhængig af, hvor meget jeg reducerer. Men selv om jeg kan se støj, når jeg zoomer kraftig ind, så ses det nok ikke på et print eller på skærmen, hvis raw-filen ellers er nogenlunde belyst og afhængig af printets format.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger

Indlæg af Bo Bjerre » 06 mar 2019 21:55 pm

Når jeg printer billeder, sker det at jeg tilsætter en lille smule støj (add noise/add grain), for at give indtryk af flere detaljer, end der egentlig er i originalen,
Bo //

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 07 mar 2019 00:04 am

Om du vil reducere støjen eller ej kan være synes jeg afhænger lidt at motiv mm.......som f.eks. Bo som oven i købet tilsætter mere støj til nogle billeder.

Til gengæld er netop Nikon's måde at producere støj på meget ligner de korn man så på analoge billeder og derfor kan være mindre generende i nogle tilfælde da de "ligner noget kendt".

Jeg har slået den indbyggede iso støjreduktion i kameraet fra, men bruger nogle gange langtid eksponerings støjreduktion.

Du kan i øvrigt finde en del gode videoer på Youtube vedr. billedbehandling som f.eks. denne vedr. Darktable og NEF raw-filer......men den kender du sikkert allerede ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=O1nS3URVSYA

/preben

Boa

Indlæg af Boa » 07 mar 2019 01:07 am

Tak for linket, nikon. Jeg er først lige begyndt, og kendte ikke den video, du linker til. Her lærte jeg så noget om base curves, som vist kan været nyttigt for en hurtig redigering. Jeg må vist se at finde nogle flere videoer :)

Boa

Indlæg af Boa » 07 mar 2019 01:14 am

Altså, hvis man tager en serie billeder på 100-200 stks, så er det jo et vældigt tidskrævende arbejde, hvis alle skal konverteres fra raw til jpeg. Jeg har indtryk af, at nogle kun skyder raw, og så er der jo ingen vej udenom at redigere alle. Men her kan ovennævnte base curves måske være en hjælp, men man undgår jo ikke at skulle finjustere. Men ok, det sker jo også ofte med jpeg.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Challenger

Indlæg af Bo Bjerre » 07 mar 2019 07:52 am

En serie billeder omkring et motiv vil ofte have samme karakteristik mht lys, WB, kontrast etc. Så redigerer man eet, og kopierer settings til resten af billederne. Så er arbejdet ikke så stort. Jeg vil tro at Darktable kan det,
Bo //

Besvar