Capture One Fuji Express

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Capture One Fuji Express

Indlæg af Kalle_dk » 20 mar 2019 14:20 pm

Jeg er lidt forvirret over virkemåden af min RAW-konverter; jeg tænker specielt på fil/mappestruktur. Selve redigeringen af billederne, har jeg nogenlunde styr på. Jeg har fået redigeret en masse RAW-filer, og gemt JPG-kopier til skærm-kigning, men jeg er lidt nervøs for hvad der sker, hvis jeg flytter mine Fuji RAF-filer til forskellige mapper bagefter. Indtil videre, ligger de i een mappe (ca. 300 filer). Man kan ikke bare "åbne" en RAF-fil. Man skal "importere" filen til programmet, hvorefter der oprettes en "dato for optagelse"-linie. Det jeg savner er faktisk at kunne åbne en RAF-fil på samme måde som man åbner en vilkårlig TIF-fil i f.eks. Photoshop eller en NEF-fil i Nikon CaptureNX. Filen kan flyttes til en hvilken som helst mappe bagefter, og man kan altid finde den med "åbn fil" fra programmet. Jeg har for år tilbage anvendt Lightroom, men det måtte jeg opgive. Det var noget med en "sidecar"-fil som indeholdt ændringerne jeg havde foretaget/redigeret. Da jeg ofte glemte at flytte sidecar-filen sammen med selve RAW-filen, røg alle mine ændringer til himmels. Det vil jeg gerne undgå med Capture One programmet. Er mine ændringer gemt i selve RAF-filen hvis jeg gemmer "originalen" fra programmet, eller hvordan fungerer det? Hvem kan kaste lys over dette, inden alle mine ændringer forsvinder igen?

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Capture One Fuji Express

Indlæg af nikon » 20 mar 2019 15:21 pm

Jeg kopierer mine RAW filer fra kortet til de mapper hvor de fremover skal ligge...altså jeg flytter dem ikke senere....og derfor ligger alle mine redigeringer i samme mappe som RAW filen....Capture One, Settings120.
Jeg har dog en par enkelte gange flyttet et par filer og så også taget de filer med fra denne mappe som har samme navn som den originale fil......og det har virket.
Det er også muligt at sætte forskellige måder at gemme ændringer af RAW filen på...kig evt. i Preference, Image.

Det er muligt du kan få lidt hints i disse video'er ?

https://www.youtube.com/watch?v=nDJR4Zcd1Lw

https://www.youtube.com/watch?v=Voz5vX-YOaw

Ellers kan jeg anbefale at skrive til PhaseOne med dine spørgsmål.....de er MEGET venlige og kompetente og du kan fint skrive på dansk ;-)
Log ind, vælg support Cases og vælg herefter Contact Technical Support.

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 20 mar 2019 17:26 pm

nikon skrev:
20 mar 2019 15:21 pm
Jeg kopierer mine RAW filer fra kortet til de mapper hvor de fremover skal ligge...altså jeg flytter dem ikke senere....og derfor ligger alle mine redigeringer i samme mappe som RAW filen....Capture One, Settings120.
Jeg har dog en par enkelte gange flyttet et par filer og så også taget de filer med fra denne mappe som har samme navn som den originale fil......og det har virket.
Det er også muligt at sætte forskellige måder at gemme ændringer af RAW filen på...kig evt. i Preference, Image.

Det er muligt du kan få lidt hints i disse video'er ?

https://www.youtube.com/watch?v=nDJR4Zcd1Lw

https://www.youtube.com/watch?v=Voz5vX-YOaw

Ellers kan jeg anbefale at skrive til PhaseOne med dine spørgsmål.....de er MEGET venlige og kompetente og du kan fint skrive på dansk ;-)
Log ind, vælg support Cases og vælg herefter Contact Technical Support.

/preben
Jeg har tidligere lyttet/kigget på de 2 youtube videoer du linker til, men jeg forstår stadig ikke alt det med projects, albums, sessions og groups desværre. Jeg fandt en hjælpe-tekst på PhaseOne's hjemmeside. Der nævner man noget om det at eksportere "originals". Det gør jeg når jeg har redigeret min RAF-fil færdig. Jeg har prøvet at flytte den færdigredigerede RAF-fil fra dens oprindelige mappe og over i en nyoprettet mappe. Programmet kunne stadig vise filen med mine ændringer. Dog nævner hjælpeteksten noget med de berømte (berygtede) "sidecar"-filer. Jeg aner bare ikke hvor de ligger (har kigget i alle undermapperne til PhaseOne mappen), men det er altså muligt at flytte rundt på RAF-filen på harddisken, uden at miste redigeringsindstillinger. Det store spørgsmål er så, hvis nu en foto-kammerat sendte mig een af hans RAF-filer.....ville jeg så kunne se hans redigeringer når jeg har importeret filen i mit program? Det kan jeg ikke rigtigt finde svar på. Der vil jo opstå et stort problem, hvis jeg f.eks. fik PC-nedbrud / fik ny PC, og kopierede mine RAF-filer fra en ekstern harddisk og ind på den nye PC's harddisk, og programmet ikke længere kunne genkende filerne/redigeringsindstillingerne.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 20 mar 2019 20:41 pm

Måske skyldes dine "problemer" at du benytter Express-udgaven og ikke Pro-udgaven.

Bl.a. kan jeg se at der er noget med Sessions "Store RAW files, settings files, library files and output files as complete projects " samt EIP-support "Pack your master file together with adjustments for trouble-free sharing " som ikke er muligt i Express-udgaven.

Se sammenligning her https://www.captureone.com/en/features/feature-list

Jeg kan ikke helt gennemskue om det er dér dine "problemer" ligger.

Jeg ved ikke vedr. det at få en fil tilsendt fra en kammerat....tror at I skal medsende de filer som jeg har nævnt tidligere fra Capture One /Settings -mappen ?.

Med hensyn til PC-nedbrud tager jeg altid backup at hele mit drev med mine RAW filer. Jeg kan uden problemer hente et billede ind fra denne backup på en anden PC og se filen med de tidligere foretagne redigeringer ( White balance, local adjustments mm).

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 20 mar 2019 21:14 pm

nikon skrev:
20 mar 2019 20:41 pm
Måske skyldes dine "problemer" at du benytter Express-udgaven og ikke Pro-udgaven.

Bl.a. kan jeg se at der er noget med Sessions "Store RAW files, settings files, library files and output files as complete projects " samt EIP-support "Pack your master file together with adjustments for trouble-free sharing " som ikke er muligt i Express-udgaven.
Det varede lidt inden det gik op for mig hvad du mente med "settings120", men pludseligt opdagede jeg en undermappe til CaptureOne mappen på min harddisk. DER ligger "sidecar"-filerne. Ikonerne afslører tydeligt hvad det går ud på, og så har filerne samme navn som selve RAF-filerne de refererer til. Det med at gemme flere RAF-filer inklusive alle redigeringsdata (som man så kan dele med en ven) har du ret i KUN kan lade sig gøre i PRO-versionen. Jeg er vist ved at være der, hvor jeg kan klare mig nu - til husbehov. Tak for info og indspark :gogo:

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 20 mar 2019 22:22 pm

Dejligt at jeg kunne hjælpe lidt ;-)

Godt du fandt mappen...den hedder måske ikke Settings120 i din version...sorry hvis det forvirrede ;-)

Du burde kunne dele med din kammerat ved at sende alle filerne til RAW billede (sidecar mm)....dog nok forudsat at I bruger samme version af Capture One ?

Jeg har brugt Capture One siden ver. 6..... og nu i ver.12 er det en formidabel RAW converter synes jeg.
Men som med næsten alt software kræver det da noget at komme helt ind under huden af den....og jeg lærer stadig små nye ting vedr. brugen ;-)

preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 20 mar 2019 22:43 pm

nikon skrev:
20 mar 2019 22:22 pm
Dejligt at jeg kunne hjælpe lidt ;-)

Godt du fandt mappen...den hedder måske ikke Settings120 i din version...sorry hvis det forvirrede ;-)

Du burde kunne dele med din kammerat ved at sende alle filerne til RAW billede (sidecar mm)....dog nok forudsat at I bruger samme version af Capture One ?

Jeg har brugt Capture One siden ver. 6..... og nu i ver.12 er det en formidabel RAW converter synes jeg.
Men som med næsten alt software kræver det da noget at komme helt ind under huden af den....og jeg lærer stadig små nye ting vedr. brugen ;-)

preben
Jo, mappen med indstillingsfilerne hedder også "settings120" hos mig. Der er faktisk 2 CaptureOne undermapper ved den mappe hvor jeg har gemt mine RAF-filer. Den anden mappe har nogle tomme undermapper med navnene ICC, LAM og LCC. Det er sikkert kun i PRO-versionen de bliver brugt, tænker jeg. Der er også nogle CaptureOne filer som har noget med Catalog at gøre. Jeg tænker at det er rigeligt at kopiere mappen med sidecar filerne, hvis jeg skal kunne bruge/huske justeringer på en anden PC. Man kan jo blot importere RAF-filerne ind i programmet igen, og så arbejde videre derfra.

Jeg har faktisk en ældre CaptureOne Pro version 5 liggende i en skuffe. Dengang jeg købte den, kløede jeg mig vist bare i håret i et par uger, og gik så over til Nikon CaptureNX2. Man kan vel næppe få en gratis opgradering fra min gamle version 5 og så til en fuld version 12? :lol:

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 21 mar 2019 02:08 am

Kalle_dk skrev:
20 mar 2019 22:43 pm
nikon skrev:
20 mar 2019 22:22 pm
Man kan vel næppe få en gratis opgradering fra min gamle version 5 og så til en fuld version 12? :lol:
man kan højst få et nej :cheers:
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 21 mar 2019 16:24 pm

Jeg mener at hvis du kopierer / sender RAW-filer samt sidecar med samme billednummer har du styr på de ændringer / indstillinger der er lavet på filen.

Gratis opgradering er nok ikke muligt ;-)

Til gengæld er pro-versionen de næste 10 dage minus 50%.

https://www.captureone.com/en/store?utm ... -128720173

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 21 mar 2019 16:51 pm

nikon skrev:
21 mar 2019 16:24 pm
Jeg mener at hvis du kopierer / sender RAW-filer samt sidecar med samme billednummer har du styr på de ændringer / indstillinger der er lavet på filen.

Gratis opgradering er nok ikke muligt ;-)

Til gengæld er pro-versionen de næste 10 dage minus 50%.

https://www.captureone.com/en/store?utm ... -128720173

/preben
OK med sidecar og RAF-filerne :gogo:

Jeg synes godt nok de tager fat med prisen på CaptureOne - også selvom der er tilbud/rabat. Det bli'r ikke lige nu. Jeg bruger helst pengene på et nyt objektiv - som desværre er i restordre :zconfd :lol:

Besvar