Lightroom - ændre sti til importerede billeder

Spørgsmål/debat om efterbehandling i diverse programmer; Adobe Photoshop, Paint Shop PRO, GIMP mv.
Besvar
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Lightroom - ændre sti til importerede billeder

Indlæg af Roadhouse » 12 maj 2019 08:55 am

Hej derude.

Jeg fandt ud af, at der hvor jeg havde lagt billederne for så at hente dem ind i LR, var uhensigtsmæssig. Så jeg flyttede dem så over et sted hvor der var mere styr på dem. Jeg vidtse jo godt, at LR ikke længere vil kunne 'finde dem' når jeg så vil editere i dem. Og får da også beskeden "The folder could not be found".
Skal jeg gen-importere dem eller kan jeg ændre pegepinden et sted så LR igen 'kan finde dem'?

Ha' en herlig søndag :-)

/Frank
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Re: Lightroom - ændre sti til importerede billeder

Indlæg af nikon » 12 maj 2019 09:33 am

Brugeravatar
Limone
Moderator
Moderator
Kamera: Nikon D700, Panasonic Lumix LX100
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af Limone » 12 maj 2019 09:35 am

En god regel vedr. LR er, du skal altid flytte billederne/filerne inde i LR og ikke udenfor. Så undgår du dit nuværende problem. Ligeledes skal alle nye mapper oprettes indeni LR.
vh
Morten Søe
You'll never walk alone

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 12 maj 2019 12:45 pm

I det venstre panel i Library modulet vil Du se et '?' ud for den folder, den ikke kan finde. Højreklik og vælg "update folder location"

Bo //

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 12 maj 2019 13:13 pm

Håber jeg må stille et spørgsmål at samme art. Jeg har 614 billeder iflg. library fordelt over flere datoer alle med ? Betyder det at billederne findes fysisk, da jeg ikke kan finde dem nogen steder på HD ??
Ha en god dag - Erik Christensen

http://www.flickr.com/photos/24219476@N08/

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 12 maj 2019 14:35 pm

Hvis der er '?' betyder det at LR har registreret billedet i databasen, men ikke kan finde det på det sted det bør være. Hvis Du kan se det, er det et preview, der ligger i LR's preview-folder. Jeg gætter på at Du kal lave en export, baseret på preview. I Library modulet, kan Du højreklikke på et billede og vælge eet af de nederste punkter "Open in explorer" og komme til den folder billedet ligger i, hvis det altså er der.
Hvis du i venstre panel har '?' kan du vælge "synchronize folder", og LR vil opdatere databasen med de billeder er findes men ikke er registreret, men (svjh) fjerner den også referencer til billeder den tror findes, men som er borte. (pas på med det...)
Bo //

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 13 maj 2019 08:03 am

youngman skrev:
12 maj 2019 13:13 pm
Håber jeg må stille et spørgsmål at samme art. Jeg har 614 billeder iflg. library fordelt over flere datoer alle med ? Betyder det at billederne findes fysisk, da jeg ikke kan finde dem nogen steder på HD ??
Nej

Det betyder at LR ikke kan finde dem. De ligger ikke på HD, hvor LR tror de skal ligge.

Brugeravatar
Roadhouse
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 13 maj 2019 19:27 pm

Bo Bjerre skrev:
12 maj 2019 12:45 pm
I det venstre panel i Library modulet vil Du se et '?' ud for den folder, den ikke kan finde. Højreklik og vælg "update folder location"

Bo //
YES, det var det der skulle til 👍

Tak for alle jeres tips 😊
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Besvar